İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1203 | Küreselleşme ve İstanbul | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciler İstanbul’un 1950’lerden ama özellikle 1980’lerden sonra Türkiye’de uygulanan neoliberal ekonomi politikaları ve etkisini pek çok alanda gösteren küreselleşme ile nasıl değiştiğini, şehre farklı açılardan bakarak öğrenecekler. İstanbul’un bir küresel şehir olarak kabul edildiği ders boyunca öğrencilerin hem bir şehrin küreselleşme ile ilişkisini hem de İstanbul’un farklı katmanlarını görebilmesi ve bu katmanların değerini takdir etmeyi öğrenmesi amaçlanmıştır. Öğrencilerin derslere aktif katılımı ile küreselleşmenin anlamı, ekonomik boyutu, küreselleşme süreci ile İstanbul’un bağlantısı, İstanbul’un nasıl küreselleştiği, küreselleşmenin kentsel dönüşüm süreçlerine ve kentin kültür hayatına etkileri üzerine kendi fikirlerini geliştirmeleri ve bunları tartışmaları beklenmektedir. Ders farklı bölümlerden gelen öğrencilere küreselleşme, kentleşme, kentsel dönüşüm, yerinden edilme, farklılaşma gibi kavramları da tanıtmayı amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrencilerin kazanımları: 1. Küreselleşmenin ne olduğunu anlamak, 2. Şehirlerin gelişimi ve küreselleşmeleri hakkında bilgi edinmek 3. Türkiye’de planlı ekonomi dönemi ve neoliberal dönüşüm hakkında bilgi sahibi olmak 4. 1950’den beri Türkiye’deki kentleşmeyi İstanbul üzerinden görmek, 5. İstanbul’un küreselleşmeden ekonomik ve mekânsal nasıl etkilendiğini görmek, 6. Bu sürecin kentsel hafıza, kültür endüstrisi, yemek kültürü ve alışveriş alışkanlıkları gibi alanlarda etkilerini görmek 7. Bu farklı alanların zenginliğini takdir ederek, bu zenginliği hayatlarına katmak konusunda bilinç kazanmasını sağlamak olacaktır. |
Küreselleşme, kentler, Türkiye'de küreselleşme ve İstanbul'un küreselleşmesi, değişme, İstanbul ve sosyal hafıza, İstanbul'da kültür endüstrisi, yemek kültürü. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, bireysel çalışma, örnek olay inceleme, proje hazırlama, okuma, gezi ve gözlem kullanılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1 | |
2) | Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2 | |
3) | Globalization | Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104. Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75. |
4) | Kentler ve Küreselleşme | Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987. |
5) | İstanbul’da Küresel Değişme 1 | Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41. Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27. |
6) | İstanbul’da Küresel Değişim 2 | Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205. |
7) | İstanbul’da Küresel Değişim 3 | Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107. Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/ |
8) | Ara Sınav Haftası | |
9) | İstanbul’da Küresel Değişim 4 Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması | Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/ https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M |
10) | İstanbul'da Küreselleşen Kültür Endüstrisi | Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168. Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent. Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/ Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/ https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw |
11) | İstanbul’da Gıda ve Yemek | Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw +90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575 Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu |
12) | İstanbul’da Sivil Toplum | |
13) | Genel Tekrar 1 | |
14) | Genel Tekrar 2 |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Kaynakları 1. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1 2. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2 3. Hafta: Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104. Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75. 4. Hafta: Kentler ve Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987. 5. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişme 1 Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41. Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27. 6. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 2 Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205. Karakılıç, İ.Z. (2021). Fener, Balat, Ayvansaray: Haliç’ten Akan Belleğin İzinde, Spektrum, Tasarım Rehberleri, 4:90-93. 7. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 3 Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107. Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/ 8. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 4 Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/ https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M 9. Hafta: Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması 10. Hafta: Küreselleşen Kültür Endüstrisi Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168. Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent. Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/ Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/ https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw 11. Hafta: İstanbul’da Gıda ve Yemek Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw +90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575 Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu 12. Hafta: İstanbul’da Sivil Toplum 13. Hafta: Genel Tekrar 1 14. Hafta: Genel Tekrar 2 |
Diğer Kaynaklar: | -Ders Kaynakları 1. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 1 2. Hafta: Ders izlencesinin incelenmesi, tanışma 2 3. Hafta: Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Küreselleşme ve Değişen Dünya”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 83-104. Held, D. ve A. McGrew, D. Galdblatt, J. Perraton (2015). “Küreselleşme Nedir?”, Sosyoloji Başlangıç Okumaları içinde, editör: A. Giddens. İstanbul: Say Yayınları. Sf. 71-75. 4. Hafta: Kentler ve Küreselleşme Giddens, A. (2008). “Şehirler ve Kentsel Alanlar”. Sosyoloji içinde. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Sf: 973-987. 5. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişme 1 Keyder, Ç. (2009). “Arka Plan”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 21-41. Kolluoğlu, B. (2014). “Sunuş, Şehre Gören Gözlerle Bakmak”, Yeni İstanbul Çalışmaları: Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar içinde, hazırlayan A. Bartu Candan ve Cenk Özbay. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 17-27. 6. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 2 Erder, S. (2009). “Nerelisin Hemşerim?”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 192-205. Karakılıç, İ.Z. (2021). Fener, Balat, Ayvansaray: Haliç’ten Akan Belleğin İzinde, Spektrum, Tasarım Rehberleri, 4:90-93. 7. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 3 Kuyucu, T. ve Ö. Ünsal (2011). “Neoliberal Kent Rejimiyle Mücadele: Başıbüyük ve Tarlabaşı’nda Kentsel Dönüşüm ve Direniş”, İstanbul Nereye? Küresel Kent, Kültür, Avrupa içinde. Hazırlayanlar D. Göktürk, L. Soysal, İ. Türeli. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 85-107. Bartu Candan, A. Ve B. Kolluoğlu (2008). “Kapalı Siteler ve Sosyal Tabakalaşma” Mimdap.org Erişim Adresi: http://mimdap.org/2008/12/kapaly-siteler-ve-sosyal-tabakalathma/ 8. Hafta: İstanbul’da Küresel Değişim 4 Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (2011, İmre Azem) belgeseli izlenmesi Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir https://www.imdb.com/title/tt1854524/ https://www.youtube.com/watch?v=maEcPKBXV0M 9. Hafta: Yürüme ve gözlemleme ödevi teslimi ve tartışması 10. Hafta: Küreselleşen Kültür Endüstrisi Stokes, M. (2009). “Kültür Endüstrileri ve İstanbul’un Küreselleşmesi”, İstanbul Küresel ile Yerel Arasında içinde, hazırlayan Ç. Keyder. İstanbul: Metis Yayınları. Sf. 145-168. Özyurt, F. (2015). “O Eski Halinden Eser Yok Şimdi: Unkapanı Plakçılar Çarşısı”, Gazete Bilkent. Erişim Adresi: http://www.gazetebilkent.com/o-eski-halinden-eser-yok-simdi/ Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul (2005, Fatih Akın) belgeselinin izlenmesi Crossing the Bridge: the Sound of İstanbul https://www.imdb.com/title/tt0459242/ https://www.youtube.com/watch?v=WqksLUiX2cw 11. Hafta: İstanbul’da Gıda ve Yemek Türkkan, C. Ve B. Özyer (2021). “İstanbul’u Beslemek- İstanbul Kent Konseyi Tarım, Gıda ve Su Ürünleri Çalışma Grubu Canlı Yayını” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=FyGw-fF2QVw +90, (2022). “Tarihi Yedikule Bostanları, İstanbul’un Ortasında Bir Cennet” Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=H0xc7xDYu5c Tuncer, E. (2018). “Yemek ve yerleşmek: Fatih'te Suriye lokantaları”, T24. Erişim Adresi: https://t24.com.tr/k24/yazi/yemek-ve-yerlesmek,1575 Balancar, F. (2020). “İstanbul'dan Anadolu'ya farklı renkleriyle Rum yemek kültürü”. Agos. Erişim Adresi: http://www.agos.com.tr/tr/yazi/24049/istanbul-dan-anadolu-ya-farkli-renkleriyle-rum-yemek-kulturu 12. Hafta: İstanbul’da Sivil Toplum 13. Hafta: Genel Tekrar 1 14. Hafta: Genel Tekrar 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ödev | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Küçük Sınavlar | 2 | 15 | 30 |
Rapor Teslimi | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 101 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1.Ulusal ve uluslararası standartlar açısından öğretmenlik meslegi, İngilizce öğretmenliği ve eğitim teknolojilerine yönelik en yeni bilgiler, araçlar ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlamak. | |
1) | 1 İngilizceyi iyi konuşur ve İngiliz Dilinin eğitimiyle ve pedagojik formasyonuyla ilgili kavramları etkili kulanır. 2 Yabancı dil eğitimiyle ilgili öğretim programlarını, yaklaşımlarını , yöntemlerini ve ölçme değerlendirme bilgisini kullanır. 3 Öğrencilerin gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji yöntem ve tekniklerini uygular. 4 Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda konuyla ilgili uygun materyal geliştirir. 5 Teknolojiyi yabancı dil eğitimi uygulamalarında entegre eder. | |
2) | 2.İngilizce dilinin seslerine, eklerine, dilbilgisine, kelimelerine hakim bir biçimde dili etkin olarak kullanır. | |
3) | 3. Dil edinimi teorileri konusundaki bilgisi ile teorileri ve bu alandaki araştırmaları dil öğretiminine uygular. | |
4) | 4. İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynaklara eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşarak, sınıf ve öğrenci ihtiyaçlarına göre gerekli biçimde materyal geliştirebilir. | |
5) | 5. İngilizce öğretiminde kullanılabilecek etkili yazılım ve teknolojik kaynaklara ulaşıp bunların uygunluğuna karar vererek etkin biçimde sınıf içinde ve dışında bu kaynakları kullanabilir. | |
6) | 6.Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirmek için çeşitli yöntem ve metodları kullanır. | |
7) | 7. İngilizce öğretim süreçlerini planlar. | |
8) | 8. İngilizce öğretimine uygun sınıf ortamları organize eder. | |
9) | 9. İngilizce bilgi ve kullanma becerisini ölçmek ve değerlendirmek için farklı materyaller ve testler geliştirerek ve öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
10) | 10. Dil öğrenmede kültürün rolünü ve etkisini ele alan araştırmalara, prensiplere ve metotlara ilişkin bilgisiyle öğrencilerin kültürlerarası iletişim ve pragmatik becerilerini geliştirmek için bunları uygular. | |
11) | 11. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, işbirliği içinde çalışarak sorumluluklarını yerine getirir. | |
12) | 12. Mesleki ve etik kural ve ilkeleri göz önünde bulundurur. | 4 |
13) | 13. Dil öğrenimi ve öğretimi alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip ederek çalışmaların pedagojik etkilerini uygular. | 4 |
14) | 14. Yansıtıcı düşünme ve öğretme kullanarak öğretim becerilerini ve öğretmenlik mesleki yeterliliklerini irdeler. | 5 |
15) | 15. Yaşam boyu öğrenme bilgi ve becerisine ve bilgiye ulaşma yollarına ilişkin bilgisiyle etkili üst bilişsel teknikleri kullanarak bunu öğrencilere aktarır. | 5 |
16) | 16. İlk ve ortaöğretimdeki öğrencilerin ilgilerine, ihtiyaçlarına, bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine uygun öğrenme stratejilerini ve teknoloji kaynaklarını değerlendirerek kullanır. |