HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD2908 Dijital Kültür ve Medya Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. MELİS ÖZBEK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SİNAN AŞÇI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu ders, kültür, medya ve teknoloji arasındaki değişen ilişkiyi inceleyerek dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmik sistemlerin kültürel üretim, kimlik oluşumu ve güç yapıları üzerindeki etkisine odaklanmaktadır.

Teorik okumalar, eleştirel tartışmalar ve uygulamalı çalışmaların bir araya getirildiği bu ders, kültürel çalışmalar, medya teorisi ve dijital medyanın politik ekonomisi gibi temel kavramları ele alır. Ders kapsamında kültür endüstrisi, ideoloji, hegemonya, dijital kimlikler, ırk, toplumsal cinsiyet, yapay zeka ile üretilen içerikler ve platform politikaları gibi konular incelenmektedir.

Öğrenciler, dijital medyanın çağdaş söylemleri nasıl şekillendirdiğini değerlendirebilecek analitik ve metodolojik beceriler geliştireceklerdir. Bu süreçte, dezenformasyon, çevrimiçi ayrımcılık ve algoritmik önyargı gibi güncel meseleler üzerinde durulacaktır. Uygulamalı bileşenler arasında web kazıma (web scraping), veri görselleştirme ve yapay zeka tarafından üretilen medya içeriklerinin analizi gibi dijital yöntemler bulunmaktadır.

Bu derste öğrencilerin grup tartışmalarına katılmaları, vaka çalışmaları hazırlamaları ve sunmaları beklenmektedir. Bu nedenle, sunumlar, okumalar ve tartışmalar, öğrencilerin yukarıda belirtilen konularla ilgili anlayış ve başarılarını sergileyebilmeleri için temel performans görevleri olarak belirlenmiştir.

Dersin öğretme yöntemi: ders anlatımı, okumalar, yazılı sınavlar, tartışmalar, vaka çalışmaları, uygulamalar, ödevler, grup sunumları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Kültür, ideoloji, hegemonya, kimlik politikaları ve temsil gibi kavramlar da dahil olmak üzere dijital kültür, yeni medya ve kimlik ile ilgili temel kavramları tanımlamak,
- Frankfurt Okulu, kimlik çalışmaları ve yeni medyanın politik ekonomisi gibi kültürel teorileri kullanarak dijital kültürü ve medya eserlerini analiz etmek,
- Medya endüstrilerinin, teknolojinin ve yapay zekanın kültürel kimlikleri ve güç yapıları üzerindeki rolünü incelemek,
- Medya ve dijital platformların kimlik, ırk, toplumsal cinsiyet ve kültürel temsiller üzerindeki etkisini eleştirel bir şekilde değerlendirmek,
- Dijital araçların, algoritmaların ve yapay zekanın çağdaş kültürel söylemi ve çevrimiçi etkileşimleri nasıl etkilediğini analiz etmek,
- Dijital teknolojilerin, yapay zeka ile üretilen içeriklerin ve çevrimiçi ayrımcılığın etik sonuçlarını değerlendirmek,
- Platformların, büyük teknoloji şirketlerinin (Big Tech) ve dijital kapitalizmin medya tüketimi ve kamusal söylem üzerindeki rolünü tartışmak,
- Yapay zeka ile üretilen kültürel temsiller geliştirmek ve bunların sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirmek,
- Web kazıma (web scraping) ve veri görselleştirme gibi dijital yöntemleri kullanarak dijital kültür araştırmaları tasarlamak ve yürütmek,
- Kuramsal çerçeveleri gerçek dünya dijital medya örneklerine uygulayarak grup projeleri aracılığıyla bulgularını sunmak.

Dersin İçeriği

Bu ders, kültür, medya ve teknoloji arasındaki değişen ilişkiyi inceleyerek dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmik sistemlerin kültürel üretim, kimlik oluşumu ve güç yapıları üzerindeki etkisine odaklanmaktadır.

Teorik okumalar, eleştirel tartışmalar ve uygulamalı çalışmaların bir araya getirildiği bu ders, kültürel çalışmalar, medya teorisi ve dijital medyanın politik ekonomisi gibi temel kavramları ele alır. Ders kapsamında kültür endüstrisi, ideoloji, hegemonya, dijital kimlikler, ırk, toplumsal cinsiyet, yapay zeka ile üretilen içerikler ve platform politikaları gibi konular incelenmektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin içeriğine, amaçlarına, öğrenme/öğretme yöntemlerine genel bakış ve akademik metin okuma konusunda ipuçları
2) Temel Kavramlar: Gençlik, Kültür, Gençlik Kültürü Çalışmaları Easthope, A., & McGowan, K., pp. 33-42 & 94-102 Bennett et al (2013): culture; ideology; power. Hartley (2012): hegemony; interpellation; cultural studies. Gere, C. (2002). Digital Culture. London: Reaktion Books Ltd. (Introduction & Chapter 1)
3) Kültür Endüstrisi ve Medya Adorno, T. and Horkheimer, M (1947/2002). The Culture Industry Enlightenment as Mass Deception. Bennett et al (2013): industry; commodity; capitalism; consumption; elite; mass media. Hartley (2012): culture; Frankfurt School; cultural capital; ideology, hegemony, culture
4) Tarihten Kültürel Hareketler Hartley (2012). Convergence; games (computer/video); streaming NFTs Are Fueling a Boom in Digital Art. Here’s How They Work | WSJ https://www.youtube.com/watch?v=zpROwouRo_M The problem with AI-generated art | Steven Zapata | TEDxBerkeley https://www.youtube.com/watch?v=exuogrLHyxQ
5) Kültürel Kimlikler I: Kimlik Üzerine Psikoanalitik Perspektifler Bennet et al (2013): Identity; other; self. Easthrope & McGowan (2004). pp. 77 - 87. Hartley (2012): Identity politics.
6) Kültürel Kimlikler II: Etnisite ve ırk Bennet et al (2013): Ethnicity; multiculturalism; race. Easthrope & McGowan (2004). 191-197.
7) Toplumsal cinsiyet ve dijital medya Bennet et al (2013): Feminism; gender. Easthrope & McGowan (2004). 51-55; 102-108; 157-177; 191-197.
8) Vize Sınavı
9) Yeni Medya Çağında Dijital Kültür: Big Tech, Algoritmalar ve Yapay Zeka Fuchs, C. (2023). The Political Economy of the Internet and Digital Media. IN: Media, Economy and Society: A Critical Introduction. Taylor & Francis. pp.321-332. Gillespie, T. (2010). The politics of ‘platforms’. New media & society, 12(3), 347-364. How a handful of tech companies control billions of minds every day | Tristan Harris: https://www.youtube.com/watch?v=C74amJRp730&list=PLUks-hLYMOHyIU2QvOKyoLjD_6vHJfvfW&index=11 Hartley (2012). Cultural capital; intellectual property.
11) Dijital çağda ayrımcılık Balibar, E. (2007). Is there a ‘neo-racism’?. Race and racialization: Essential readings, 83. Bennet et al (2013): Difference; other. Hartley (2012): difference; nation; Orientalism; propaganda; representation; stereotype.
12) Kültürel Analizde Dijital Yöntemler Bennett et al (2013): Discourse; representation; sign. Hall, Representation, 1997, pp. 223-291 Hartley (2012): bias; myth, semiotics/semiology
13) Dijital Kültür ve Yapay Zeka Üzerine Grup Sunumları
14) Dönemin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bennett, T., Grossberg, L., & Morris, M. (Eds.). (2013). New keywords: A revised vocabulary of culture and society. John Wiley & Sons.

Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press

Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge.

Additional articles, videos and podcasts will be provided by the instructor in the Resources tab of Itslearning.
Diğer Kaynaklar: Bennett, T., Grossberg, L., & Morris, M. (Eds.). (2013). New keywords: A revised vocabulary of culture and society. John Wiley & Sons.

Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press

Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge.

Additional articles, videos and podcasts will be provided by the instructor in the Resources tab of Itslearning.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Uygulama 3 3 9
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 2 2
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 169

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak. 2
2) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek 3
3) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek. 3
4) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek. 2
5) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek. 1
6) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek. 1
7) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek. 3
8) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek. 3
9) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek. 2
10) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek. 3
11) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak. 3
12) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek. 3
13) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek. 1
14) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek. 3