ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3101 Sosyal Medya İçin Yaşam Tarzı İçerik Üretimi Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SİNAN AŞÇI
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. BANU ŞAHİN
Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders son on yıllarda küresel ve yerel düzeylerde giderek yaygınlaşan "yaşam tarzı gazeteciliği" hakkında gerekli teorik, pratik ve eleştirel bilgi ve yetileri kazandırmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- "yaşam tarzı gazeteciliği"ni yaratan tarihsel ve sosyolojik faktörleri öğrenmek,
- "yaşam tarzı gazeteciliği"nin medya sektöründeki güncel konumu ve gelecekteki potansiyel durumu hakkında bilgi sahibi olmak,
- "yaşam tarzı gazeteciliği"ne ilişkin pratik becerileri geliştirmek,
- "yaşam tarzı gazeteciliği"ne dair mesleki ve toplumsal etik sorunlar hakkında farkındalık sahibi olmak,
- dijital içerik üretirken hikaye anlatımında doğru yöntemleri bulma ve seçme yetisini kazanmak,
- dijital dünyada soru sorma ve cevap arama hususlarında pratik beceri kazanmak.
- sanat, kültür, moda, seyahat ve yemek alanlarının toplumsal, ekonomik ve politik yansımaları üzerine düşünce sistemi geliştirme.

Dersin İçeriği

Bu ders, genel haber gazeteciliğinden farklı bir tür olarak gelişen ve 1970'ler sonrası tüketim-merkezli yaşam tarzlarının ön plana çıkmasıyla da giderek önem kazanan yaşam tarzı gazeteciliğinin tarihsel ve toplumsal gelişimine odaklanmaktadır. Teorik tartışmaların ardından, yaşam tarzı gazeteciliğini diğer gazetecilik türlerinden ayıran noktalar, bu tür gazeteciliğin sektördeki konumu ve dijital çağda yaşam tarzı gazeteciliği tartışılacaktır. Daha sonra öğrencilere dijital yaşam tarzı gazeteciliği için mesleki beceriler kazandırılacak ve bu tür gazeteciliğin içerdiği toplumsal ve mesleki etik konuları ele alınacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, kuralların anlatımı
2) Yaşam tarzı gazeteciliğinin basılı dünyadan dijital çağa geçişinin kısa bir öyküsü ve bu geçişin kültürel, ekonomik ve siyasi etkileri; dergiciliğe giriş
3) Dergi: Tanımı, çeşitleri, biçimleri; dijital dergicilikte karar alma mekanizmaları, görevlerin dağılımı
4) Yaşam tarzı gazeteciliğinin ana prensipleri, etik, hukuk; dijital dergi tasarımı
5) Alan İncelemesi (sergi açılışı, gala, basın toplantısı, test sürüşü, fotoğraf çekimi, vs.)
6) Genel bir bakış ve alan incelemesinin değerlendirilmesi
7) Yeni medya türleri, blogger'lık ve moda gazeteciliği
8) Yeni bir stil arayışı, dijital dergide tasarım tartışmaları, deneyimleri ifade etmenin önemi ve sanat, kültür, seyahat, eğlence, sağlıklı yaşam, yemek gibi spesifik konuları haberleştirme
9) Yaşam Tarzı gazeteciliğine Türkiye'den örnekler
10) Yaşam tarzı gazeteciliği için mesleki teknikler
11) Yaşam tarzı gazeteciliğine ilişkin toplumsal ve mesleki etik
12) Çevrimiçi haber & sosyal medya: İlkeler, farklılıklar, avantajlar ve dezavantajlar
13) Öğrenci Sunumları
14) Ders konularının gözden geçirilmesi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eric Jon Bulson, Little Magazine world form, Berlin: De Gruyter, 2016.

Agnes Rocamora (2012) "Hypertextuality & Remediation in
the Fashion Media: The case of fashion blogs," Special Issue on Lifestyle Journalism, "Journalism Practice" Journal, Vol 6, No. 1.

Lyn McGaurr (2012) "The Devil May Care: Travel journalism, cosmopolitan concern, politics and the brand" Special Issue on Lifestyle Journalism, "Journalism Practice" Journal, Vol 6, No. 1.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Proje 2 20 40
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek