SİNEMA VE TELEVİZYON (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV5062 Film & Televizyonda Özel Konular II Bahar
Güz
3 0 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi FUNDA KAYA
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ELENI VARMAZI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Special Topics II : Hitchcock ve takipçileri

Bu ders sinema tarihinin en tanınmış "auteur"lerinden biri olan Alfred Hitchcock'un eserlerini yakından ve detaylı bir şekilde incelemeyi amaçlamaktadır.
Ders ayrıca Brian de Palma, Claude Chabrol vb. gibi Hitchcock'u taklit etmeye çalışan yönetmenleri ve Hitchcock'un genel olarak gerilim türüne bıraktığı mirası inceleyecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. "Auteur" yönetmenin eserinin nasıl inceleneceği, değerlendirileceği ve kıymetlerinin bilineceğini öğrenme

II. Yönetmenin eserinin değişik yaklaşımlarla incelenmesi (psikanaliz, şekilcilik vb.)

III. Yönetmenin eserlerinde bulunan şahsına münhasır öğeleri (motifler ve imza) farkedebilme

IV. Filmlerin anlatısal yapısını ve estetik formunu analiz edebilme becerisini edinme

V. Alfred Hitchcock'un ana bibliyografisini öğrenme

VI. Filmleri kendi tarihi ve estetik bağlamlarında sunma

Dersin İçeriği

"Hitchcock imzası"nı; yani yönetmenin son derece üretken ve uzun kariyerinde konuyu ve gerilimi oluşturmak için tekrar tekrar ve varyasyonlar halinde kullandığı elemanları ve motifleri filmlerine, röportajlarına ve kamera arkalarına bakarak bulmaya çalışacağız.

"McGuffin" ve "röntgenci seyirci" gibi kavramların yanı sıra yönetmenin sinemacılığa getirdiği teknolojik yenilikleri inceleyeceğiz.
Bu dersin öğrenme yönteminde vaka çalışmaları, sunum yapma ve grup çalışmaları bulunmaktadır.


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hitchcock'un biyografisine ve filmografisine giriş Film: Notorious
2) Hitchcock'un eserleri Dönemin filmi: Frenzy Yönetmenin işlerinin dönemleri hakkındaki okumalar
3) Hitchcock'un işlerinin dönemleri (devamı) Film: Sabotage Yönetmenin işlerinin dönemleri hakkındaki okumalar
4) Yeni teknik denemeleri Film: Rope Sabotage ve Rope okumaları
5) Yeni teknik denemeleri (devamı) Film: Buried (Rodrigo Cortes) Diğer yönetmenlerin Hitchcock'tan nasıl etkilendiğiyle ilgili okumalar
6) Altın çağına giriş Film: Rear Window Hitchcock'un altın çağıyla ilgili okumalar
7) Altın çağ (devamı) Kişisel sözlü sunumlar Film: North by Northwest Sözlü sunumlarla ilgili araştırma ve hazırlık
8) Altın çağ (devamı) Kişisel sözlü sunumlar Film: Vertigo Sözlü sunumlarla ilgili araştırma ve hazırlık
9) Brian de Palma Kişisel sözlü sunumlar Film: Body Double (Brian de Palma) Hitchcock'un Brian de Palma üzerindeki etkisiyle ilgili okumalar
10) Geç döneme giriş Film: Birds Yönetmenin geç dönemiyle ilgili okumalar
11) Hitchcock ve psikanaliz Film: Marny Hitchcock'un filmlerinin psikanalitik okumasıyla ilgili okumalar
12) Psycho ve yeniden çekimleri Fİlm: Psycho (orijinal) Psycho filmi hakkındaki okumalar
13) Psycho ve yeniden çekimleri Film: Psycho (Gus Van Sant) Psycho filminin diğer filmler üzerindeki etkilerini inceleyen okumalar
14) Hitchcock ve Fransızlar Film: The Butcher (Claude Chabrol) Grup sunumu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Hitchcock: A Definitive Study of Alfred Hitchcock, FrancoisTruffaut (Author),Simon & Schuster,1986

Diğer Kaynaklar: Selected readings from/Seçilmiş okumalar:
• Hitchcock’s Motifs, Michael Walker, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2005
• After Hitchcock, Influence, Imitation and Intertextuality, David Boyed, R. Barton Pelmer (editors), University of Texas Press, Austin, 2006
• Past and Future Hitchcock, Richard Allen, Sam Ishii- Gonzales, Routledge, London, 2004
• A Hitchcock Reader, Marshall Deutelbaum (Editor), Leland Poague (Editor), Wiley-Blackwell, 2009

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 2 % 15
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 25
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Sunum / Seminer 1 15 15
Proje 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 167

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler, sinema estetiği ve anlatı yapıları üzerine akademik tartışmalara katılmalarını sağlayacak güçlü bir sinema kuramı ve eleştiri temeli geliştireceklerdir. Çeşitli tarihsel ve kültürel bağlamlarda filmleri analiz etmek için eleştirel metodolojileri uygulamayı öğreneceklerdir. 1
2) Öğrenciler, sinema tarihinden önemli filmleri inceleyerek, küresel sinema televizyon yapımlarının tarihi ve sosyolojik bağlamları hakkında geniş bir bilgi kazanacak ve kendi eserlerini yaratmak için fikir sahibi olacaklardır. Öğrenciler senaryo yazımı, sinematografi ve ışıklandırma, yönetmenlik, post-prodüksiyon temelli dersler aracılığıyla kurmaca ya da belgesel hikaye anlatımı yöntemlerinde ustalaşacaktır. 5
3) Öğrenciler, belgesel sinema ve onun etik, politik ve estetik boyutlarını inceleyerek sinema ve gerçeklik arasındaki ilişkiyi keşfedeceklerdir. Gerçek dünyaya dayalı etkileyici görsel anlatılar oluşturmayı öğrenerek belgesel yapımı konusunda pratik deneyim kazanacaklardır. 5
4) Öğrenciler, sinematik dil, kompozisyon ve mizansen üzerine çalışarak görsel anlatım becerilerini geliştireceklerdir. Duyguları ve anlamı etkili bir şekilde iletmek için çeşitli sinema tekniklerini kullanarak sahneler analiz edecek ve üreteceklerdir. 1
5) Öğrenciler, anlatı yapısı, karakter geliştirme ve diyalog yazımı konularında uzmanlaşarak senaryo yazımı becerilerini ileri seviyeye taşıyacaklardır. Film ve televizyon yazarlığı alanında profesyonel kariyerlerine hazırlık amacıyla özgün senaryolar yazacak ve atölye çalışmalarında değerlendireceklerdir. 1
6) Öğrenciler, yönetmenlik teknikleri, oyuncu yönetimi ve görsel kompozisyon konularında uzmanlık kazanarak etkileyici sinema deneyimleri oluşturmayı öğreneceklerdir. Yazılı anlatıları etkileyici görsel hikâyelere dönüştürme becerilerini gösteren kısa projeler yöneteceklerdir. 1
7) Öğrenciler, yapım, dağıtım ve pazarlama stratejileri de dâhil olmak üzere küresel film endüstrisine dair kapsamlı bir anlayış geliştireceklerdir. Proje sunumundan sektörel bağlantılar kurmaya kadar profesyonel alanda başarılı olmalarını sağlayacak beceriler kazanacaklardır. 1
8) Öğrenciler, erken dönem yapımlardan günümüz trendlerine kadar Türk sinemasının tarihsel gelişimini, önemli yönetmenleri, türleri ve akımları analiz ederek keşfedeceklerdir. Ayrıca, bağımsız sinema, ana akım yapımlar ve devlet destekli projeler gibi Türk film endüstrisindeki üretim modellerini inceleyeceklerdir. 1