TEKSTİL VE MODA TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FAD3129 El Sanatları II Bahar 1 2 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. AYŞE GÜNAY
Dersin Amacı: Bu derste, geleneksel tel kırma, beyaz iş ve kaneviçe tekniklerinde uzmanlaşmak amaçlanmaktadır. Usta eğitmenler tarafından verilen uygulamalı eğitimlerle öğrenciler, bu tarihi teknikleri çağdaş tasarım prensipleriyle birleştirerek özgün tekstil yüzeyleri yaratma deneyimi kazanacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Geleneksel tel kırma, beyaz iş ve kaneviçe tekniklerinde yetkinlik kazanır.
2- Farklı el işi tekniklerini bir araya getirerek özgün tekstil sanat parçaları tasarlayıp uygular.
3- Geleneksel tasarım unsurlarını analiz ederek çağdaş tekstil kompozisyonları oluşturur.
4- Bu tekniklerin çağdaş tekstil tasarımı bağlamındaki etkisini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
5- Tasarım süreçlerini ve bitmiş tekstil sanat parçalarını profesyonel bir portföyde belgelendirip sunar.

Dersin İçeriği

4’er haftalık periyodlarda geleneksel tel kırma, beyaz iş ve kaneviçe tekniklerinin usta öğreticiler tarafından öğretilmesi ve bu teknikler kullanılarak oluşturulacak özgün tekstil sanatı yüzeylerinin uygulanması.

Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri anlatım, gözlem, tartışma, alan gezisi, uygulama, bireysel ve grup çalışmasıdır.

.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders programı, ders içeriği ve ilgili materyallerin tanıtımı. Yok
2) Tel kırmaya giriş – tarihi, araçlar ve malzemeler. Temel desen çalışmaları. Kumaş, tel kırma teli, tel kırma iğnesi ve kasnak, makas.
3) Orta düzey teknikler – karmaşık desenler oluşturma, renk ve doku kombinasyonları. Kumaş, tel kırma teli, tel kırma iğnesi ve kasnak, makas.
4) Tel kırma üzerine ustalık dersi – eğitmen rehberliğinde proje çalışması. Kumaş, tel kırma teli, tel kırma iğnesi ve kasnak, makas.
5) Tel kırma uygulaması – ilgili teknik kullanarak özgün bir tekstil sanat parçası tasarımı. Kumaş, tel kırma teli, tel kırma iğnesi ve kasnak, makas.
6) Beyaz işe giriş – kolber, ince sarma, dolgun sarma, İngiliz yaprağı, ciğerdeldi gibi iğne tekniklerinin genel tanıtımı. Beyaz kumaş, beyaz iplik, iğne, makas.
7) İleri düzey beyaz iş – karmaşık desenler ve dekoratif teknikler. Beyaz kumaş, beyaz iplik, iğne, makas.
8) Beyaz iş üzerine ustalık dersi – eğitmen değerlendirmesi ve rehberliği. Beyaz kumaş, beyaz iplik, iğne, makas.
9) Beyaz iş uygulaması – farklı iğne tekniklerini bir arada kullanarak yüzey tasarımı oluşturma. Beyaz kumaş, beyaz iplik, iğne, makas.
10) Kaneviçeye giriş – tekniklerin genel tanıtımı ve temel dikişler. Kasnak, etamin, iğne, iplik, makas.
11) Kaneviçe teknikleri – dekoratif çiçekler ve süslemeler. Kasnak, etamin, iğne, iplik, makas.
12) Kaneviçe üzerine ustalık dersi – uyumlu tasarımlar için tekniklerin birleştirilmesi. Kasnak, etamin, iğne, iplik, makas.
13) Kaneviçe uygulaması – soyut desenler kullanılarak yüzey tasarımı oluşturma. Kasnak, etamin, iğne, iplik, makas.
14) Final projesi hazırlığı – öğrenilen tüm teknikleri bir araya getirerek tekstil yüzeyi tasarımı. Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Sırasında Gösterim / Demonstration During Class
Diğer Kaynaklar: * Adin-Christie, J. (2022). RSN: Fine Whitework: Techniques, projects and pure inspiration (Royal School of Needlework Guides). Royal Tunbridge Wells, UK: Search Press.
* Greenoff, J. (2000). The Cross Stitcher's Bible. Newton Abbot, UK: David & Charles.
* Hoşgören, K. Amasya Yöresi Motifleriyle Tel Kırma. İstanbul TR: Tuva Yayıncılık.
* Various. (2018). The Royal School of Needlework Book of Embroidery: A Guide To Essential Stitches, Techniques And Projects. Royal Tunbridge Wells, UK: Search Press.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Sunum 1 % 45
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 60
Sunum / Seminer 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 105

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanatsal yaratım ve temel tasarım prensiplerini kavrar ve kurguladığı sanat ve tasarım nesnelerini bu çerçevede uygular. 5
2) Tekstil ve moda tasarım süreçleri için gerekli çok yönlü araştırmayı yürütür ve sonuçlarını analiz edip yorumlar. 1
3) Farklı tarihsel dönemlere ve kültürlere ait ögeleri amacına uygun şekilde kullanarak özgün ve uygulanabilir kumaş, giysi ve desen tasarımları yapar. 5
4) Tekstil ham madde ve malzemelerini tanır. 5
5) Giysi ve kumaş yüzeyi tasarımı sürecinde bilgisayar programlarını etkin kullanır.
6) Giysi tasarımlarının uygulanması ve ürün üretimine yönelik mesleki teknik bilgiye sahip olur; bu bağlamda teknolojik araç ve gereçleri tanır ve kullanır. 2
7) Tekstil ve giysi tasarım-üretim-sunum süreçlerinde disiplinler arası etkileşim ve iletişimin önemini kavrar ve bunu süreçlere yansıtır. 4
8) Mesleki uygulamalarda programlı ve disiplinli çalışır. 3
9) Üretkenliğinin, yaratıcılığının ve mesleki yeterliliklerinin devamı için yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini fark eder. 5
10) Mesleki uygulamalarda etik sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular; ilgili yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
11) Tekstil ve moda tasarımı alanında etkin görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
12) Her alandan güncel ve çağdaş konulara ilişkin bilgi birikimini tekstil ve giysi tasarımı içerikli mesleki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarına yansıtır; bu konuların toplumsal ve evrensel boyuttaki etkilerini kavrar. 5
13) Sosyal adalet, çevre bilinci, kalite kültürü, kültürel değerlerin korunması konularında yeterli bilince sahip olur. 5