AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD4102 Medyanın Ekonomi Politiği Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Dersin Amacı: Ders, medya sektörünü ekonomi-politik perspektiften analiz edip, teorik ve alandaki metodolojik bakış açılarını sunarken, medya, iktidar ve demokrasi arasındaki ilişki hakkında da derinlemesine bilgi verecek. Öğrenciler, medyanın rolü hakkında eleştirel bir perspektife sahip olacak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Ekonomi politiğin anahtar kavramlarıyla tanışabilecekler
- Medya alanındaki üretim, dağıtım ve tüketim süreçleriyle ilgili belirleyici faktörleri değerlendirebilecekler,
- medya sektöründeki üretim ve tüketim arasındaki ilişkiyi anlayabilecekler,
- medyadaki, temsil, ideoloji, içerik gibi kavramlara dair ekonomik bakış açılarıyla birlikte eleştriel bakışlar geliştirebilecekler,
- iktidar ve medya ilişkisi hakkında eleştirel perspektif kazanacaklar,

Dersin İçeriği

Bu ders, çağdaş toplumda iletişimin ve bilginin ekonomiği politiğini araştırır. Ödev verilen okumalar, dersler ve sınıf içi tartışmalar sayesinde, bu ders öğrencilerin, medya mülkiyeti, izleyici pratiği, entelektüel özgürlük, telif hakkı, gözetim ve mahremiyet ve bilgiye ulaşma gibi medya pazarındaki (global ve yerel) rekabetle ilişkilendirilen kamu poliçesi, dijital medyanın ekonomi politik yapısı vb. tartışmalarına dair eleştirel bir bakış açısı kazanmalarına yardım etmeyi amaçlamaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Dersin Tanıtımı
2) Medyanın ekonomi politiği / Anahtar kavramlar “For a political economy of mass communications”, Graham Murdock & Peter Golding
3) Medyanın ekonomi politiği / Anahtar kavramlar “The study of the political economy of the media in the twenty-first century”, Janet Wasko
4) Medya, İktidar ve Demokrasi Louis Althusser, Antonio Gramsci ve Herbert Schiller'den okumalar
5) Rızanın imalatı: kitle medyasının ekonomi politiği “Manufacturing consent: the political economy of the mass media” Edward S. Herman/Noam Chomsky
6) Basının ekonomi politiği ve haber değeri “The structure of foreign news: the presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian newspapers”, Johan Galtung and Mari Ruge “What Is News? Galtung and Ruge revisited”, Tony Harcup & Deirdre O'Neill
7) Vize
8) Yeni medyanın ekonomi politiğine giriş
9) Alternatif medya
10) Alternatif medya ve dijital çağda kitlesel fonlama
11) Ağ tarafsızlığı
12) Film endüstrisinin ekonomi politiği Sınıf içi tartışma: The Post (film)
13) Medyada çoğulculuğun karşılaştırılmalı analizi
14) Kapanış dersi: final sınavı öncesi dönemin gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Edward S. Herman and Noam Chomsky, Manufacturing Consent: the Political Economy of the Mass Media, New York: Pantheon Books, 2002.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 0
Seminer 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması. 2
2) AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması. 2
3) AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma. 3
4) Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme. 2
5) Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme. 1
6) AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek. 1
7) Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek. 2
8) AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek. 2
9) AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek. 2
10) AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek. 2
11) AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak. 2
12) Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme. 3