İÇ MEKAN TASARIMI (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IMT5410 | Çağdaş Tasarım Yaklaşımları | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM |
Dersin Amacı: | Bu ders, dünya genelinde iç mekân ölçeğinde farklı kültürler, yaklaşımlar, motivasyonlar ve kavramsal zeminlerden beslenerek ortaya çıkan yakın geçmiş ve günümüz tasarım örneklerini anlamak ve geleceğin iç mekanlarını şekillendirmeye aday ihtiyaç ve yaklaşımları kavramaya ve tartışmaya yöneliktir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. 19. yüzyıldan günümüze kadar olan iç mekân tasarımı tarihindeki temel kavramları, akımları ve tasarım yaklaşımlarını tanımlayabilir ve anlayabilir. 2. Farklı dönemlerden gelen tasarım yaklaşımlarını analiz ederek güncel tasarım pratiklerine entegre edebilir. 3. İç mekân tasarımını etkileyen tektonik ve kültürel unsurları bir arada düşünerek, bu unsurların etkilerini ve farklılıklarını analiz edebilir. 4. İç mekân tasarımı örneklerini estetik, kültürel ve toplumsal bağlamlarda eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve disiplinler arası yeni bağlantılar kurabilir. 5. Tasarım hareketlerinden ilham alarak yenilikçi mekân tasarımları geliştirebilir ve bu tasarımları sosyal, kültürel ve etik değerler doğrultusunda değerlendirebilir. 6. İç mekân tasarımıyla ilgili bir problemi bağımsız olarak araştırabilir, çözüm önerileri geliştirebilir ve bu süreci görsel, yazılı ve sözlü olarak sunabilir. |
Senkron olarak işlenen bu derste, öğrencilerin, İç Mekân Tasarımındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulaması, araştırması, incelemesi, sonuçları değerlendirmesi ve uygulama ile ilişkilendirebilmesi için bir süreç kurgulanmıştır. Eş zamanlı olarak öğrenciler ile birlikte mekânsal ilişkiler ve bunların sosyal boyutlarını etkileyen normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemek ve yeni öneriler, teoriler geliştirebilmek amaçlanır. Tüm bu süreçte, bilimsel araştırma yöntemlerine hâkim olmaya ve kendi çalışmasını bu yöntemler dahilinde kurgulayıp inceleyebilme yetisine sahip olmaya başlayan öğrenci, pek çok farklı konunun ele alacağı derste, konularla ilgili tartışmalarda aktif rol oynayacaktır. Derste, anlatım, bireysel çalışma, örnek olay inceleme, gezi, okuma gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | “Çağdaş Tasarım Yaklaşımları” Dersine giriş | |
2) | Sanayi Devrimi Ve Değişen Zeitgeist Arts and Crafts Art Nouveau | Okuma: Pınar Karabacak, Sehran Dilmaç, “1851 Yılı ve Sanayi Devrimi Sonrası Endüstride Seri Üretim Bağlamında Tasarımın Rolü” |
3) | Deutscher Werkbund’dan Bauhaus’a Yeni bir tasarım anlayışı: Gesamtkunstwerk Bauhaus-De Stijl ilişkisi | Okuma: Banu Hatice Gürcüm, Semiha Kartal, “Bauhaus ile Tasarıma Dönüşen Zanaat” |
4) | Modernizm Mimarlık, Tasarım, İç Mekân, Mobilya | Okuma: Muteber Erbay, Serenay Ulusoy, “Modern Mimaride İç-Dış İlişkisi, İç Mekânın ve Mobilyanın Küreselleşmesi” |
5) | Art Deco’dan Streamline’a Kavramsal ve Morfolojik Perspektifler | Okumalar: Aydın Hasan Polatkan, Filiz Özer, “Art Deco Mimarlığının Kavramsal İçeriği” Ali Mülayim, “Art Deco Mimarlığı ve İç Mekân Tasarımına Yansımaları” |
6) | “Alçak” tasarım? Pop Art Kitsch Postmodern İlişki ve etkileşimleri ARA SUNUMLARA HAZIRLIK | Okuma: Clement Greenberg, “Avangart ve Kitsch” Sümeyra Akgün, Elif Sönmez, Şebnem Ertaş Beşir, “Söylemler Üzerinden Pop Art Dönemi Mobilyalarının İncelenmesi” |
7) | ARA SUNUMLAR | |
8) | ARA SUNUMLAR | |
9) | 1960’lardan günümüze Sol tandanstan neo-liberal kapitalizme İç Mekân Politikleşir mi? | Okuma: Umut Şumnu, “Sohbet Çukurları (Conversation Pits): 1960’larda Tasarım ve Bir Sosyal Devrim Aracı Olarak Mobilya” |
10) | Geç Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e İç mekânın potansiyel temsiliyetleri | Okuma: Ş. Ebru Okuyucu, “Erken Cumhuriyet Döneminde Mekânsal Değişimlerin Popüler Yayınlar Üzerinden Okunması: Konutta İç Mekân Deneyimlenmesi” |
11) | Bir iç mekân artifaktı olarak mobilya: Türkiye vakası | Okuma: Aslı Varon, Avşar Gürpınar, “Türkiye’nin Mobilya Tasarım Tarihi, 1800-2000” |
12) | Arşiv Çalışması: SALT Araştırma, Mimarlık ve Tasarım Arşivi DATUMM Dokümantasyon ve Arşivleme, Türkiye’de Modern Mobilya Endüstriyel Tasarım Sanal Müzesi FİNALE HAZIRLIK | |
13) | FİNAL SUNUMLARI ve MAKALE TESLİMİNE HAZIRLIK | |
14) | FİNAL SUNUMLARI ve MAKALE TESLİMİNE HAZIRLIK |
Ders Notları / Kitaplar: | Dersin okuma listesi öğrencilerle paylaşılır. The course reading list is shared with the students. |
Diğer Kaynaklar: | Abercrombie, Stanley. 1990. A Philosophy of Interior Design. Harper and Row Publishers. New York. Caan, Shashi. 2011. Rethinking Design and Interiors. Laurence King Publishing. China Gigli, Frazer Hay, Ed Hollis, Andrew Milligan, Alex Milton, Drew Plunkett. 2007. Thinking Inside the Box. Middlesex University Press. England Massey, Anne. 2001. Interior Design of the 20th Century. Thames and Hudson. London Sparke, Penny, Anne Massey, Trevor Keeble Brenda Martin. 2009. Designing the Modern Interior: From the Victorians to Today. Berg Publishers (Oxford International Publishers). Oxford Pile, John F. 2009. A History Of Interior Design. Laurence King Publishing, London. Slotkis, Susan J. 2013 Foundations of Interior Design. Fairchild Books, New York Taylor, Mark and Julieanna Preston. 2008. Intimus: Interior Design Reader. John Wiley & Sons, Sussex, England. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 10 | 3 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 13 | 130 |
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Rapor Teslimi | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 192 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, İç Mimarlık alanıyla ilişkili bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
2) | Alanıyla ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış ve karmaşık tasarım problemlerine eleştirel düşünce ve bilimsel yöntemlerle yaklaşarak kapsamlı çözümler üretebilir. | 3 |
3) | İç Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | 4 |
4) | İç Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | 4 |
5) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | 4 |
6) | İç Mimarlık ve ilgili disiplinlerde yeni yaklaşımlar geliştirip bilgi üretebilir; araştırma veya tasarım sonuçlarını Türkçe bilimsel bir tez olarak sunabilir ve akademik platformlarda yazılı, sözlü ya da dijital araçlarla paylaşabilir. | 3 |
7) | İç Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. | 4 |