GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3901 Dijital Araştırmacı Gazetecilik Güz 2 2 3 10
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AYBERK CAN ERTUNA
Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Gazetecilik ,sürekli bir değişim içerisinde olan bir sektördür. Internet’in yeni dünyasıyla yeni bir gazeteciliğin doğduğundan da bahsedilebilir: Yakınsama. Medyada yakınsama, yazılı basını, kitle yayıncılığınıı, fotoğraf ve Internet sitelerini de kapsayan ortamlar-arası bir işbirliği olarak adlandırılabilir. Gazeteciliğin bu yeni biçimi, gazetecinin birden fazla alanda teknik becerilere sahip olmasını gerektirir. Mesela, bir "yakınsama gazetecisi" aynı gün içerisinde bir gazete makalesi kaleme alıp aynı konuyla ilgili televizyon için bir yayın paketi hazırlayabilir. Aynı zamanda, yakınsama gazeteciliği ile anlatılan bir hikayeyi birden fazla ortamın imkanlarını kullanarak zenginleştirmek de mümkündür. Bu derste ortamlar-arası uygulamaların altı çizilerek gazetecilik alanındaki son uygulamalara yoğunlaşmak ve öğrencilere hikayelerini "yakınsayan" bir biçimde anlatmaları için temel becerilerle donatmak amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler;
- gazetecilik mesleğinin geleceğine ve yakınsamanın bu gelecekteki yerine dair bir bakış açısı kazanacak.
- Yakınsama ve multimedya kullanarak içerik oluşturma imkanlarını teknik ve etik açıdan analiz edebilecek.
- Aynı içerik kapsamında farklı mecraları kullanabilecek.
- Oluşturdukları içeriklerle görsel ve metinsel materyalleri harmanlayarak daha etkin hikaye anlatma becerisi geliştrirebilecek.
- Gazetecilik uygulamarından kullanılabilecek bilgisayar ve temel düzenleme yazılımlarına hakim olabilecek.
- Video ve podcast üretimini de içeren mobil teknolojiler hakkında bilgi sahibi olacak,
- Haber siteleriyle birlikte televizyonlar, radyo istasyonları gibi geleneksel medyada çalışabilecek teknik ve teorik donanıma sahip olabilecek,
- farklı hikaye biçimleri için doğru medya aracını seçebilecek,
- doğrulama teknikleri hakkında temel bilgiye sahip olacak.

Dersin İçeriği

Daha önceden gazetecilik mesleğine dair farklı dersler almış olan öğrenciler medyada yakınsamanın önemi ile bilgisayar destekli yazılımları kullanarak haber yazımı, fotomuhabirlik, çokluortam gazeteciliğinin temelleri ve yayıncılık gibi pratiklere dair bilgi ve becerilerilerle tanıştırılacaklar. Blogculuk, podcast üretimi ve Internet yayıncılığı gibi teknik beceriler de ders kapsamında ele alınacak. Bunun yanı sıra, öğrencilerden ders boyunca öğrenmiş olduklarını uygulamaya geçirecek gerçek haber hikayeleri oluşturmaları beklenecek.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse, ders izlencesine ve kaynaklara genel bir bakış
2) Yakınsamalı gazeteciliğin ve Web 2.0'ın temelleri
3) İçerik yönetimi sistemleri
4) Wordpress'e giriş
5) Temalar
6) Kontrol Paneli
7) Eklentiler
8) Vize
9) İçerik üretme ve yönetme
10) Kullanıcı yönetimi
11) Web analizi
12) Projelerin sunumu
13) Projelerin sunumu
14) Dönemin gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008.

Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005.

NatGeo Guide to Photography:
https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf

KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University
P. 6-15
https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary

JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press.
P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change)

FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press.
P.63-74 (Structure and Storytelling)

Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics)

Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio
Diğer Kaynaklar: Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008.

Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005.

NatGeo Guide to Photography:
https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf

KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University
P. 6-15
https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary

JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press.
P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change)

FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press.
P.63-74 (Structure and Storytelling)

Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics)

Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14 196
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 260

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.