REKLAMCILIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3901 Dijital Araştırmacı Gazetecilik Bahar 2 2 3 10
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AYBERK CAN ERTUNA
Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Gazetecilik ,sürekli bir değişim içerisinde olan bir sektördür. Internet’in yeni dünyasıyla yeni bir gazeteciliğin doğduğundan da bahsedilebilir: Yakınsama. Medyada yakınsama, yazılı basını, kitle yayıncılığınıı, fotoğraf ve Internet sitelerini de kapsayan ortamlar-arası bir işbirliği olarak adlandırılabilir. Gazeteciliğin bu yeni biçimi, gazetecinin birden fazla alanda teknik becerilere sahip olmasını gerektirir. Mesela, bir "yakınsama gazetecisi" aynı gün içerisinde bir gazete makalesi kaleme alıp aynı konuyla ilgili televizyon için bir yayın paketi hazırlayabilir. Aynı zamanda, yakınsama gazeteciliği ile anlatılan bir hikayeyi birden fazla ortamın imkanlarını kullanarak zenginleştirmek de mümkündür. Bu derste ortamlar-arası uygulamaların altı çizilerek gazetecilik alanındaki son uygulamalara yoğunlaşmak ve öğrencilere hikayelerini "yakınsayan" bir biçimde anlatmaları için temel becerilerle donatmak amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler;
- gazetecilik mesleğinin geleceğine ve yakınsamanın bu gelecekteki yerine dair bir bakış açısı kazanacak.
- Yakınsama ve multimedya kullanarak içerik oluşturma imkanlarını teknik ve etik açıdan analiz edebilecek.
- Aynı içerik kapsamında farklı mecraları kullanabilecek.
- Oluşturdukları içeriklerle görsel ve metinsel materyalleri harmanlayarak daha etkin hikaye anlatma becerisi geliştrirebilecek.
- Gazetecilik uygulamarından kullanılabilecek bilgisayar ve temel düzenleme yazılımlarına hakim olabilecek.
- Video ve podcast üretimini de içeren mobil teknolojiler hakkında bilgi sahibi olacak,
- Haber siteleriyle birlikte televizyonlar, radyo istasyonları gibi geleneksel medyada çalışabilecek teknik ve teorik donanıma sahip olabilecek,
- farklı hikaye biçimleri için doğru medya aracını seçebilecek,
- doğrulama teknikleri hakkında temel bilgiye sahip olacak.

Dersin İçeriği

Daha önceden gazetecilik mesleğine dair farklı dersler almış olan öğrenciler medyada yakınsamanın önemi ile bilgisayar destekli yazılımları kullanarak haber yazımı, fotomuhabirlik, çokluortam gazeteciliğinin temelleri ve yayıncılık gibi pratiklere dair bilgi ve becerilerilerle tanıştırılacaklar. Blogculuk, podcast üretimi ve Internet yayıncılığı gibi teknik beceriler de ders kapsamında ele alınacak. Bunun yanı sıra, öğrencilerden ders boyunca öğrenmiş olduklarını uygulamaya geçirecek gerçek haber hikayeleri oluşturmaları beklenecek.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse, ders izlencesine ve kaynaklara genel bir bakış
2) Yakınsamalı gazeteciliğin ve Web 2.0'ın temelleri
3) İçerik yönetimi sistemleri
4) Wordpress'e giriş
5) Temalar
6) Kontrol Paneli
7) Eklentiler
8) Vize
9) İçerik üretme ve yönetme
10) Kullanıcı yönetimi
11) Web analizi
12) Projelerin sunumu
13) Projelerin sunumu
14) Dönemin gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008.

Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005.

NatGeo Guide to Photography:
https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf

KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University
P. 6-15
https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary

JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press.
P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change)

FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press.
P.63-74 (Structure and Storytelling)

Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics)

Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio
Diğer Kaynaklar: Jeffrey S. Wilkinson, August E. Grant and Douglas Fisher. Principles of Convergent Journalism. UK, Oxford University Press, 2008.

Stephen Quinn , Vincent Filak. Convergent Journalism An Introduction: Writing and Producing Across Media. New York, Focal Press, 2005.

NatGeo Guide to Photography:
https://www.nationalgeographic.com/content/dam/ngdotcom/rights-exempt/NatGeo_GuideToPhotography.pdf

KALOW, Nancy (2011). Visual Storytelling. Center for Documentary Studies at Duke University
P. 6-15
https://documentarystudies.duke.edu/books/visual-storytelling-digital-video-documentary

JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press.
P.1-24 (Introduction: “Worship at the Altar of Convergence”: A New Paradigm for Understanding Media Change)

FILAK, Vincent F. (2015). Convergent Journalism an Introduction: Writing and Producing Across Media. New York: Focal Press.
P.63-74 (Structure and Storytelling)

Reuters Handbook: A Reporter’s Guide to TV News Production: P.25-31 (Reporting and Writing Basics)

Reuters Video News Handbook: Pictures/Editing/Audio

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14 196
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 260

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Reklam ve marka iletişiminin serbest pazar ekonomisi içinde nasıl işlediğiniı anlamak için kitle iletişimi,tüketici davranışı,psikoloji,ikna,sosyoloji,pazarlama ve diğer ilişkili alanlarla ilgili teorik kavramları bu alana uygulayabilmek 2
2) Reklam alanla ilgili teori,kavram, yöntem, araç ve fikirleri tartışabilmek ve yorumlayabilmek 2
3) Bir reklam ajansı gibi yapılanarak, bir reklam kampanyasını ve marka stratejilerini araştırma, yaratma,kurgulama,yazma ve sunma becerilerini göstermek 2
4) Çeşitli ürün ve hizmetlerle ilgili birincil ve ikincil veri araştırması yapabilmek 2
5) Kitle iletişim araçlarının gelişimiyle beraber reklam tarihi ve reklamın bu pazardaki yerini kavrayacak bir anlayış geliştirebilmek 2
6) Bir yabancı dili kullanarak Reklamcılık alanıyla ilgili bilgileri, teknikleri, yöntemleri, araştırmaları takip edebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) 2
7) Reklam alanındaki uygulamalara yönelik uygulamalara ilişkin ortaya çıkan problemlere yönelik bireysel ya da takım olarak sorumluluk alabilmek 3
8) Küresel ekonomi içinde reklamın kültürel, toplumsal, politik ve ekonomik olarak nasıl işlediğini kavramak 2
9) Reklam alanının dinamiklerini yaratıcı ve eleştirel bakış açısıyla bütünsel bir biçimde anlayabilmek ve buna yönelik orjinal stratejiler geliştirebilmek 2
10) Yazılı,basılı,görsel ve online basında yaratıcı reklam stratejileri geliştirebilmek ve aynı zamanda bu stratejileri farklı kültür ve medya kategorilerine nasıl entegre edebileceğini kavrayabilmek 2
11) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”) 2
12) Öğrenme koşullarınının gerekliliklerini tanımlayabilmek ve gereğini yerine getirebilmek 2
13) Reklamcılık mesleğinin gerektirdiği temel etik kuralları anlayabilmek ve uygulayabilmek 2