PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY4004 | Psikolojik Değerlendirme | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MİRAY AKYUNUS |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BAŞAK TÜRKÜLER AKA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; klinik ortamlarda kullanılan psikolojik değerlendirme yöntemlerini öğrencilere tanıtmaktır. Ayrıca psikolojik değerlendirme sürecinde etik ikilemlere yönelik genel bir bilgi aktarılması amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Klinik değerlendirme araçlarını tanımlar. 2. Belli başlı klinik değerlendirme araçlarının amaçlarını açıklar. 3. Klinik değerlendirme süreçlerini açıklar. 4. Klinik değerlendirme süreçlerinde karşılaşılabilecek etik ikilemleri tartışabilir. |
Bu derste, psikolojik değerlendirme, değerlendirme araçları, psikolojik teslerin değerlendirilmesi, uygun testin seçilmesi, klinik değerlendirmede aşamalar, değerlendirme bağlamı, klinik değerlendirmede etik konular, klinik görüşme ve çeşitleri, MMPI, TAT ve Rorschach Mürekkep Testi gibi kişilik değerlendirmelerinde kullanılan testler, zihinsel işlevsellik değerlendirmesi ve klinik değerlendirmede rapor yazımı gibi konuları tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikolojik değerlendirme: Genel bakış | |
2) | Değerlendirme Araçları, Psikolojik Testlerin Değerlendirilmesi ve Uygun Test Seçimi | |
3) | Klinik Değerlendirme Aşamaları, Klinik Değerlendirme Bağlamı ve Etik Konular | |
4) | Klinik Görüşme | |
5) | Klinik Görüşme Çeşitleri | |
6) | Kişilik Değerledirmesinde Projektif Testler: TAT | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Ara Sınav sorularının Değerlendirilmesi | |
9) | Kişilik Değerledirmesinde Objektif Testler: MMPI | |
10) | Kişilik Değerlendirmesinde Projektif Testler: Rorschach Mürekkep Tesi | |
11) | Zihinsel İşlevsellik Değerlendirmesi: Teorik kavramlar | |
12) | Zİhinsel İşlevsellik Değerlendirmesi: Testler | |
13) | Psikolojik Değerlendirme Rapor Yazımı | |
14) | Konu Tekrar | |
15) | Yarıyıl Sonu Sınavı | |
16) | Yarıyıl Sonu Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Cohen, R.J.&Swerdlik, M.E. (2009). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement. McGraw-Hill Higher Education. |
Diğer Kaynaklar: | Additional readings will be distributed throughout the term. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ödev | 1 | % 45 |
Sunum | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 80 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 20 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | 64 |
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Proje | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 176 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 4 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 3 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 5 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 3 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 5 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | 2 |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 5 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 5 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |