SİNEMA VE MEDYA ARAŞTIRMALARI (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMR6002 | Sinema, Medya ve Kültür Teorileri II | Bahar | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Film teorisi ve eleştirisi alanında uzman akademisyenler, yönetmenler veya eleştirmenler tarafından verilen seminerler. Güncel tartışma ve araştırmaların öğrencilerle paylaşılması. Kısa Film Üretimi ve Uygulamalı Projeler Teorik bilgilerin pratiğe dökülmesi amacıyla kısa film yapımı veya yaratıcı projeler geliştirme. Duyulara dayalı sinema ya da queer temalı kısa film projeleri önerilebilir. Metin Okuma Grupları Derste kullanılan temel kitaplar ve makaleler üzerine derinlemesine tartışma yapmak için öğrenci liderliğindeki okuma grupları oluşturulması. Önerilen metinler: Thomas Elsaesser ve Malte Hagener’in Film Theory: An Introduction Through Senses adlı eseri Thomas Peele’in Queer Popular Culture derlemesi. |
Dersin Amacı: | “Teorinin büyük çağı sona erdi” diye yazıyor, ”ama bu teorinin gözden düştüğü için değil; tam tersine, iddialarının bu kadar zorlayıcı ve üretken olduğu kanıtlandığı için” Bu ders film teorisi ve çalışmalarına kapsamlı bir bakış sunmaktadır. Öncelikle sinema, film ve medya çalışmalarındaki araştırmaların tarihsel gelişimine ve günümüzdeki durumuna bir göz atacağız. Takip edeceğimiz sorular arasında şunlar yer almaktadır: - Film ve medya metinlerini nasıl analiz edebiliriz? - Kültürün filmdeki temsilleri aracılığıyla etik ve sosyal adalet sorularıyla nasıl ilgilenebiliriz? - Önemli akımları tanımlayabilmek ve anahtar kavramları ifade edebilmek için film teorisi ve küresel film tarihi hakkında temel bir anlayış kazanmak. - Film biçimi ile tarihsel ve kültürel bağlamları arasındaki ilişkiyi anlamak. Bir filmin biçim ve içerik aracılığıyla bir dizi sosyal, politik ve kültürel fikir ve soruyu nasıl sunduğunu tanımlayabilmek. - Filmin bireyler, hareketler, kurumlar ve teknolojiler tarafından etkilenme ve şekillendirilme biçimlerini yerel, ulusal, ulusötesi ve küresel boyutlarıyla tartışma yetkinliğini göstermek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Film ve Medya Metinlerini Analiz Etme Becerisi – Öğrenciler, film ve medya metinlerini derinlemesine analiz etme becerisi kazanacak, çeşitli teorik çerçeveler kullanarak film dilini ve anlatısını inceleyeceklerdir. Kültürel Temsil ve Etik Soruları İrdeleyebilme – Öğrenciler, filmlerdeki kültürel temsiller aracılığıyla etik ve sosyal adalet sorunlarını tartışabilme yeteneğine sahip olacak, sinemanın toplumsal etkilerini analiz edeceklerdir. Film Teorisi ve Küresel Film Tarihi Hakkında Temel Bilgi Edinme – Öğrenciler, film teorisinin önemli akımlarınıını ve temel kavramlarını öğrenerek, film teorisi ve küresel film tarihi hakkında sağlam bir temel bilgi kazanacaklardır. Film Biçimi ve Tarihsel/Kültürel Bağlantılar Üzerine Derinlemesine Anlayış – Öğrenciler, bir filmin biçimi ve içeriği aracılığıyla nasıl sosyal, politik ve kültürel fikirler sunduğunu tanımlayarak, tarihsel ve kültürel bağlamları doğru şekilde analiz etme yetkinliği kazanacaklardır. Filmin Toplumsal, Politik ve Kültürel Dinamiklerle Etkileşimi Üzerine Eleştirel Düşünme – Öğrenciler, filmin bireyler, hareketler, kurumlar ve teknolojiler tarafından nasıl şekillendirildiğini, yerel, ulusal, ulusötesi ve küresel düzeydeki etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla tartışabilecektir. Film Teorisi ve Eleştiri Bağlamında Yazılı ve Sözlü İfade Becerisi – Öğrenciler, film teorisi ve eleştirisi üzerine yazılı ve sözlü analizler yaparak, görüşlerini açık ve ikna edici bir şekilde ifade etme becerisi kazanacaklardır. |
Hafta 1-3: Film teorisi, duyusal teori ve sinemada duyuların rolüne giriş. Hollywood sineması, feminist film teorisi ve queer teorisi üzerine analizler. Anlatı yapıları, türler ve estetikler üzerine tartışmalar. Hafta 4-5: Feminist ve queer film teorileri üzerine ayrıntılı çalışma, post-feminizm ve LGBTQ+ temsilleri. Kültürel kesişim noktaları ve kimliklerin küresel sinemadaki yansımalarının incelenmesi. Hafta 6-7: Dijital teknolojilerin duyusal sinemaya etkisi, virtual reality (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) üzerine uygulamalar. Film teorisinde geleceğe yönelik yönelimler, ekoloji, etik ve seyirci deneyimi üzerine tartışmalar. Hafta 8-9: Teorik çerçevelerle film analizleri ve uygulamalı projeler. Duyusal, feminist ve queer teorileri entegre eden kısa film üretim projelerinin tanıtımı. Hafta 10-13: Konuk konuşmacılar, öğrenci liderliğindeki metin okuma grupları ve final projelerinin sunumu. Dersten elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi, hem teorik derinliğe hem de pratik uygulamalara vurgu. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ferdinand de Saussure, “General Principles 1: Nature of the Linguistic Sign”, Course in General Linguistics, New York: Open Court, 1972, pp. 65-99. John Durham Peters, “Introduction: The Problem of Communication”, Speaking into the Air: A History of The Idea of Communication, Chicago: University of Chicago Press, 1999, pp. 1-32. Quotations from Heidegger and Wittgenstein | |
2) | Roland Barthes, “The Death of an Author”, in Image, Music and Text, tr. by Stephen Heath, London: Fontana, 1977, pp. 79-125, 155-65. _____________________“Myth Today”, Mythologies, New York: Hill and Wang, pp. 109-159. Quotations from Russian Formalists and Prague Structuralists. | |
3) | Jacques Lacan, “The Agency of the Letter in the Unconscious or Reason Since Freud”, Ecrits, London: Routledge, 2001, pp. 161- 198. Quotations from Nancy and Lacoue-Labarthe, Zizek. | |
4) | Louis Althusser, “The Ideological Apparatus of the State”, Lenin and Philosophy and Other Essays, New York: Monthy Review Pres, 1971. Raymond Williams, “Base and Superstructure in Marxist Cultural Theory”, Culture and Materialism: Selected Essays, London: Verso, 2005, pp. 31-49. Quotations from S. Hall, P. Macherey. | |
5) | Michel Foucault, “Nietzche, Genealogy, History”, “Right of Death and Power over Life” The Foucault Reader, ed.by Paul Rabinow, New York: Pantheon Books, 1984, pp. 76-100. Quotations from other texts of Foucault. | |
6) | A week off during the Film Festival | |
7) | Jacques Derrida, “Signature, Event, Context”, Limited Inc., Nortwestern University Press, 1977, pp. 1-23. Quotations from other texts of Derrida. | |
8) | G. Deleuze & F. Guattari, “Introduction: Rhizome”, “How Do You Make Yourself a Body wthout Organs?”, A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, tr. By Brian Massumi, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002, pp. 3-26, 149-167. Quotations from other texts of Deleuze and Guattari. | |
9) | Luce Irigaray, “Sexual Difference”, “Love of Same, Love of Other”, and “An Ethics of Sexual Difference”, An Ethics of Sexual Difference, Ithaca: Cornell Univ. Press, 1993, pp. 5-19, 97-115, 116-129. Quotations from J. Kristeva, H. Cixious etc. | |
10) | Gayatri Spivak, “Can the Subaltern Speak?”, Reflections on the History of an Idea: Can The Subaltern Speak, Columbia University Press, 2010, pp. Quotations from E. Said, T. T. Minha, S. Ahmed etc. | |
11) | Jean-Luc Nancy, “The Inoperative Community”, The Inoperative Community, Minnesota: Univ of Minnesota Press, 2001, pp. 1-41. Quotations from Ranciere, G. Agamben, Lacaou-Labarthe etc. | |
12) | Judith Butler, The Psychic Life of Power: Theories in Subjection, Stanford: Stanford UP, 1998. | |
13) | Review of all. | |
14) | Review and presentations | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Film and theory: an anthology Robert Stam Toby Miller 2000 Blackwell Film Theory An Introduction Through Senses Thomas Elsaesser, Malte Hagener 2010 Routletge Film Theory Goes To The Movies Ed. Jim Collins Hilary Radner, Ava Preacher Collins 1993 Routletge Film Theory and Contemporary Hollywood Movies Ed.Warren Buckland 2009 Routledge Queer Popular Culture Literature, Media, Film, and Television Ed. Thomas Peele, 2007 Palgrave McMillan |
Diğer Kaynaklar: | Judith Butler, The Psychic Life of Power: Theories in Subjection, Stanford: Stanford UP, 1998. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Ödev | 10 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 12 | 12 |
Proje | 14 | 28 |
Ödevler | 13 | 26 |
Küçük Sınavlar | 3 | 7 |
Ara Sınavlar | 1 | 42 |
Final | 2 | 46 |
Toplam İş Yükü | 231 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ulusal ve uluslararası literatüre katkı sağlayacak akademik bilgi ve ürün (konferans bildiri metni, makale, deneme, araştırma projeleri üretme ve değerlendirme vb gibi) üretme ve yorumlama konusunda azami yeterlik kazanır. | 5 |
2) | Sinema, medya ve kültürel çalışmalar disiplinleri içinde özel bir araştırma alanı hakkında geniş bir literatür bilgisi ve kavrayışı kazanır. | 2 |
3) | Sinema, medya ve kültürel çalışmalar alanlarındaki temel kavramları ve düşünme prensiplerine ilişkin bilgilere sahip olur. | 5 |
4) | Türkçe ve İngilizce dilinde yayımlanabilecek araştırma projeleri ve çıktıları üretebilmek için gerekli olan akademik yetenekleri kazanır. | 3 |
5) | Sinema, medya ve kültürel incelemeler alanlarına içkin bir konu hakkında etik değerleri ve kurallara uygun olarak tutarlı analiz, saptama ve yorum yapabilme becerisi kazanır. | 3 |
6) | Yaygın etki üreten ve özgün değer taşıyan araştırmaları üretme konusunda akademik sorumluluk ve bilinç sahibi olur. | 5 |
7) | Sinema, medya ve kültürel araştırmalar alanları içerisinde analiz edilebilecek her konuyu tarihsel, kültürel, ekonomik ve siyasi birleşenleri ile yorumlayabilme becerisine sahip olur. | 2 |
8) | Kantitatif ve Kalitatif araştırma yöntemlerini bilir ve uygulama yeteneği kazanır. | 2 |