ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EEE5541 | Sayısal Görüntü ve Video İşlemeye Giriş | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ZAFER İŞCAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu ders dördüncü sınıf lisans ve lisansüstü öğrencilerine yönelik imge ve video işlemeye giriş dersidir. Dersin ana amaçları şunlardır: Öğrecileri sayısal imge ve video işlemenin teorik temelleri ile tanıştırmak; öğrencileri sayısal imge ve video işlemenin modern uygulamaları ile tanıştırmak; öğrencilere MATLAB benzetim ödevleri ile imge ve video işleme konusunda pratik deneyim kazandırmak; öğrecilere karmaşık imde ve video işleme problemlerini çözebilme yeteneği kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. İmge ve video oluşturmanın ve üretmenin temel yöntemlerini ve problemleri tartışabilir. 2. İmge ve video örneklemenin temellerini anlatabilir. 3. MATLAB imge işleme araç kutusundaki fonksiyonları imge ve video işleme problemlerine uygulayabilir. 4. Imgelere geometrik dönüşümler uygulayabilir. 5. İmgelere gri seviye dönüşümleri ve frekans uzayında filtreleme tanımlayabilir ve uygular. 6. İmge iyileştirme, morfolojik imge işleme ve imge bölütlemeyi anlatabilir ve uygular. 7. Temel imge kodlama ve öznitelik çıkarma yöntemlerini uygular. 8. Video örnekleme hızı ve format değiştirme yöntemlerini anlatabilir. 9. Hareket kestirimi ve video iyileştirme yöntemlerini anlatabilir. |
İmge ve video işlemeye giriş; İnsan görme sistemi; İmge oluşumu, imge işlemenin temelleri; MATLAB imge işleme araç kutusuna giriş; İmgeler üzerinde aritmetik ve mantıksal işlemler; Geometrik dönüşümler, gri-seviye dönüşümleri Histogram işleme, komşuluk işlemleri; Frekans uzayında işleme; İmge iyileştirme; Morfolojik imge işleme, kenar bulma; İmge bölütleme; Renkli imgelerin işlenmesi; İmge kodlama ve sıkıştırma; Öznitelik çıkarma; Temel örüntü tanıma yöntemleri Video standartları; Video format dönüşümü; Hareket kestirimi ve video iyileştirme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, İnsan Görme Sistemi, Imge Oluşumu, | |
2) | İmge işlemenin temelleri, MATLAB'İn temelleri | |
3) | MATLAB İmge İşleme Araç kutusu, İmge Algılama ve Kaydetme | |
5) | Gri seviye dönüşümleri, histogram işlemleri | |
7) | Kenar Bulma, İmge Bölütleme | |
8) | İmge bölütleme, Arasınav | |
9) | İmge onarma, morfolojik imge işleme | |
10) | Renkli İmge İşleme | |
11) | İmge sıkıştırma ve kodlama | |
12) | Öznitelik çıkarma, görsel örüntü tanıma | |
13) | Videonun Temelleri, Video standartları, video format dönüşümü | |
14) | Hareket kestirimi ve video iyileştirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Practical Image and Video Processing Using MATLAB, Oge Marques, Wiley, 2011, ISBN: 978111093467. |
Diğer Kaynaklar: | Video Processing and Communications, by Yao Wang, Joern Ostermann, and Ya-Qin Zhang, Prentice Hall, 2002, ISBN 0-13-017547-1. Digital Video Processing, by M. Tekalp, Prentice Hall, 1995, ISBN 0-13-190075-7. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Proje | 1 | 14 | 14 |
Ödevler | 4 | 20 | 80 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 212 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak | |
2) | Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek | |
3) | Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek | |
4) | Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek | |
5) | Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek | |
6) | Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması | |
7) | Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak | |
8) | Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek | |
9) | Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak | |
10) | Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek | |
12) | Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek |