LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL3612 | Uluslararası Göç | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. DAMLA BAYRAKTAR AKSEL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut değil. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere farklı göç hareketlerinin ve göç sonrası süreçlerin siyasi yönüne ilişkin tartışmalara, teorilere ve araştırmalara aşina olma ve bunlara katılma fırsatı sunmaktır. Farklı hareket türlerini ve bunların siyasi yansımalarını kavrayabilmek için ders, göçmenler, mülteciler ve diasporalar olmak üzere üç ana alt bölüme ayrılmıştır. Ders ayrıca öğrencilerin yazılı ve sözlü iletişim becerilerinin yanı sıra analitik akıl yürütme ve yaratıcılığı geliştirmeyi de amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler: 1. Uluslararası göçün siyasi boyutlarını değerlendirebilir; 2. Tarihte ve günümüzde yaşanan göç ve iltica hareketleri konusunda bilgi sahibi olur; 3. Göçe neden olan ve göçün yarattığı toplumsal süreçlerle göç ilişkisini anlamlandırabilir; 4. Farklı göç türlerine dair hukuki ve kurumsal süreçleri kavrar; 5. Türkiye’de yaşanmakta olan göç süreçlerini nedenleri ve sonuçlarıyla birlikte, küresel konumu bağlamında değerlendirebilir. |
Göç kuramları ve eğilimleri; göç alan devletlerin ortaya çıkışı; vatandaşlık, haklar ve kimlikler; içerilme politikaları; sınır politikaları; düzensiz göç, güvenlikleştirme ve göçün siyasallaştırılması; ulusal ve uluslararası iltica rejimi; diasporaların yükselişi ve ulusaşırı kimlik politikaları; diaspora kapsama politikaları; Türkiye’nin göç alan ve göç veren ülke konumu. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | International Organization for Migration, Key Migration Terms: http://www.iom.int/key-migration-terms International Organization for Migration, World Migration Report, https://worldmigrationreport.iom.int UN 1951 Refugee Convention: http://www.unhcr.org/3b66c2aa10 Migrant Integration Policy Index: http://www.mipex.eu/ |
2) | Göç kuramları ve eğilimleri | De Haas, H., Czaika, M., Flahaux, M. L., Mahendra, E., Natter, K., Vezzoli, S., & Villares‐Varela, M. (2019). International migration: Trends, determinants, and policy effects. Population and Development Review, 45(4), 885-922. https://onlinelibrary.wiley.com/share/CZ57SJDKDJZRAU2EPDHP?target=10.1111/padr.12291 Önerilen okumalar Read: Massey, D. S., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., & Taylor, J. E. (1993). Theories of international migration: A review and appraisal. Population and development review, 431-466. |
3) | Göç alan devletlerin ortaya çıkışı | Hollifield, J. F. (2004). The emerging migration state. International migration review, 38(3), 885-912. Önerilen okumalar Torpey, J. (1998) “Coming and Going: On the State Monopolization of the Legitimate ‘Means of Movement’,” Sociological Theory Vol. 16, No. 3: pp. 239-259. |
4) | Vatandaşlık, haklar ve kimlikler | Bloemraad, I., & Sheares, A. (2017). Understanding membership in a world of global migration:(How) does citizenship matter? International Migration Review, 51(4), 823-867. Önerilen okumalar T. H. Marshall (1950) Citizenship and social class (Vol. 11, pp. 28-29). Cambridge: CUP. Soysal, Y. N. (1995). Limits of citizenship: Migrants and postnational membership in Europe. University of Chicago Press, Chapter 3, p. 29-44. |
5) | İçerme politikaları | Ager, A., & Strang, A. (2008). Understanding integration: A conceptual framework. Journal of refugee studies, 21(2), 166-191. Önerilen okumalar A. Favell (2010) Integration and nations: the nation-state and research on immigrants in Western Europe, In M. Martinello and J. Rath, Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation. |
6) | Sınırlar ve sınır politikaları | D. Fassin (2011) Policing Borders, Producing Boundaries. The Governmentality of Immigration in Dark Times, Annual Review of Anthropology, 40: 213-226. Frontex https://frontex.europa.eu/ Önerilen okumalar W. Walters (2015) Migration, vehicles and politics: Three theses on viapolitics, European Journal of Social Theory, 18(4): 469-488. |
7) | Ara Sınav | |
8) | Düzensiz göç, göçün güvenlikleşmesi ve politikleşmesi | Read: D. Bigo (2002) ‘Security and Immigration: Toward a Critique of the Governmentality of Unease’, Alternatives 27, p. 63-92. Önerilen okumalar M. Collyer (2006) Migrants, Migration and the Security Paradigm: Constraints and Opportunities, Mediterranean Politics, 11:2, 255-270. |
9) | Ulusal ve uluslararası göç rejimi | S. Martin (2010), Forced Migration, the Refugee Regime and the Responsibility to Protect, Global Responsibility to Protect 2: 38-59. Convention and Protocol Relating to the Status of Refugees, available at https://www.unhcr.org/3b66c2aa10 UN General Assembly, New York Declaration for Refugees and Migrants, available at https://www.unhcr.org/57e39d987 Önerilen okumalar Aleinikoff, T. A. (2017). Toward a Global System of Human Mobility: Three Thoughts. AJIL Unbound, 111, 24-28. |
10) | Diasporalar ve ulusaşırı kimlik politikalarının yükselişi | R. Bauböck, & Faist, T. (2010) Diaspora and transnationalism: Concepts, theories and methods (p. 360). Amsterdam University Press, p. 9-34. Önerilen okumalar E. Østergaard-Nielsen (2003) The politics of migrants’ transnational political practices. International migration review, 37(3), 760-786. Basch, Linda; Glick Schiller, Nina & Szanton Blanc, Cristina (1994) Nations unbound: transnational projects, postcolonial predicaments and deterritorialized nation-states, Amsterdam: Gordon and Breach, p. 1-21. |
11) | Diaspora kapsama politikaları | A. Gamlen (2014) Diaspora Institutions and Diaspora Governance, International Migration Review, p. 180-217. Önerilen okumalar Delano & A. Gamlen (2014) Comparing and theorizing state-diaspora relations, Political Geography, 41, p. 43-53. Tsourapas, G. (2020) Theorizing state-diaspora relations in the Middle East: Authoritarian emigration states in comparative perspective. Mediterranean Politics, 25(2), 135-159. |
12) | Göç alan ve göç veren ülke olarak Türkiye | A. İçduygu & D. Aksel (2013), ‘Turkish migration policies: A critical historical retrospective’, Perceptions. Directorate General for Migration Management, https://www.goc.gov.tr/ F. Adamson (2019), ‘Sending States and the Making of Intra-Diasporic Politics: Turkey and Its Diaspora(s), International Migration Review, 53(1), p. 210-236. D. Aksel, D. B. (2014). Kins, distant workers, diasporas: constructing Turkey’s transnational members abroad. Turkish Studies, 15(2), 195-219. Presidency on Turks Abroad and Related Communities, https://www.ytb.gov.tr/ |
13) | Grup Sunumları | |
14) | KONU TEKRARI & SORU-CEVAP |
Ders Notları / Kitaplar: | Weekly readings will be uploaded on ItsLearning at the beginning of the semester. Please note that all book chapters and articles listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library. The PPT files will be shared on ItsLearning following each class. ------- Haftalık ders okumalarının tamamı, dönem başında ItsLearning’e yüklenir. Ders izlencesinde yer alan tüm kitap bölümleri ve makalelere BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir. PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir. |
Diğer Kaynaklar: | Articles in Course Package --- Ödevlere dair kılavuzlar dönem başında Itslearning’e yüklenir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 35 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 25 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 75 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 80 |
Sunum / Seminer | 1 | 4 |
Proje | 5 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 144 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |