BİLGİ TEKNOLOJİLERİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
YZM5622 | İnsan Bilgisayar Etkileşimi Tasarımı | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. MEHMET ALPER TUNGA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı Yazılım Mühendisliğinde kullanıcı merkezli tasarım yapmayı kavramaktır. İnsan bilgisayar etkileşimi hem akademisyenler hem de profesyoneller için önemli bir disiplinlerarası çalışma alanıdır. Bu alan bilgisayar bilimlerini, antropolojiyi ve dahi eğitimsel psikolojiyi kapsayan bir alandır. Kullanıcı arayüzü tasarımı kullanıcıyla karşılaşma ve son kullanıcıların ihtiyaçları açısından yazılım geliştirme süreçleri içerisinde kritik bir öneme sahiptir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. İnsan bilgisayar etkileşimi tasarımı alanında temel kavram ve konseptleri tanımlar 2. Sınırları ve insan kapasitesini tanımlar 3. Kullanıcı ve görev iletimini analiz eder 4. Kullanıcı arayüzleri tasarlayabilmek ve prototip olarak geliştirir 5. Kullanıcı testi adımlarını tanımlar 6. İnsan perspektifini analiz eder 7. Renk ve tipografinin kullanıcı ara yüzündeki önemini açıklar 8. Kullanıcı arayüzü tasarımının erişilebilirlik, globallik ve kişiselleştirme gibi yeni tekniklerin kritiğini yapar 9. Kullanıcının görevini ve temel yapıyı temsil eden hiyerarşik modelleri belirler 10. İnsan Bilgisayar Etkileşimi ile ilgili yeni araştırma alanlarını belirler |
Bu dersin içeriğinde İnsan Bilgisayar Etkileşimi ile ilgili temel kavramlar, interaktif doğal sistemlerin tasarımı, kullanıcı tabanlı sistem tasarımlarında kullanıcı modelleme, kullanıcı tabanlı sistem tasarımı süreçleri, görev analizi, gereksinimleri çıkarma, hikaye tahtası ve prototipleri, bilişsel psikoloji, insan işlemci modeli, basit teoremleri karmaşıklaştırma, insan algısı teoremi, gözlemsel değerlendirme ve protokol analizi konuları bulunmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İnsan Bilgisayar Etkileşimi ile ilgili temel kavramlar | |
2) | İnteraktif doğal sistemlerin tasarımı | |
3) | Kullanıcı tabanlı sistem tasarımlarında kullanıcı modelleme | |
4) | Kullanıcı tabanlı sistem tasarımı süreçleri | |
5) | Görev analizi | |
6) | Gereksinimleri çıkarma, hikaye tahtası ve prototipleri | |
7) | Bilişsel psikoloji | |
8) | Bilişsel psikoloji / Ara Sınav | |
9) | İnsan işlemci modeli | |
10) | Basit teoremleri karmaşıklaştırma | |
11) | İnsan algısı teoremi | |
12) | İnsan algısı teoremi / Ara Sınav | |
13) | Gözlemsel değerlendirme ve protokol analizi | |
14) | Gözlemsel değerlendirme ve protokol analizi / Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Serengül Smith Atakan, Human Computer Interaction, Thomson, 2006, ISBN: 1-84480-454-2 Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, Russell Beale, Human – Computer Interaction, Third Edition, Pearson Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | Yok - None. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 22 | 22 |
Final | 1 | 41 | 41 |
Toplam İş Yükü | 189 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel Yazılım Mühendisliği bilgi ve yetkinliklerini kullanır. | 3 |
2) | Yazılım Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan program geliştirme becerisini uygular. | 3 |
3) | Veri yapılarını kullanır ve algoritma geliştirme bilgilerini uygular. | 2 |
4) | İşletim sistemleri üzerinde sistem programları geliştirir. | 2 |
5) | Bilgisayar organizasyonu, tasarımı ve mimarilerini tanımlar. | 2 |
6) | Bilgisayar ağları ve ağ güvenliği yapılarını oluşturur. | 2 |
7) | İş zekası, veri madenciliği ve veri analizi araçlarını kullanır, tekniklerini uygular. | 3 |
8) | Veritabanı uygulamaları ve WEB tabanlı programlar geliştirir. | 4 |
9) | Bilgi teknolojileri projelerini tanımlar, analiz eder, tasarlar ve yönetir. | 3 |
10) | Eğitimde teknoloji tabanlı ortamları ve araçları kullanır ve geliştirir. | 3 |
11) | İş ortamındaki bilişim teknolojileri ihtiyaçlarını saptar, tanımlar ve çözer. | 3 |
12) | Bilişim teknolojileri yetkinliklerini mesleki sorumluluklar ve etik kuralları çerçevesinde kullanır. | 4 |