TEKSTİL VE MODA TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FAD3112 | Moda Teorisi | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AYŞE GÜNAY |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilere modanın tarihsel ve kültürel bağlamını tanıtmak, onların başlıca moda akımlarını ve bunların sosyo-politik etkilerini tanımlayıp yorumlayabilmelerini sağlamak; öğrencilerin modayı görsel bir iletişim aracı olarak keşfetmelerini sağlamak amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Modanın farklı bağlamlarda sosyal kimlikleri, normları ve değerleri nasıl şekillendirdiğini ve yansıttığını açıklar. 2- Modayı kültürel, ekonomik ve politik bir olgu olarak analiz etmek için teorik çerçeveler kullanır. 3- Çeşitli tarihsel dönemlerdeki temel moda hareketlerinin, tasarımcıların ve kültürel değişimlerin önemini belirler. 4- Sürdürülebilirlik ve sosyal sorumluluk vurgusu ile moda tasarımı ve üretiminde etik etkileri tanır ve değerlendirir. 5- Dijital moda, yapay zeka ve sürdürülebilir yenilikler gibi teknolojik gelişmelerin moda endüstrisinin evrimi ve uygulamaları üzerindeki etkisini analiz eder. |
Moda tarihi ve kültürel birikimine damga vuran klasik ve çağdaş metinlerin disiplinler arası okumaları üzerinden beden, giysi, giyinme ilişkilerinin moda sistemi ve bilgisini nasıl oluşturduğu hakkında bilgi aktarılması. Moda kuramlarının tanımlanması. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri anlatım, okuma, gözlem ve tartışmadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders içeriklerine, hedeflerine, öğrenme çıktılarına ve moda teorisinin önemine giriş. | Yok |
2) | Moda aracılığıyla kimliğin keşfi (ırk, cinsiyet, sınıf). | Yok |
3) | Sosyal tabakalaşma ve grup aidiyeti olarak moda. Uygunluk, ayrım ve sosyal statü teorileri. | Yok |
4) | Başlıca moda hareketleri ve sosyo-politik arka planları. Başlıca moda hareketlerinin zaman çizelgesinin oluşturulması. | Yok |
5) | Modada semiyotiğe giriş. Giyimde sembolleri, renkleri ve stilleri okuma. Moda reklamlarını analiz etme. | Yok |
6) | Moda ve cinsiyet ifadesi arasındaki ilişki. Modanın cinsiyet normlarına nasıl meydan okuduğu veya onları nasıl güçlendirdiği üzerine tartışma. | Yok |
7) | Beden politikalarının, modada idealize edilmiş bedenin ve güzellik standartları ve beden imajı teorilerinin incelenmesi. | Yok |
8) | Ara Sınav | |
9) | Tüketimcilik, hızlı moda ve lüks pazarların rolü. | Yok |
10) | Modada çevresel etki ve etik hususlar. Sürdürülebilir uygulamalara ve etik markalara giriş. | Yok |
11) | Küreselleşmenin yerel ve küresel moda sistemleri üzerindeki etkisi. Modada kültürel ödenek ve kültürel takdir. | Yok |
12) | Modayı şekillendirmede teknolojinin rolü (3B baskı, yapay zeka, vb.) | Yok |
13) | Çağdaş moda tasarımcıları ve hareketlerinin analizi. | Yok |
14) | Moda teorilerinin temel çıktıları ve moda için gelecekteki etkileri hakkındaki düşüncelerin tartışılması. | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | PowerPoint Sunum Notları / PowerPoint Presentations |
Diğer Kaynaklar: | * Barnard, M. (2007). Fashion Theory: A Reader (Routledge Student Readers) (1st Ed). London, UK: Routledge. * Barthes, R. (2013). The Language of Fashion (Reprint Ed). London, UK: Bloomsbury Academic. * Cline, E. L., (2013). Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion. USA: Portfolio (Penguin Group). * Crane, D. (2000). Fashion and Its Social Agendas: Class, Gender, and Identity. Chicago, USA: University of Chicago Press. * Davis, F. (1994). Fashion, Culture, and Identity. Chicago, USA: University of Chicago Press. * Fletcher, K., Grose, L. (2012). Fashion and Sustainability: Design for Change. London, UK: Laurence King Publishing. * Genova, A., Moriwaki, K. (2016). Fashion and Technology: A Guide to Materials and Applications. London, UK: Fairchild Books. * Rocamora, A., Smelik, A. (2019). Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. London, UK: Bloomsbury Visual Arts. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 45 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 105 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sanatsal yaratım ve temel tasarım prensiplerini kavrar ve kurguladığı sanat ve tasarım nesnelerini bu çerçevede uygular. | |
2) | Tekstil ve moda tasarım süreçleri için gerekli çok yönlü araştırmayı yürütür ve sonuçlarını analiz edip yorumlar. | 5 |
3) | Farklı tarihsel dönemlere ve kültürlere ait ögeleri amacına uygun şekilde kullanarak özgün ve uygulanabilir kumaş, giysi ve desen tasarımları yapar. | 1 |
4) | Tekstil ham madde ve malzemelerini tanır. | |
5) | Giysi ve kumaş yüzeyi tasarımı sürecinde bilgisayar programlarını etkin kullanır. | |
6) | Giysi tasarımlarının uygulanması ve ürün üretimine yönelik mesleki teknik bilgiye sahip olur; bu bağlamda teknolojik araç ve gereçleri tanır ve kullanır. | |
7) | Tekstil ve giysi tasarım-üretim-sunum süreçlerinde disiplinler arası etkileşim ve iletişimin önemini kavrar ve bunu süreçlere yansıtır. | 2 |
8) | Mesleki uygulamalarda programlı ve disiplinli çalışır. | 5 |
9) | Üretkenliğinin, yaratıcılığının ve mesleki yeterliliklerinin devamı için yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini fark eder. | 3 |
10) | Mesleki uygulamalarda etik sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular; ilgili yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
11) | Tekstil ve moda tasarımı alanında etkin görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 5 |
12) | Her alandan güncel ve çağdaş konulara ilişkin bilgi birikimini tekstil ve giysi tasarımı içerikli mesleki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarına yansıtır; bu konuların toplumsal ve evrensel boyuttaki etkilerini kavrar. | 4 |
13) | Sosyal adalet, çevre bilinci, kalite kültürü, kültürel değerlerin korunması konularında yeterli bilince sahip olur. | 5 |