PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY3005 Bilişsel Psikoloji Güz 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. DENİZ ÖZKAN GÖKTÜRK
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. DENİZ ÖZKAN GÖKTÜRK
Dr. Öğr. Üyesi HALE ÖGEL BALABAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders dikkat, algı, karar verme, zeka, dil, yaratıcılık, problem çözme ve uzun ve kısa süreli bellek gibi insan bilişsel sürecini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu ders hem teorik, hem de pratik uygulamalardan oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Nasıl dikkat ettiğimiz ve diğer insanlar ve olaylar hakkında bilgi edindiğimiz, bilgiyi nasıl depoladığımız, yeniden nasıl geri çağırdığımız, dönüştürdüğümüz, ve nasıl problem çözdüğümüz gibi bilişsel psikolojinin temelini oluşturan etmenleri tanımlar.
2. Bilişsel psikolojinin temel psikolojik kavramları ve teorileri ile ilgili objektif bir anlayış edinir.
3. Bilişsel psikolojinin temel kavramlarını çalışmak için gerekli olan araştırma yöntemlerine aşina olur.

Dersin İçeriği

Bu derste ele alınacak konular arasında bilişsel psikolojiye giriş, Bilişsel sinirbilim, Algılama, Dikkat ve bilinç, Bellek hakkındaki Modeller ve araştırma yöntemleri, Bellek hakkındaki Süreçler, Bellek hakkındaki temsiller ve İşleme, Dilin Yapısı ve edinimi, Bağlam içinde dil kullanımı, Problem çözme ve yaratıcılık, Yapay zeka, karar verme ve akıl yürütme gibi konular yer almkatadır.


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Oryantasyon
2) Bilişsel Psikolojiye Giriş
3) Bilişsel Sinirbilim
4) Duyumsama ve algılama
5) Dikkat & bilinç
6) Kısa-süreli bellek ve çalışma belleği
7) Konu tekrarı / Ara sınav
8) Uzun-süreli bellek ve öğrenme
9) Uzun-süreli bellek ve öğrenme
10) Meta-bellek, bellek hataları, ve otobiyografik bellek
11) Dil: Yapı & Edinim
12) Bağlam içinde dil
13) Karar verme & akıl yürütme
14) Problem çözme
15) Yarıyıl sonu sınavı
16) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Radvansky, G. A. & Ashcraft, M. H. (2018). Cognition (7th ed.). Pearson.
Diğer Kaynaklar: Sacks, O. (1985). The man who mistook his wife for a hat.
Dönem boyunca ek kaynaklar verilecektir./ Additional readings will be given throughout the semester.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Uygulama 11 22
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 60
Ödevler 2 28
Ara Sınavlar 2 4
Final 1 2
Toplam İş Yükü 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 4
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 4
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 3
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 4
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 1
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 4
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 4
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 3
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.