ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EEE4102 | Yarı İletken Fiziği | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞEREF KALEM |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, elektrik, elektronik ve bilgisayar mühendisliği alanında başarılı bir kariyer için gerekli olan yarı iletken bilgi teknolojisi aygıtlarının (MOS kapasitör, LED, yarıiletken lazer, FET, bipolar transistörler,.) temellerinin öğrenilmesi, IC fabrikasyonu ve uygulamaları alanında öğrencilerin sağlam bir altyapı ile donatılmalarını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Yarı iletken aygıtların tasarımı için gerekli olan teoriik bilgiyi kazanır 2) Yarı iletkenlerin temellerini ve aygıtların çalışma ilkelerini öğrenir 3) Optik ve elektronik süreçleri öğrenir 4) Bilgi teknolojisinde kullanılan optik ve elektronik aygıtların tasarımını ve çalışma ilkesini kavrar 5) Bilgi işleme süreçlerini öğrenir ve aygıt tasarım becerilerini geliştirir 6) MOS kapasitörleri, FET ve HBT transistörleri ve diyodları öğrenir 7) IC fabrikasyon sürecini öğrenir |
1. hafta: Genel giriş, yarı iletken endüstrisi, yarıiletken elektroniği, amaç-hedef 2. hafta: Uygulamalar, tümleşik devre fabrikasyonu 3. hafta: Modern fizik: Kuantum mekaniği 4. hafta: Elektromagnetizma ve istatistik termodinamik 5. hafta: Kristal yapısı, enerji bantları, yük taşıyıcılar 6. hafta: Yük taşıyıcı dağılımı, süreklilik denklemi, Fermi-Dirac istatistiği 7. hafta: Optik süreçler: Absorpsiyon, lüminesans, rekombinasyon 8. hafta: Metal-Yarıiletken eklemler: kontaklar 9. hafta: p-n eklemleri: çalışma ilkesi 10. hafta: Optoelektronik aygıtlar: I-V karakteristiklerine ışık etkisi, güneş pili ve fotodetektörler 11. hafta: Optoelektronik aygıtlar: LED, lazer 12. hafta: Metal-Oksit-Silisyum kapasitörleri 13. hafta: MOS alan etkili transistörler FET 14. hafta: Bipolar eklem transistörleri:devre modelleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | Semiconductor Device Fundamentals Pierret, Robert F. Solid State Electronic Devices, Ben G. Streetman and Sanjay Banerjee, Seventh Edition Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | Neamen, Donald A., Semiconductor Physics and Devices Singh, Jasprit, Semiconductor Devices, An Introduction. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 4 |
7) | İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |