MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MCH2008 | Mühendislik Mekaniği | Güz | 3 | 2 | 4 | 8 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AMIR NAVIDFAR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, mühendislik mekaniğinin ana prensiplerini öğrencilere aktarmaktır. Statik ve dinamik konuları bir bütün olarak ele alınarak öğrencilere anlatılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Farklı yüklerin verktörel gösterimleri ile temel doğrusal cebir işlemlerini (toplama, çıkarma, çarpma, izdüşüm alma) gerçekleştirebilir. 2) Belirli bir yük sistemi için bileşke yük hesaplayabilir, denge koşullarını oluşturabilir. 3) Kafes, çerçeve ve makine gibi basit yapılarda iç kuvvetleri hesaplayabilir ve denge koşullarını belirleyebilir. 4) Sanal iş prensibini mekanik problemlerin çözümünde kullanabilir, sürtünme içeren mekanik problemleri çözebilir. 5) Newton’ın hareket yasalarını kullanarak cisimlerinin hareket denklemlerini türetebilir. 6) Eylemsizlik ve alan momentlerinin hesaplayabilir. |
Mühendislik mekaniğine giriş, Newton yasaları, birimler, kuvvet sistemleri, kuvvet, moment, kuvvet çifti, serbest cisim diyagramı, koordinat sistemleri, eşdeğer yükler, denge koşulları, kafes, çerçeve ve makinalar, geometri, ağırlık ve kütle merkezleri, alan momentleri, atalet momenti hesapları, sürtünme, sanal iş prensibi, parçacıkların ve parçacık sistemlerinin kinematiği, 2B/3B hareket, doğrusal hareket, eğrisel hareket, bağıl hareket, parçacık ve parçacık sistemlerinin kinetiği (kuvvet ve ivme, iş ve enerji, itme ve momentum), katı cisimlerin kinematiği ve kinetiği, mekanik titreşimler. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, okuma, tartışma, teknoloji destekli öğrenme içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mühendislik mekaniğine giriş, Newton yasaları, birimler | |
2) | Kuvvet sistemleri, kuvvet, moment, kuvvet çifti, serbest cisim diyagramı | |
3) | Kuvvet sistemleri, koordinat sistemleri, eşdeğer yükler | |
4) | Denge koşulları | |
5) | Kafes, çerçeve ve makinalar | |
6) | Geometri, ağırlık ve kütle merkezleri, alan momentleri, atalet momenti hesapları | |
7) | Sürtünme, sanal iş prensibi | |
8) | Parçacıkların ve parçacık sistemlerinin kinematiği, 2B/3B hareket, doğrusal hareket, eğrisel hareket, bağıl hareket | |
9) | Parçacık ve parçacık sistemlerinin kinetiği - Kuvvet ve İvme | |
10) | Parçacık ve parçacık sistemlerinin kinetiği - İş ve enerji | |
11) | Parçacık ve parçacık sistemlerinin kinetiği - İtme ve momentum | |
12) | Katı cisimlerin kinematiği | |
13) | Katı cisimlerin kinetiği | |
14) | Mekanik titreşimler |
Ders Notları / Kitaplar: | R. C. Hibbeler, Engineering Mechanics: Statics & Dynamics (14th Edition) 14th Edition, 2019, ISBN-13: 978-0133915426. Ferdinand Beer, Johnston, Jr., E. Russell , Vector Mechanics for Engineers: Statics and Dynamics, 10th Edition, 2019, ISBN-13: 978-0073398136. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 10 | % 50 |
Ara Sınavlar | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 9 | 144 |
Küçük Sınavlar | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 202 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
2) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 5 |
3) | Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | 5 |
4) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
5) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
6) | Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır. | |
7) | İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |
11) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |