PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4004 Psikolojik Değerlendirme Bahar 3 0 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MİRAY AKYUNUS
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BAŞAK TÜRKÜLER AKA
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu dersin amacı; klinik ortamlarda kullanılan psikolojik değerlendirme yöntemlerini öğrencilere tanıtmaktır. Ayrıca psikolojik değerlendirme sürecinde etik ikilemlere yönelik genel bir bilgi aktarılması amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Klinik değerlendirme araçlarını tanımlar.
2. Belli başlı klinik değerlendirme araçlarının amaçlarını açıklar.
3. Klinik değerlendirme süreçlerini açıklar.
4. Klinik değerlendirme süreçlerinde karşılaşılabilecek etik ikilemleri tartışabilir.

Dersin İçeriği

Bu derste, psikolojik değerlendirme, değerlendirme araçları, psikolojik teslerin değerlendirilmesi, uygun testin seçilmesi, klinik değerlendirmede aşamalar, değerlendirme bağlamı, klinik değerlendirmede etik konular, klinik görüşme ve çeşitleri, MMPI, TAT ve Rorschach Mürekkep Testi gibi kişilik değerlendirmelerinde kullanılan testler, zihinsel işlevsellik değerlendirmesi ve klinik değerlendirmede rapor yazımı gibi konuları tartışılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojik değerlendirme: Genel bakış
2) Değerlendirme Araçları, Psikolojik Testlerin Değerlendirilmesi ve Uygun Test Seçimi
3) Klinik Değerlendirme Aşamaları, Klinik Değerlendirme Bağlamı ve Etik Konular
4) Klinik Görüşme
5) Klinik Görüşme Çeşitleri
6) Kişilik Değerledirmesinde Projektif Testler: TAT
7) Ara Sınav
8) Ara Sınav sorularının Değerlendirilmesi
9) Kişilik Değerledirmesinde Objektif Testler: MMPI
10) Kişilik Değerlendirmesinde Projektif Testler: Rorschach Mürekkep Tesi
11) Zihinsel İşlevsellik Değerlendirmesi: Teorik kavramlar
12) Zİhinsel İşlevsellik Değerlendirmesi: Testler
13) Psikolojik Değerlendirme Rapor Yazımı
14) Konu Tekrar
15) Yarıyıl Sonu Sınavı
16) Yarıyıl Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cohen, R.J.&Swerdlik, M.E. (2009). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement. McGraw-Hill Higher Education.
Diğer Kaynaklar: Additional readings will be distributed throughout the term.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ödev 1 % 45
Sunum 1 % 15
Final 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 80
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 20
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 4 64
Sunum / Seminer 1 20 20
Proje 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 176

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 4
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 3
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 5
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 3
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 2
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 5
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 5
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.