ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EEE4132 | Entegre Devre Tasarımına Giriş | Güz | 2 | 2 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞEREF KALEM |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Geçerli değil |
Dersin Amacı: | Basit NMOS ve CMOS mantık kapıları. İşleme ve bipolar ve CMOS cihazların düzeni. Devre cihazları ve modelleme Entegre. NMOS ve CMOS mantık tasarımı. İletim-kapısı ve tam diferansiyel CMOS lojik tasarım. CMOS zamanlama ve I / O düşünceler. Flip-flop ve senkron sistem tasarımı, Sürgülü. Bipolar ve BiCMOS mantık tasarımı. Statik ve dinamik rasgele erişim bellek tasarımı. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler olacaktır: 1. dijital devreleri analiz. 2. Tasarım dijital devreler 3. Bir dijital devrenin tasarımı aşamalarını tanımlamak. 4. Devre tasarımı performans özelliklerini verilen Relate 5. Belirli bir tasarım için darboğazları ve sınırlamaları tanımlayın |
1 Giriş / Oryantasyon 2 MOS transistör 3 Temel invertör. Tampon tasarımı ve I / O devreleri 4 Temel invertör. Tampon tasarımı ve I / O devreleri 5 Birleşimsel mantık 6 Kombinasyonel mantık 7 Sıralı mantık 8 Ara Sınav 9 Sıralı mantık 10 Aritmetik yapı taşları: toplayıcılar ve çarpanları 11 Aritmetik yapı taşları: toplayıcılar ve çarpanları 12 Gecikme ve güç tüketimi, transistör boyutlandırma, hesaplanması. 13 Gecikme ve güç tüketimi, transistörlerin boyutlandırılması, hesaplanması. 14 CMOS mimarileri üzerinde Interconnect gecikme ve darbe 15 CMOS mimarileri üzerinde Interconnect gecikme ve darbe 16 Bellek 17 Final Sınavı |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction / Orientation | - |
2) | MOS transistor | - |
3) | Basic inverter. Design of buffer and I/O circuits | - |
4) | Basic inverter. Design of buffer and I/O circuits | - |
5) | Combinational logic | - |
6) | Combinational logic | - |
7) | Sequential logic | - |
8) | Arasınav | - |
9) | Sequential logic | - |
10) | Arithmetic building blocks: adders and multipliers | - |
11) | Arithmetic building blocks: adders and multipliers | - |
12) | Calculation of delay and power consumption, sizing of transistors | - |
13) | Interconnect delay and impact on CMOS architectures | - |
14) | Interconnect delay and impact on CMOS architectures | - |
15) | Memory | - |
16) | Final | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Digital Integrated Circuits, 2/E Jan M. Rabaey, Anantha Chandrakasan, Borivoje Nikolic, ISBN-10: 0130909963 ISBN-13: 9780130909961 Publisher: Prentice Hall Copyright: 2003 |
Diğer Kaynaklar: | B. Razavi, Design of Analog CMOS Integrated Circuits, McGraw-Hill, 2001. P. Gray, P. Hurst, S. Lewis,and R.G. Meyer, Analysis and Design of Analog Integrated Circuits, 4th Edition, John Wiley and Sons, 2001 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 7 | 105 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 4 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
7) | İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 1 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |