MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IMT5433 | Mobilya ve Aksesuar Tasarımı | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. MURAD BABADAĞ |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mobilya üreten firmaların üretim tesislerine ziyaret tavsiye olunur. |
Dersin Amacı: | Bu ders, mobilya ve aksesuar tasarımında araştırma yöntemlerine ait gerekli bilgi ve yeteneklerin kazanımını hedefler. Araştırma alanları, malzeme teknolojileri, biçim ve dönemlere ait yeniden tasarım yaklaşımları, yeni oluşan ihtiyaç ve yönelimler, özel kullanıcı grupları ve çevrelerini kapsar. Öğrencilerin araştırma tabanlı bir yaklaşım ile tasarım yeteneklerini uygularken, hedef pazarları, kullanıcı profilini, tasarım ihtiyaçlarını tanımlayarak etkin çözümler üretmeleri beklenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Bilimsel araştırma ve literatür tarama yöntemleriyle mobilya tasarımını yönlendirecek bilgiyi derleyebilmek 2) Toplanan bilgiyi analiz ederek mobilya tasarımına yönelik yeni önerilere kapı açacak analiz yeteneğini edinmek 3) Toplanan verilerle araştırma alanına ait tasarım hedeflerini belirleyebilmek, varsa sorunlara çözüm üretmek 4) Araştırma birikimini zemin alan tasarım hedeflerini belirlemek. 5) Tasarım hedeflerine bağlı bir mobilya tasarımını geliştirmek. |
Bu ders, araştırma ve analize dayalı kavramları esas alan bir yaklaşımla mobilya tasarımı yöntemlerini içerir. Araştırma ve analiz, öğrencinin mobilya tasarımı başlığındaki altyapıyı belirleyen öncü aşama olup, güncel mobilya tasarımı yaklaşımlarını etkileyen yöntemlerin belirlenmesinde rol oynar. Mobilya tasarımıyla bağlantılı araştırma başlıkları aşağıdaki kavramları ve benzer önerileri içerir: Kültürel özellikler ve tarih İşlevsellik/ Biçim/ Estetik araştırmalar İnsan faktörleri ve ergonomi Yeni teknolojiler ve uygulamaları (Mass customization, modülerlik, dijital devrim ve yansımaları) Çok amaçlı kullanım, depolanabilirlik, katlanabilirlik, ayarlanabilirlik Özel mekanlar (Okular, oteller, hastaneler vb.) Malzeme ve üretim teknolojileri Çevresel konular ve sürdürülebilirlik |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Araştırmaya dayalı tasarım yöntemleri, örnek çalışmalar | yok |
1) | ||
2) | Araştırmaya dayalı tasarım yöntemleri, örnek çalışmalar Konu başlıklarının belirlenmesi | Araştırma konu başlığının belirlenmesi ve daraltılması (Bir sayfalık ödev teslimi) |
3) | Literatür taraması sonuçları ve tartışması Rapor içerik hazırlama yöntemleri | Raporla ilgili kaynakların listelenmesi ve teslimi |
4) | Rapor içerik hazırlama | Rapor içeriği (İçindekiler) taslak sunumu+Kaynak listesi ve teslim |
5) | Rapor içeriği ve kaynaklar üzerine tartışma | yok |
6) | Araştırma raporu ara sunum değerlendirme | Araştırma raporu ara sunum (İçerik ve alt başlıklar belirlenmesi) |
7) | Mobilya tasarımı ana prensipleri | Mobilya tasarım kritikleri |
8) | Malzeme, biçim | Mobilya tasarım kritikleri |
9) | Üretim yöntemi ve detaylar | Mobilya tasarım kritikleri |
10) | Üretim yöntemi ve detaylar | Mobilya tasarım kritikleri |
11) | Sunuş teknikleri | Mobilya tasarım kritikleri |
12) | Sunuş teknikleri | Mobilya tasarım kritikleri |
13) | Araştırma sunumları ve tartışma | yok |
14) | Araştırma sunumları ve tartışma | yok |
15) |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Christ, J. European Cabinetry: Design and Construction.New York: Stirling, 1990. 2. Downey, C. A. Neofurniture. London: Thames and Hudson, 1992. 3. Gandy, C. D. Contemporary Classics: Furniture of the Masters. New York: Whitney Library of Design, 1990. 4. Hall, D. Discovering Furniture. London: Bracken Books, 1992. 5. Jonston, D. R. The Craft of Furniture Making. London: Batsford Ltd., 1981. 6. Kiley, N. World Furniture. London: Octopus, 1980. 7. Pile, J. F. Furniture, Modern+Postmodern: Design+Technology. New York: John Wiley, 1990. 8. Salomonsky, V. C. Masterpieces of Furniture: in Photographs and Measured Drawings. New York: Dover, 1974. 9. Sembach, K., Leuthauser, G., and Gössel, P. Twentieth Century Furniture Design. Köln: Taschen, 1991. 10. Stem, S. Designing Furniture from Concept to Shop Drawing: A Practical Guide. Newtown, Conn: Tatunton Press, 1989. |
Diğer Kaynaklar: | Catalogs of furniture hardware and furniture companies. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 3 | % 0 |
Uygulama | 3 | % 0 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Juri | 1 | % 20 |
Rapor Teslimi | 2 | % 20 |
Juri | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 10 | 3 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5 | 80 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 6 | 4 | 24 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 208 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ilgili bir tasarım problemine, eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihinde gerçekleşmiş olguların ya da çağdaş uygulamaların nedenlerinin kültürel, toplumsal, siyasal ya da fiziksel bileşenleri ile analiz ederek değerlendirebilir. | |
6) | Alanı ile ilgili niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını yazılı, sözlü ya da diğer görsel medya araçlarını kullanarak sunabilir. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir | |
9) | Mimarlık disiplininin, toplumsal sorumluluklarının ve etik değerlerin bilincinde olur. |