ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EEE4316 | Dijital Kontrol Sistemleri | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞEREF KALEM |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Geçerli değil |
Dersin Amacı: | Sayısal kontrolün şu kavramlarını içeren seçmeli bir derstir: örneklenmiş doğrusal sistemlerin kontrol perspektifinden analizi, zamansal ve frekans uzayındakikontrol stratejileri, fark denklemlerinin analizi, z dönüşümü, örnekleme, kararlılık, minimalite, kararlılaştırma teknikleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Fark denklemleri, transfer fonksiyonlarını, tüm gecikme blok diyagramlar ve durum uzayı modellerini kullanarak veri sistemleri örneklenmiş açıklayın II. Bir işletim noktasında bir doğrusal olmayan sistemin küçük bir sinyal doğrusal model bulma sergilemek III. Zaman gecikmesi içeren Modeli dinamik sistemler IV. En küçük kareler yaklaşımı kullanarak fiziksel bir sistemin modelini elde V., tasarım analiz, ve kök lokus ve frekans tepkisi ve bu kutup-atama ve devlet tahmini olarak devlet uzay yöntemleri gibi dönüşüm teknikleri kullanılarak dijital kontrol sistemleri sentezlemek VI. Analiz, tasarım, simülasyon MATLAB ve SIMULINK kullanma becerilerini ve ayrık zamanlı kontrol sistemlerinin gerçek zamanlı uygulanmasını göstermek |
Giriş, dijital kontrol sistemi, Analog kontrolü, Ayrık zamanlı sistemler ve z-dönüşümü, Ayrık zamanlı sistemler, dönüşüm yöntemleri, z-dönüşümü özellikleri, fark denklemlerinin çözümü, z-dönüşümü ters, simülasyon diyagramları ve grafikler akış, Devlet , darbe transfer fonksiyonu: değişkenler, transfer fonksiyonları, durum denklemleri, Örnekleme ve yeniden, Örneklenmiş veri kontrol sistemleri çözümleri, ideal örnekleyici, Fourier sonuçları, dönüşüm, Açık-döngü ayrık zaman sistemlerinin analog dijital veri yeniden dönüşümü dijital filtreler içeren açık döngü sistemleri, modifiye zaman gecikmeleri, Devlet değişken modelleri, ayrık durum denklemleri ile, sistemlerin z-dönüşümü. Kapalı-döngü sistemleri: derivasyon işlemi, devlet-değişkenli modeller, Stabilite analizi teknikleri: Kararlılık, bilineer dönüşümü, Routh-Hurwitz kriteri, Jürinin kararlılık testi, Nyquist kriteri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, dijital kontrol sistemleri | - |
2) | Analog control system | - |
3) | Ayrık zaman sistemleri ve z-dönüşümü | - |
4) | Ayrık zaman sistemleri, z-dönüşümü yöntemleri, özellikleri dönüşüm | - |
5) | Fark denklemlerinin çözümü | - |
6) | Z-dönüşümü ters, simülasyon diyagramları ve akış grafikleri | - |
7) | Durum değişkenleri, transfer fonksiyonları, durum denklemlerinin çözümleri | - |
8) | Arasınav | - |
9) | Örnekleme ve yeniden yapılanma | - |
10) | Örneklenmiş veri kontrol sistemleri, ideal örnekleyici, Fourier dönüşümü sonuçları, veri imar, analog dönüşüm dijital | - |
11) | Açık-döngü ayrık zamanlı sistemler: Darbe transfer fonksiyonu, dijital filtreler içeren açık çevrim sistemleri | - |
12) | Modifiye z-dönüşümü, zaman gecikmeler ile sistemleri | - |
13) | Durum değişken modelleri, ayrık durum denklemleri. Kapalı-döngü sistemleri: derivasyon işlemi, devlet-değişken modelleri | - |
14) | Kararlılık analizi teknikleri: Kararlılık, bilineer dönüşüm, Routh-Hurwitz kriteri, Jürinin kararlılık testi, Nyquist kriteri | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Charles L. Phillips and H. Troy Nagle, 1995, Digital Control System Analysis and Design, Prentice Hall, USA |
Diğer Kaynaklar: | 1. Franklin, Gene F., J. David Powell, and Michael L. Workman. Digital Control of Dynamic Systems. 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 1997. ISBN: 9780201820546. 2. Digital Control Systems, P. N. Paraskevopoulos, Prentice Hall, 1996 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 5 |
Ödev | 5 | % 2 |
Projeler | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 92 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 32 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 92 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 5 | 2 | 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 139 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 5 |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
7) | İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |