SİNEMA VE TELEVİZYON (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV5062 | Film & Televizyonda Özel Konular II | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi FUNDA KAYA |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ELENI VARMAZI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Special Topics II : Hitchcock ve takipçileri Bu ders sinema tarihinin en tanınmış "auteur"lerinden biri olan Alfred Hitchcock'un eserlerini yakından ve detaylı bir şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Ders ayrıca Brian de Palma, Claude Chabrol vb. gibi Hitchcock'u taklit etmeye çalışan yönetmenleri ve Hitchcock'un genel olarak gerilim türüne bıraktığı mirası inceleyecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. "Auteur" yönetmenin eserinin nasıl inceleneceği, değerlendirileceği ve kıymetlerinin bilineceğini öğrenme II. Yönetmenin eserinin değişik yaklaşımlarla incelenmesi (psikanaliz, şekilcilik vb.) III. Yönetmenin eserlerinde bulunan şahsına münhasır öğeleri (motifler ve imza) farkedebilme IV. Filmlerin anlatısal yapısını ve estetik formunu analiz edebilme becerisini edinme V. Alfred Hitchcock'un ana bibliyografisini öğrenme VI. Filmleri kendi tarihi ve estetik bağlamlarında sunma |
"Hitchcock imzası"nı; yani yönetmenin son derece üretken ve uzun kariyerinde konuyu ve gerilimi oluşturmak için tekrar tekrar ve varyasyonlar halinde kullandığı elemanları ve motifleri filmlerine, röportajlarına ve kamera arkalarına bakarak bulmaya çalışacağız. "McGuffin" ve "röntgenci seyirci" gibi kavramların yanı sıra yönetmenin sinemacılığa getirdiği teknolojik yenilikleri inceleyeceğiz. Bu dersin öğrenme yönteminde vaka çalışmaları, sunum yapma ve grup çalışmaları bulunmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hitchcock'un biyografisine ve filmografisine giriş Film: Notorious | |
2) | Hitchcock'un eserleri Dönemin filmi: Frenzy | Yönetmenin işlerinin dönemleri hakkındaki okumalar |
3) | Hitchcock'un işlerinin dönemleri (devamı) Film: Sabotage | Yönetmenin işlerinin dönemleri hakkındaki okumalar |
4) | Yeni teknik denemeleri Film: Rope | Sabotage ve Rope okumaları |
5) | Yeni teknik denemeleri (devamı) Film: Buried (Rodrigo Cortes) | Diğer yönetmenlerin Hitchcock'tan nasıl etkilendiğiyle ilgili okumalar |
6) | Altın çağına giriş Film: Rear Window | Hitchcock'un altın çağıyla ilgili okumalar |
7) | Altın çağ (devamı) Kişisel sözlü sunumlar Film: North by Northwest | Sözlü sunumlarla ilgili araştırma ve hazırlık |
8) | Altın çağ (devamı) Kişisel sözlü sunumlar Film: Vertigo | Sözlü sunumlarla ilgili araştırma ve hazırlık |
9) | Brian de Palma Kişisel sözlü sunumlar Film: Body Double (Brian de Palma) | Hitchcock'un Brian de Palma üzerindeki etkisiyle ilgili okumalar |
10) | Geç döneme giriş Film: Birds | Yönetmenin geç dönemiyle ilgili okumalar |
11) | Hitchcock ve psikanaliz Film: Marny | Hitchcock'un filmlerinin psikanalitik okumasıyla ilgili okumalar |
12) | Psycho ve yeniden çekimleri Fİlm: Psycho (orijinal) | Psycho filmi hakkındaki okumalar |
13) | Psycho ve yeniden çekimleri Film: Psycho (Gus Van Sant) | Psycho filminin diğer filmler üzerindeki etkilerini inceleyen okumalar |
14) | Hitchcock ve Fransızlar Film: The Butcher (Claude Chabrol) | Grup sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | • Hitchcock: A Definitive Study of Alfred Hitchcock, FrancoisTruffaut (Author),Simon & Schuster,1986 |
Diğer Kaynaklar: | Selected readings from/Seçilmiş okumalar: • Hitchcock’s Motifs, Michael Walker, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2005 • After Hitchcock, Influence, Imitation and Intertextuality, David Boyed, R. Barton Pelmer (editors), University of Texas Press, Austin, 2006 • Past and Future Hitchcock, Richard Allen, Sam Ishii- Gonzales, Routledge, London, 2004 • A Hitchcock Reader, Marshall Deutelbaum (Editor), Leland Poague (Editor), Wiley-Blackwell, 2009 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 15 |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | 75 |
Sunum / Seminer | 1 | 15 | 15 |
Proje | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 167 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrenciler, sinema estetiği ve anlatı yapıları üzerine akademik tartışmalara katılmalarını sağlayacak güçlü bir sinema kuramı ve eleştiri temeli geliştireceklerdir. Çeşitli tarihsel ve kültürel bağlamlarda filmleri analiz etmek için eleştirel metodolojileri uygulamayı öğreneceklerdir. | 1 |
2) | Öğrenciler, sinema tarihinden önemli filmleri inceleyerek, küresel sinema televizyon yapımlarının tarihi ve sosyolojik bağlamları hakkında geniş bir bilgi kazanacak ve kendi eserlerini yaratmak için fikir sahibi olacaklardır. Öğrenciler senaryo yazımı, sinematografi ve ışıklandırma, yönetmenlik, post-prodüksiyon temelli dersler aracılığıyla kurmaca ya da belgesel hikaye anlatımı yöntemlerinde ustalaşacaktır. | 5 |
3) | Öğrenciler, belgesel sinema ve onun etik, politik ve estetik boyutlarını inceleyerek sinema ve gerçeklik arasındaki ilişkiyi keşfedeceklerdir. Gerçek dünyaya dayalı etkileyici görsel anlatılar oluşturmayı öğrenerek belgesel yapımı konusunda pratik deneyim kazanacaklardır. | 5 |
4) | Öğrenciler, sinematik dil, kompozisyon ve mizansen üzerine çalışarak görsel anlatım becerilerini geliştireceklerdir. Duyguları ve anlamı etkili bir şekilde iletmek için çeşitli sinema tekniklerini kullanarak sahneler analiz edecek ve üreteceklerdir. | 1 |
5) | Öğrenciler, anlatı yapısı, karakter geliştirme ve diyalog yazımı konularında uzmanlaşarak senaryo yazımı becerilerini ileri seviyeye taşıyacaklardır. Film ve televizyon yazarlığı alanında profesyonel kariyerlerine hazırlık amacıyla özgün senaryolar yazacak ve atölye çalışmalarında değerlendireceklerdir. | 1 |
6) | Öğrenciler, yönetmenlik teknikleri, oyuncu yönetimi ve görsel kompozisyon konularında uzmanlık kazanarak etkileyici sinema deneyimleri oluşturmayı öğreneceklerdir. Yazılı anlatıları etkileyici görsel hikâyelere dönüştürme becerilerini gösteren kısa projeler yöneteceklerdir. | 1 |
7) | Öğrenciler, yapım, dağıtım ve pazarlama stratejileri de dâhil olmak üzere küresel film endüstrisine dair kapsamlı bir anlayış geliştireceklerdir. Proje sunumundan sektörel bağlantılar kurmaya kadar profesyonel alanda başarılı olmalarını sağlayacak beceriler kazanacaklardır. | 1 |
8) | Öğrenciler, erken dönem yapımlardan günümüz trendlerine kadar Türk sinemasının tarihsel gelişimini, önemli yönetmenleri, türleri ve akımları analiz ederek keşfedeceklerdir. Ayrıca, bağımsız sinema, ana akım yapımlar ve devlet destekli projeler gibi Türk film endüstrisindeki üretim modellerini inceleyeceklerdir. | 1 |