İÇ MEKAN TASARIMI (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IMT5420 | İç Mekan Tasarım Tarihinde Seçilmiş Dönemler | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM |
Dersin Amacı: | Bu ders, iç mimarlık ve tasarım disiplinlerinde, 1950-1980 yılları arasındaki seçili tarihsel döneme odaklanarak, mekânın tasarım ve üretim süreçlerini şekillendiren temel olguları derinlemesine inceler. Bu bağlamda, malzeme, dekoratif unsurlar, teknoloji ve mobilya gibi mekânı biçimlendiren tektonik öğeler ile gündelik yaşam, cinsiyet ve popüler kültür gibi kültürel unsurlar ele alınır. Dersin temel amacı, söz konusu dönemin önde gelen mimarlarının, tasarımcılarının ve sanatçılarının tasarım pratiklerinde bu unsurların nasıl yansıma bulduğunu analitik ve eleştirel bir perspektifle değerlendirmektir. Aynı zamanda, bu olguların sinema gibi farklı disiplinlerdeki yansımalarını irdeleyerek, öğrencilerin disiplinler arası bağlantılar kurma ve bu etkileşimleri anlamlandırma becerilerini geliştirmeyi hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yerleşim alanları, yapılar, iç mekan ve mobilyanın kültür, toplum ve tasarım felsefesi ile olan ilişkilerini keşfeder ve bu unsurlar arasındaki bağlantıları tanımlar. 2. İç mekanları oluşturan tektonik ve kültürel öğeleri bir arada düşünerek, bu öğelerin iç mekan tasarımı ve oluşumu üzerindeki etkilerini bütünsel bir şekilde açıklar ve mekan analizi yapar. 3. İçmimarlık ve tasarım tarihi içindeki farklı tasarım yaklaşımlarını ayırt eder ve bu yaklaşımları somut örneklerle ilişkilendirerek tasarım pratiğine uygular. 4. İçmimarlık, tasarım, tarih ve kültür arasındaki ilişkiyi ele alarak, bu alanlar arasındaki disiplinlerarası bağları analiz eder ve bu bağlamda günümüz tasarım pratiklerine eleştirel bir bakış açısı geliştirir. 5. Ders kapsamındaki teorik ve pratik bilgileri birleştirerek, geçmiş tasarım hareketlerini ve yaklaşımlarını günümüz tasarım pratiklerine entegre edebilecek yenilikçi fikirler geliştirir. 6. Farklı tasarım yaklaşımlarını ve bunların sosyal, kültürel ve tarihsel bağlamdaki etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve kendi analizlerine dayalı olarak tasarım kararları alır. |
Senkron olarak yürütülen bu dersin amacı, öğrencilerin iç mimarlık ve tasarım tarihindeki 1950-1980 dönemine odaklanarak, bu dönemdeki mekân tasarımını etkileyen tektonik ve kültürel olguları eleştirel bir bakış açısıyla incelemelerini sağlamaktır. Bu süreçte, öğrencilerin, tarihsel bağlamı anlamaları, analiz etmeleri ve günümüz tasarım problemleri ile ilişkilendirebilmeleri için bir yapı oluşturulacaktır. Ders boyunca öğrenciler, seçilen dönemle ilgili tasarım problemlerini bağımsız olarak kurgulayıp araştırma yapacak, bu araştırmaları değerlendirecek ve bu bulguları yaratıcı bir yaklaşımla uygulama süreçlerine bağlayacaktır. Eş zamanlı olarak, öğrencilerle birlikte dönemin mekânsal ilişkilerini ve bu ilişkilerin toplumsal boyutlarına etki eden normları eleştirel bir şekilde analiz etmek ve bu analizlerden yola çıkarak yeni yaklaşımlar ve teoriler geliştirmek amaçlanır. Tüm bu süreç boyunca öğrenciler, bilimsel araştırma yöntemlerine hâkim olmayı, çalışmalarını bu yöntemler dahilinde kurgulayıp analiz etmeyi, disiplinlerarası bir perspektifle iç mekân tasarımı, tarih ve kültür arasındaki ilişkileri tartışmayı öğrenir. Ayrıca, öğrenciler sınıf içi tartışmalarda aktif bir rol üstlenerek derste ele alınan konular üzerine kendi görüş ve eleştirilerini paylaşma fırsatı bulacaktır. Derste, anlatım, bireysel çalışma, örnek olay inceleme, okuma gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş Ödev içeriklerine bakış | |
2) | Öncesi: 1930lar ve 1950ler Arasında Tasarım Yaklaşımları Odak: Avrupa, Amerika *Modern ve konut kavramları 1930-1950 aralığında nasıl ele alındı?* | Okuma: Yael Navaro, “Evde Taylorizm”, Toplum ve Bilim, 84, 51-74 Nilüfer Talu, “Bir Arzu Nesnesi Olarak Ev”, https://www.e-skop.com/skopdergi/bir-arzu-nesnesi-olarak-ev/579 |
3) | Öncesi: 1930lar ve 1950ler Arasında Tasarım Yaklaşımları Odak: Türkiye "Eskiye karşı yeni" | Makale: Ahmet Eyüce, “Modernlik ve Türkiye’de Modern Mimarlık”, Mimarlık,361 Zeynep Eres, “Erken Cumhuriyet Dönemiden Çağdaş Kırsal Kimliğin Örneklenmesi: Planlı Göçmen Köyleri”, Mimarlık, 375 |
4) | 1950ler – Konut ve Tasarlayanlar (Avrupa, Amerika) Tüketici çağı “Kendin yap yap” akımı Mobilya ve iç mekan tasarımında çeşitlilik | Makale: Nur Karahasanoğlu, “Birleşik Amerika’da Yeni Kurulan Bir Şehir: Reston”, 1966, Mimarlık http://dergi.mo.org.tr/dergiler/4/326/4648.pdf Patricia Tindale, “Amerika’da İskan Problemi ve Mimarların yeni Rolü”, 1965, Mimarlık http://dergi.mo.org.tr/dergiler/4/320/4556.pdf |
5) | 1950ler- Konut Tasarımı (Avrupa, Amerika) Konut Tasarımı- Vaka Analizi | |
6) | 1950ler- Türkiye’de Konut Mobilya’da, iç mekanda, dergilerde, filmlerde 1950’ler nasıl ifade edildi? | Makale: Esra Güngör, “1950’ler Türkiye’sinde modernleşme ve gündelik hayat değişimlerine sinema üzerinden bakmak: İstanbul Geceleri filmi”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi İlker Fatih ÖZORHON, Türkan ULUSU URAZ, “1950-60 arası Türkiye Mimarlığı’nda özgünlük arayışları”, http://itudergi.itu.edu.tr/index.php/itudergisi_a/article/viewFile /202/193 |
7) | VİZE SUNUMLARI (ve metin teslimi) | |
8) | VİZE SUNUMLARI | |
9) | 1960’lar Avrupa ve Amerika’da Konut” İlham kaynaklarında çeşitlilik | Makale: Umut Şumnu, “Sohbet Çukurları (Conversation Pits): 1960’larda Tasarım ve Bir Sosyal Devrim Aracı Olarak Mobilya” Sibel Bozdoğan, “Modern Mimarlık ve Tropik Coğrafyalar”, Mimarlık, 372 http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfmsayfa=mimarlik&DergiSayi=386&RecID=3174 |
10) | 1960’lar Türkiye’de Konut İç mekan değişiyor ve ve "tasarlanıyor" mu? | Makale: Ballice, G., Paykoç, E & Güler, G. (2020). Documenting Modern Interiors using Digital Technologies: Mid-Century Apartment Buildings in İzmir. In H. A. Nia., (Ed.), New Approaches in Contemporary Architecture and Urbanism (pp.11-22). Alanya, Antalya: Cinius Yayınları. |
11) | 1970lerde Konut: Türkiye, Avrupa, Amerika” Film, dergi gibi çeşitli görsel kaynaklar üzerinden konut çeşitliliğine bakış | Makale: Ümit Ertem, “Sinema ve Mimarlik Etkileşiminin Örnek Kara Filmler Üzerinden İncelenmesi”, basılmamış yüksek lisans tezi, s. 61-85 https://polen.itu.edu.tr/bitstream/11527/3365/1/10661.pdf Didem Akyol Altun, “Yeşilçam Sineması’nda Mekan Kullanımı”, Mimarlık, 366 http://mimarlikdergisi.com/index.cfmsayfa=mimarlik&DergiSayi=380&RecID=2978 |
12) | 1980ler Konut: Avrupa, Amerika, Türkiye” Film, dergi gibi çeşitli görsel kaynaklar üzerinden konut çeşitliliğine bakış* FİNALE HAZIRLIK | Makale: Bülbül Bahtiyar, Tuba, Yaldız, Esra, “Kemal Sunal Filmlerinden Şaşkın Damat (1975) Filminin Mekânsal Özelliklerinin Sinema ve Mimarlık Ara Kesitinde Değerlendirilmesi”, International Journal Of Social Humanities Sciences Research (Jshsr), 6 (42), 2019, s. 2753-2767. |
13) | FİNAL SUNUMLARI | |
13) | FİNAL SUNUMLARI | |
13) | FİNAL SUNUMLARI | |
13) | FİNAL SUNUMLARI | |
14) | FİNAL SUNUMLARI (makale teslimine hazırlık) |
Ders Notları / Kitaplar: | Gerektiğinde paylaşılacaktır. Will be shared when it is necessary. |
Diğer Kaynaklar: | Bozdoğan, S. (2010) “Modernizm ve Ulusun İnşası: Erken Cumhuriyet Türkiyesi'nde Mimari Kültür”, İstanbul, Metis Yayıncılık. Buie Harwood, B., May, C., & Sherman, C. (2002). Architecture and Interior Design Through the 18th Century. New Jersey: Prentice Hall. Fischer, L. (2017). Cinema by Design: Art Nouveau, Modernism, and Film History. New York: Columbia University Press. Heynen, H. (2000). Architecture and Modernity: A Critique. Cambridge, MA: MIT Press. Akcan, E., 2009. Çeviride Modern Olan, Şehir ve Konutta Türk-Alman İlişkileri, YKY, İstanbul. Bozdoğan, S. ve Kasaba, R. (1998). Türkiye’de modernleşme ve ulusal kimlik. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları. Heynen, H., 2011. Mimarlık ve Modernite, (Çev: Nalan Bahçekapılı, Rahmi Öğdül) Versus Yayınları, İstanbul Kaçel, E. (2010). Hiltonculuk and beyond: The dialectics of ıntellectualism in postwar Turkey. Candide: Journal for Architectural Knowledge, 2, 9-35. Altun, D., Uzun, İ. (2012). Yeşilçam Sineması’nda mekân kullanımı. Mimarlık, 366, 50-55. Atmaca, H., Ultav, Z. T., Uz, F. (2019). Reflections of the İstanbul Hilton Hotel on mid-century hotel buildings in Turkey. Art-Sanat Dergisi, 12, 57-88. Bozdoğan, S., Akcan, E. (2013). Turkey: Modern architectures in history. Londra: Reaktion Yayınları. Şumnu, U. (2017). Önemli bir mimarlık belgeleme aracı olarak sinema filmleri: Sivri Akıllılar filmi ve Nebioğlu Tatil Köyü. Sanat Yazıları, 37, 349-360. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 10 | 3 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 20 | 200 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Rapor Teslimi | 2 | 18 | 36 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 293 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, İç Mimarlık alanıyla ilişkili bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
2) | Alanıyla ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış ve karmaşık tasarım problemlerine eleştirel düşünce ve bilimsel yöntemlerle yaklaşarak kapsamlı çözümler üretebilir. | 3 |
3) | İç Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | 4 |
4) | İç Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | 3 |
5) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | 3 |
6) | İç Mimarlık ve ilgili disiplinlerde yeni yaklaşımlar geliştirip bilgi üretebilir; araştırma veya tasarım sonuçlarını Türkçe bilimsel bir tez olarak sunabilir ve akademik platformlarda yazılı, sözlü ya da dijital araçlarla paylaşabilir. | 4 |
7) | İç Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. | 4 |