SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC4001 Seminer I Güz 1 2 2 13

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Doç. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders sosyolojide iki dönemlik ileri düzey bir seminerdir. Teori, araştırma ve pratiği entegre etmek için tasarlanmış çok disiplinli bir derstir. Bu iki yarıyıllık ders boyunca, temel odak noktası çatışma ve sosyolojik dinamiklerdir. Bir profesör altında öğrenim gören öğrenciler; bu dönemler boyunca yürüteceği orijinal bir araştırma yapacak ve tüm sonuçları raporlar ve tartışmalar yoluyla paylaşacaktır. Öğrenciler, seçtikleri bir araştırma konusu üzerinde ampirik bir çalışma yürütecek, sorunları araştırma alanındaki uzmanlarla tartışacak, tartışma gruplarında çalışacak, seçilen konular üzerinde tartışarak bir problemi çözecek veya analiz edecektirler. Araştırma seminerinde öğrencilere Sosyoloji bölümü programında edindikleri bilgi, beceri ve uygulamalı deneyimleri bütünleştirme fırsatı verilir.

Bu yarıyılda, öğrencilere çeşitli uygulamalı sosyal araştırmalarla ilgili konularda tartışmaları ve fikirler üretmeleri için bir forum sağlanır. Dersin teorik kısmı, çatışma, güç, söylem, dijitalleşme çağındaki çatışma, hoşnutsuzluk siyaseti, kentsel alan, salgın hastalıklar, kolektif hafıza ve çatışma ve çatışma çözümü ile ilgili çeşitli spesifik konuları kapsayacaktır. Dersin dört ana amacı vardır: (i) aşağıdaki kavramlarla ilgili teori ve araştırmaları sunmak: çatışma, güç ve söylem, dijitalleşme ve değişen iş ve yaşam kalıpları, barış inşası,sınırlı kaynaklar, afetler ve salgın hastalıklardan kaynaklanan çatışmaları yönetmek;(ii) sınırlı kaynaklar, küresel göç, aşırılık, kentsel alanla ilgili konular ve çatışmayla ilgili siyasi hoşnutsuzluğun yönetimi tarafından yaratılan siyasi hoşnutsuzluğu analiz etmek; (ii) sınırlı kaynaklar, küresel göç, aşırılık, kentsel alanla ilgili konular ve çatışmayla ilgili siyasi hoşnutsuzluğun yönetimi tarafından yaratılan siyasi hoşnutsuzluğu analiz etmek; (iii) bir araştırma raporu yazmak için gerekli olan başlıca nitel ve nicel araştırma konularını gözden geçirmek.Öğrencilerin teorik bilgi ve ampirik araştırmayı birleştiren tam bir araştırma projesi yazmaları gerekmektedir. Sunum sanatının takdirini kazanmanın en etkili yollarından biri başkalarının performansını gözlemlemek olduğundan, önde gelen fikir ve pazar araştırma şirketlerinden konuk konuşmacılar araştırma raporları sunmaya davet edilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar:
1- Çatışmanın tanımını, çatışma türlerini, çatışmanın tırmanmasını ve şiddetinin azalmasını anlama
2- Çatışmanın sosyal politik dinamikleri üzerine teorik perspektifleri anlamak
3- Çatışma öncesi ve çatışma durumu sırasında mevcut olan önemli psikososyal ve sosyo-politik faktörleri anlamak ve tartışmak
4- Kolektif hafıza, kimlik, güç ve çatışma ilişkilerini anlamak
5- Siyasi hoşnutsuzluğu ve çeşitli siyasi bağlamlardaki dinamiklerini anlamak
6- Çatışma ve barış inşası ile ilgili küresel eşitsizlikleri ve aşırıcı ideolojileri tartışmak
7- Çeşitli toplumlardaki siyasi hoşnutsuzluğun kaynaklarını anlamak. Arap Baharı'nı bu bağlamda tartışmak
8- Çatışma, değişim, güç ve barış çalışmalarında nitel ve nicel araştırma tekniğini uygulamak
9- Teorik çerçeve, literatür taraması, veri toplama ve analizini içeren bir proje ödevi yazımı. Öğrenciler tarafından toplanan orijinal verilere dayanmaktadır.
10- Yerel ve küresel düzeyde ve dijitalleşme çağında çatışma ve güç sorunlarına ilişkin farkındalık geliştirmek ve bunları seminerlerde tartışmak
11- Sınıf içi ödevlerle eleştirel ve sunum/konuşma becerilerini geliştirmek
12- Bir dizi meslekte işverenler tarafından çok değer verilen çok çeşitli aktarılabilir araştırma ve yorumlama becerileri geliştirmek

Dersin İçeriği

Ders, dört ana bölümden oluşmaktadır. Birincisi ders, sosyoloji ve ilgili alanlarda oluşturulan klasik ve çağdaş çatışma çözümü teorilerini inceler. İkinci olarak, gözetim toplumlarında ve örnek olay incelemesi ile seçilmiş bir çok farklı toplumda işleyen çatışmanın şiddetlenişi ve çatışmanın önlenmesi tekniklerini inceler. Üçüncü olarak, farklı toplumlarda yaşanan çatışma, suç ve yasal konular hakkındaki teorilere odaklanır. Son olarak ders, sınıf, toplumsal cinsiyet, din, etnisite ve milliyet gibi unsurların kesişimlerini, çatışmanın çözümü ve çatışmanın önlenmesi bağlamında çözümlemektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Ders İçeriğinin Tanıtılması
2) Gen Z, değişim, çatışma ve esenlik Presentation of research results by Yöntem Research Company. Students will be provided with the summary of the research on Z generation and required to engage in active discussion of research results after the presentation "Adulthood interrupted: Millions of Gen Zers move back into their parents' homes" https://www.sfgate.com/living-in-sf/article/Gen-Zers- COVID-moving-home-depression-15399559.php
3) Güç, çatışma ve söylem Mack, R.W. & Snyder, R.C. The analysis of social conflict – Toward an overview and synthesis. Journal of Conflict Resolution, 1957, 1, 212-248.
4) Tartışma siyasi hoşnutsuzluk, kızgınlık, popülizm, eşitsizlikler, ve aşırılık: Ilgili kavramlar ve teoriler ve uygulama Alberstein, Michal.” Experimenting with Conflicts Constructively: In Search of Identity for the Field of Conflict Resolution”. International Journal of Conflict Engagement and Resolution, Vol. 1, Issue 2 (2013), pp. 135-146 “Why loneliness fuels populism | Financial Times”, https://www.ft.com/content/ffadb189-5661-40c3-b142-43f91cf38bdf Appadurai Arjun.Fear of Small Numbers: An Essay on the Geography of Anger. (Duke University Press, 2006) Lecture notes on the structure of political discontent (provided to students) Fınd them on Its-learning library.
5) Dijitalleşme, dönüşüm ve çatışma Silahlı çatışmanın dijitalleşmesi “Digitization, Digitalization, And Digital Transformation: Confuse Them At Your Peril” https://www.forbes.com/sites/jasonbloomberg/2018/04/29 /digitization-digitalization-and-digital-transformation- confuse-them-at-your-peril/#6d01ff4d2f2c “Digitalization of conflict joint initiative: Humanitarian impact and legal protection” https://www.icrc.org/en/document/digitalization-conflict- joint-initiative
6) Metodolojik Sorunlar, bir araştırma önerisi yazmak Nitel ve nicel metodolojinin gözden geçirilmesi, örnekleme, veri toplama, veri analizi stratejisi Metodoloji üzerine ders notları
7) Sözlü Sunum I Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıfta geri bildirim (her bir öğrenci için 10 dakika)
8) Sözlü Sunum I Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıfta geri bildirim (her bir öğrenci için 10 dakika)
9) Tartışma küresel eşitsizlikler, kaynaklar ve çatışma Harold R. Kerbo, Social stratification and inequality : class conflict in historical, comparative, and global perspective, New York : McGraw-Hill, 2006
10) Küresel Gençlik, Sosyal Medya ve siyasi hoşnutsuzluk Epstein, Irving. “Globalization and Youth: Evolving Understandings”. Comparative Education Review , May 2009, Vol. 53 Issue 2, p285-293, ALLISON, SHEILA. “Youth and the (potential) power of social media”.Youth Studies Australia. Sep2013, Vol. 32 Issue 3, p69-75
11) Vaka çalışması psikososyal ve hafıza- kimlikle ilgili süreçler üreten fikir ayrılığı durum Case studies of psychosocial and memory-identity related processes producing conflict situation Halbwachs, Maurice. 1992. On Collective Memory. Trans. and ed. Lewis A. Coser. Chicago: University of Chicago
12) Final Proje Sunumu Pilot araştırma bulgularının PPT sunumu ve sınıfta analiz, tartışma. Öğrencilerin 15 dakikalık sunumu sonrası teori ve yöntem hakkında geri bildirim verilmesi
13) Final Proje Sunumu Pilot araştırma bulgularının PPT sunumu ve sınıfta analiz, tartışma. Öğrencilerin 15 dakikalık sunumu sonrası teori ve yöntem hakkında geri bildirim verilmesi
14) Final Proje Sunumu Pilot araştırma bulgularının PPT sunumu ve sınıfta analiz, tartışma. Öğrencilerin 15 dakikalık sunumu sonrası teori ve yöntem hakkında geri bildirim verilmesi Proje Raporu Teslimi: Literatür taraması kapsayan araştırma projesi planı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Zartman, I. W. and J. L. Rasmussen, Eds. (1997). Peacemaking in International Conflict. Methods and Techniques. Washington, D.C., United States University of Peace Press. http://www.worldcat.org/oclc/166290722

Burton, J. and F. Dukes, Eds. (1990). Conflict: Human Needs Theory. The Conflict Series. New York: St Martin's Press.

Burton, J. W. (1969). Conflict and Communication: The Use of Controlled Communication in International Relations. London: Macmillan.

Burton, J. W. (1986). The Procedures of Conflict Resolution. International Conflict Resolution. Theory and Practice. E. E. Azar and J. W. Burton. Sussex, Wheatsheaf Books: 92–116.

Fisher, R. J. (1997). Interactive Conflict Resolution. Syracuse: Syracuse University Press.

LeBaron, Michelle. 2003. "Culture and Conflict." Beyond Intractability. Eds. Guy Burgess and Heidi Burgess. Conflict Research Consortium, University of Colorado, Boulder. Posted: July 2003

List, Regina A.; Doerner, Civil Society, Conflict and Violence. Wolfgang. Series: CIVICUS Global Study of Civil Society Series. London : Bloomsbury Academic. 2012.
Diğer Kaynaklar: Weekly readings will be provided.

Haftalık okumalar verilecektir

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Arazi Çalışması 1 % 5
Ödev 3 % 20
Sunum 2 % 20
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 16
Uygulama 16 64
Sunum / Seminer 4 12
Proje 10 40
Ödevler 14 30
Toplam İş Yükü 162

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 5
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 5
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 4
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 4
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 5
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 3
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 3
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 2
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 4
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 5
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 5
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1