SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL3411 Türkiye - Avrupa Birliği İlişkileri Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SELCEN ÖNER
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SELCEN ÖNER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Ebru Turhan (Der.), EU-Turkey Relations: Theories, Institutions and Policies, Palgrave Pub. , 2021.
Dersin Amacı: Bu ders, başta Ankara Anlaşması ve Gümrük Birliği olmak üzere önemli dönüm noktalarına odaklanarak Türkiye-AB ilişkilerinin tarihsel arka planını analiz etmek üzere tasarlanmıştır. Özellikle Türkiye'ye resmi adaylık statüsünün verildiği 1999 Helsinki Zirvesi'nden sonra Türkiye'nin Avrupalılaşma sürecini inceleyeceğiz. Ayrıca, Türkiye-AB ilişkilerinin gelişimini etkileyen Kıbrıs sorunu gibi diğer faktörleri de tartışacağız.
Türkiye-AB ilişkilerinin, özellikle ilişkileri değer temelli, normatif bir yaklaşımdan fonksiyonel, çıkar temelli bir yaklaşıma kaydıran göç krizinden sonra geçirdiği dönüşümü inceleyeceğiz. Ayrıca Türkiye'de son yıllarda reform sürecinde yaşanan aksaklıkları ve demokratik gerilemeyi de değerlendireceğiz. Avrupa kimliği tartışmaları ve Avrupa siyasetinde popülizm ve radikal sağın yükselişi de dahil olmak üzere Türkiye-AB ilişkilerini etkileyen diğer konuları da analiz edeceğiz.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Türkiye-AB ilişkilerinin tarihsel arka planını değerlendirebilme.
2. Türkiye'nin AB'ye katılım sürecindeki zorlukları tartışabilme.
3. Kopenhang kriterlerini ve Türkiye'deki Avrupalılaşma sürecini analiz edebilme.
4. Türkiye'deki demokratik gerilemeyi ve özellikle göç krizinden sonra son yıllarda Türkiye-AB ilişkilerinde yaşanan dönüşümü analiz edebilme.
5. Avrupa kimliği tartışmalarının, popülizmin ve radikal sağın yükselişinin Türkiye-AB ilişkileri üzerindeki etkilerini tartışabilme.

Dersin İçeriği

Bu derste Türkiye-AB ilişkilerinin tarihi arka planı incelenerek , bu süreçte Türkiye'de özellikle 1999 Helsinki Zirvesi sonrası resmi aday ilan edilmesinden sonra yapılan reformlarla birlikte yoğunlaşan Avrupalılaşma süreci, sonrasında reform sürecinden uzaklaşma ve demokratik gerileme sürecinin Türkiye-AB ilişkilerine yansıması ve özellikle 2015'te göç krizi sonrası ilişkilerin dönüşen yapısı ve farklılaştırılmış bütünleşme modelleri tartışılmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve ders programını öğrencilerle inceleme ve tartışma.
1) Dersin genel değerlendirmesi Geçen haftalarda belirtilen makale ve kitap bölümleri.
2) Türkiye-AB İlişkilerinin Tarihi Arka Planı: Ankara Anlaşması Faucompret, Eric and Jozef Konings, Turkish Accession to the EU, Routledge Pub., 2008. pp.20-25, 25-29. Öniş, Ziya, “An Awkward Partnership: Turkey’s Relations with the EU in Comparative Historical Perspective”, Journal of European Integration History, Vol.7, No.1, 2001. *https://www.youtube.com/watch?v=XgnXwrsMBUs History of EU *History of EU https://www.youtube.com/watch?v=4VCYHTGjr-U
3) Türkiye-AB ilişkilerinin tarihi arka planı Atila Eralp, “The Role of Temporality and Interaction in the Turkey-EU Relationship”, New Perspectives on Turkey, No.40, 2009.
4) Türkiye'nin AT'ye üyelik başvurusunda bulunması Öğrenci sunumları Faucompret, Eric and Jozef Konings, Turkish Accession to the EU, Routledge Pub., 2008. pp.29-31., pp.35-39, pp.151-170. Müftüler-Baç, Meltem, “The Never Ending Story: Turkey and the EU, Middle Eastern Studies, Vol. 34, No.4, 1998.
5) Türkiye ve AB arasında Gümrük Birliği, 1999 Helsinki Zirvesi Öğrenci sunumları Müftüler-Baç, Meltem & Lauren McLaren, “Enlargement Preferences and Policy Making in the EU: Impacts on Turkey”, European Integration , Vol. 25, 2003.
6) Türkiye'nin AB ile müzakere süreci Öğrenci sunumları Öniş, Ziya, “Domestic Politics, International Norms and Challenges to the State: Turkey-EU Relations in the Post-Helsinki Era”, Turkish Studies, Vol.4, 2003. Müftüler Baç, M., “Turkey’s Accession Negotiations with the EU: The Long Path Ahead”, in Müftüler-Baç, Meltem and Yannis A. Stivachtis, Turkey-EU Relations, Plymouth: Lexington Pub., 2008. pp.115-131. Güney, Aylin, “Turkey and the ‘New Europe’: Challenges and Opportunities during the Accession Negotiations”, in Müftüler-Baç, Meltem and Yannis A. Stivachtis, Turkey-EU Relations, Plymouth: Lexington Pub., 2008.     
6) Türkiye'nin AB ile müzakere süreci Öğrenci sunumları Öniş, Ziya, “Domestic Politics, International Norms and Challenges to the State: Turkey-EU Relations in the Post-Helsinki Era”, Turkish Studies, Vol.4, 2003. Müftüler Baç, M., “Turkey’s Accession Negotiations with the EU: The Long Path Ahead”, in Müftüler-Baç, Meltem and Yannis A. Stivachtis, Turkey-EU Relations, Plymouth: Lexington Pub., 2008. pp.115-131. Güney, Aylin, “Turkey and the ‘New Europe’: Challenges and Opportunities during the Accession Negotiations”, in Müftüler-Baç, Meltem and Yannis A. Stivachtis, Turkey-EU Relations, Plymouth: Lexington Pub., 2008.     
7) Türkiye'nin Avrupalılaşma süreci Öğrenci sunumları Diez, Thomas, et.al., “Turkey, Europeanization and Civil Society, South European Society and Politics, Vol. 10, No.1, April 2005. Tocci, Nathalie, “Europeanization in Turkey: Trigger or Anchor for Reform?”, South European Society and Politics, Vol.10, No.1, April 2005. Öner, Selcen, “Europeanisation of Civil Society in Turkey during the Accession Process to the European Union” in Çiğdem Nas and Yonca Özer (eds.), Turkey and the European Union:Processes of Europeanisation, Surrey England: Ashgate Pub., 2012.    
8) Ara sınav Önceki haftalardaki tüm okumalar.
9) Türkiye-AB ilişkileri ve Kıbrıs sorunu Sözen, Ahmet, “The Cyprus Question in Turkey-EU Relations”, in Lucie Tunkrova and Pavel Saradin, The Politics of EU Accession: Turkish Challenges and Central European Experiences, London: Routledge Pub., 2010.
10) Almanya'nın Türkiye-AB ilişkilerindeki rolü Öğrenci sunumları Öner, S., “Influential Internal and External Factors in German Policy Towards Turkey’s EU Membership: More than ‘Privileged Partnership” less than Full Membership?”, Eastern Journal of European Studies, Vol.5. Issue 2, December 2014.    * Euronews Turkey-EU Relations https://www.youtube.com/watch?v=__0VVaDT_hk
11) Türkiye'de reform sürecinde ve demokraside gerileme Öğrenci sunumları Münevver Cebeci, “De-Europeanisation or Counter-Conduct? Turkey’s Democratisation and the EU”, in Alper Kaliber and Senem Aydın Düzgit , Is Turkey de-Europeanising?: Encounters with Europe in a Candidate Country, Palgrave Pub., 2017. Beken Saatçioğlu, “De-Europeanisation in Turkey: The Case of the Rule of Law “in Alper Kaliber and Senem Aydın Düzgit , Is Turkey de-Europeanising?: Encounters with Europe in a Candidate Country, Palgrave Pub., 2017. Gözde Yılmaz, “Europeanisation or De-Europeanisation? Media Freedom in Turkey (1999–2015)” in Alper Kaliber and Senem Aydın Düzgit , Is Turkey de-Europeanising?: Encounters with Europe in a Candidate Country, Palgrave Pub., 2017.
12) Türkiye ve Avrupa Kimliği Öğrenci sunumları Öner, S. “An Analysis of European Identity within the Framework of the EU: The Case of Turkey’s Membership”. In Christian Johannes Henrich and Wolfgang Gieler (eds.), Türkisches Europa-Europaische Türkei. Türken in Europa, turkisch-europaische Identitaten und turkische Politikbereiche vor dem Hintergrund der Beitrittsverhandlungen mit der Europaischen Union. Bonn: Scientia Bonnensis Pub., 2008. *Commission President speech on Turkey-EU Relations October 2020 https://www.youtube.com/watch?v=oVwWc7Xh7DI
13) Popülizm ve aşırı sağın Avrupa siyasetinde yükselişi ve Türkiye-AB İlişkilerine Yansıması Öğrenci sunumları Öner, S. and M. G. Özerim, “What Makes Turkey and Turkish Immigrants a Cultural Polarization Issue in Europe?: Evidences from the European Populist Politics”, in C. Norocel et al. (Eds.), Hope and Nostalgia at the Intersection between Culture and Welfare, New York: Springer, 2020.
14) Dersin genel değerlendirmesi Önceki haftalar için belirtilen makaleler ve kitap bölümleri.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Weekly readings will be uploaded on ItsLearning. The related articles and books chapters are mentioned in each week in the syllabus.
Diğer Kaynaklar: Her hafta için ilgili makale ve kitap bölümleri ders programında belirtilmektedir.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 14 84
Sunum / Seminer 1 8 8
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 155

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. 3
2) Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. 3
3) Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. 1
4) Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. 5
5) İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. 2
6) Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. 2
7) Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. 2
8) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
9) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. 2
10) İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. 4
11) Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. 4
12) İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. 3