GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL2731 | Seçim Sistemleri ve Parti Sistemleri | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ARDA CAN KUMBARACIBAŞI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut değil. |
Dersin Amacı: | Bu ders anlamda parti politikalarını ve seçim sistemlerini anlamak için analitik bilgi ve pratik becerileri sağlamayı hedefler. Ayrıca bu ders: partileri, partilerin tanımı, tarihçesi, değişimi, türleri ve sınıflandırmalarını, demokratik ve demokratik olmayan düzenlerde partilerin fonksiyonlarını, parti teşkilat ve örgüt yapılarını, üyeleri ve üyelerin sınıflandırmasını, meclis gruplarını, parti liderlerini ve liderlikle ilişkili teorileri, partilerle ilgili teorileri, seçmenleri, seçmenlerin davranışlarını, oy verme türlerini, temsil kavramı ve temsil teorilerini, seçimleri, seçim türlerini, seçim kuralları ve sistemlerini, farklı sistemlerde ortaya çıkabilen sorunları, başkanlık ve parlamenter sistemleri gibi çok önemli konuları incelemeyi ve analiz etmeyi hedefler. Bunu yaparken farklı ülkeler ve örneklerden karşılaştırmalı bir şekilde faydalanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Demokrasi ve parti siyasetinin temel kavramlarını kavrar. 2. Siyasi rejimlerin liberalden liberal olmayana – seçimlik demokrasilerden otoriter ve totaliter rejimlere nasıl çeşitlendiğini inceler. 3. Başlıca sanayi ve sanayi sonrası toplumların ve başlıca az gelişmiş dünya ülkelerinin hükümet sistemlerini ve parti politikalarını, işleyişini ve sistemlerini karşılaştırır. 4. Parlamenter ve başkanlık hükümet sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini somut örnekler üzerinden belirler. 5. Üniter, federal ve yetki devri sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini somut örnekler üzerinden belirler. 6. Çoğunluk, nispi temsil ve karma seçim sistemlerinin güçlü ve zayıf yönlerini belirler. 7. Siyasi partilerin, parti sistemlerinin ve farklı seçim sistemlerinin siyasi rejimleri nasıl etkilediğini inceler. 8. Dünya siyasetinde son dönem eğilimleri değerlendirir. |
• Demokrasi Teorileri • Siyasi Kurumları • Siyasi Parti Teorileri • Siyasi Aktörler • Siyasi partiler ve teşkilatları • Parti Sistemleri • Seçimler ve Seçmen Davranışı • Seçim Sistemleri • Vaka incelemeleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta: Derse Giriş | |
2) | 2. Hafta: Demokrasi Teorileri | Ostrogorski, M. - Democracy & the Organization of Political Parties. Kirchheimer, O. - The Transformation of Western European Party Systems. |
3) | 3. Hafta: Temsil, Delegasyon ve Hesap Verebilirlik | Strøm, K. & Müller, W.C. - Policy, Office, or Votes? How Political Parties in Western Europe Make Hard Decisions. |
4) | 4. Hafta: Yönetişim, Siyasi Kültür ve Yeni Vatandaşlık Siyaseti | Gallagher, M., Laver, M. & Mair, P. - Representative Government in Modern Europe. |
5) | 5. Hafta: Başkanlık Sistemleri ve Parlamenter Sistemler | Michels, R. - Political Parties: A Sociological Study of the Organizational Tendencies in Modern Democracies. |
6) | 6. Hafta: Siyasi Partiler, Teşkilatlar ve Üyelik | Panebianco, A. - Political Parties: Organization & Power. |
7) | Ara Sınav | |
8) | 8. Hafta: Siyasi Parti Teorileri | Hirschman, A.O. - Exit, Voice, & Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, & States. |
9) | 9. Hafta: Parti Sistemleri | Sartori, G. - Parties & Party Systems: A Framework for Analysis. |
10) | 10. Hafta: Katılım, Seçmen Davranışı ve Seçimler | Diamond, L. & Gunther, R. - Political Parties & Democracy. |
11) | 11. Hafta: Seçim Sistemleri | Lipset, S.M. & Rokkan, S. - Party Systems & Voter Alignments. |
12) | 12. Hafta: Avrupa'da Parti Siyaseti ve Seçimleri | Kitschelt, H. - The Logics of Party Formation: Ecological Politics in Belgium & West Germany. |
13) | 13. Hafta: ABD'de Parti Siyaseti ve Seçimler | Ware, A. - Political Parties & Party Systems. Mair, P. - Party System Change. |
14) | 14. Hafta: Türkiye'de Parti Siyaseti ve Seçimler | Sayarı, S. & Esmer, Y. – Politics, Parties and Elections in Turkey. |
Ders Notları / Kitaplar: | Diamond, L. & Gunther, R. - Political Parties & Democracy. Gallagher, M., Laver, M. & Mair, P. - Representative Government in Modern Europe. Gunther, R., Montero, J.R. & Linz, J.J. - Political Parties: Old Concepts & New Challenges. Hirschman, A.O. - Exit, Voice, & Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, & States. Katz, R.S. & Mair, P. - How Parties Organize: Change & Adaptation in Party Organization in Western Democracies. Kirchheimer, O. - The Transformation of Western European Party Systems. Kitschelt, H. - The Logics of Party Formation: Ecological Politics in Belgium & West Germany. Laver, M. & Benoit, K. - Party Policy in Modern Democracies. Lipset, S.M. & Rokkan, S. - Party Systems & Voter Alignments. Michels, R. - Political Parties: A Sociological Study of the Organizational Tendencies in Modern Democracies. Ostrogorski, M. - Democracy & the Organization of Political Parties. Panebianco, A. - Political Parties: Organization & Power. Sartori, G. - Parties & Party Systems: A Framework for Analysis. Strøm, K. & Müller, W.C. - Policy, Office, or Votes? How Political Parties in Western Europe Make Hard Decisions. Ware, A. - Political Parties & Party Systems. Mair, P. - Party System Change. Sayarı, S. & Esmer, Y. – Politics, Parties and Elections in Turkey. |
Diğer Kaynaklar: | Articles in Course Package ---- Ders Paketindeki Makaleler |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 102 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 2 |
2) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
4) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |