ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1519 Giyim, Kültür ve Toplum Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖZGE NALBANTOĞLU
Dersin Amacı: Bu derste, sırasıyla toplum, toplumda birey, bireyin kültür algısı; özetle belirli bir mekandaki belirli bir topluma ve kültüre ait olan bireyin yaşam tarzı ve tüm bu başlıkların zeminini oluşturduğu, bireyin giysi seçimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplum, kent kültürü ve birey arasındaki ilişkilerin bağlantısını tespit eder;
2) Uluslararası moda tasarımı platformunda varlık gösteren alt kültür stillerini analiz eder;
3) Kentsel mekanın, toplumun ve kültürün evrimine nasıl etki ettiğini karşılaştırır;
4) Kitle iletişim araçları ile medyanın alt kültürlere nasıl etki ettiğini karşılaştırır;
5) Bir iletişim aracı olarak giysinin tanımını açıklar;
6) Gençlik alt kültürlerinde milenyum sonrası küresel moda tasarımı eğilimlerini analiz eder.

Dersin İçeriği

Bu ders, hem kent üzerinden topluma, hem kültür ve alt kültürlere, hem alt kültürlerin giysi tasarımı alanındaki yansımalarına odaklanmaktadır. Öncelikle kentin merkez ve merkez dışı alanları arasındaki farklar incelenecek; kent merkezi ile birlikte alt kültürlerin doğmasına ve şekillenmesine zemin sağlayan gecekondu, varoş, getto ve periferi mahallelerinin de tanımları yapılacaktır. Daha sonra kültür, popüler kültür ve alt kültür kavramlarının tanımı yapılarak; bu kavramların kent merkezi ve kentin merkez dışı alanlarında nasıl karşılık bulduğu incelenecektir. Son olarak kendi iletişim diline sahip olan giyim kavramının tanımı yapılarak, gençlik alt kültürlerinde 2000 yılı sonrasında ortaya çıkan giyim stilleri incelenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon: Dersin sosyal yaşantı içindeki yeri ve önemi ile farklı tasarım disiplinlerini algılama ve kullanmada benzer süreçlerin işlediğine dair örnekler üzerine tartışma.
2) Toplumun ve ihtiyaçlarının sosyolojik alt yapıda tanımının yapılması.
3) Kültür, popüler kültür, alt kültür ve karşıt kültür kavramlarının tanımının yapılması.
4) Kentte merkez ve kenar kavramlarının tanımının yapılması.
5) Dönüşen kentlerdeki insan manzaraları ve bir örnek olarak İstanbul.
6) Kent ve kültür etkileşimi üzerine tartışma.
7) Kitle iletişim araçları ve kültür etkileşimi üzerine tartışma.
8) Ara Sınav Haftası
9) Bir iletişim aracı olarak giyimin tanımının yapılması.
10) Gençlik alt kültürlerinde stiller: Emo ve Scene, Hipster, Yuccie, Normcore, Memecore ve Cutesters, Harajuku ve K-Pop, E-Girls.
11) Gençlik altkültürlerinde stiller: Soft Grunge, Skate Punk, Sea Punk ve Vaporwave, Steampunk, Siber Gotik, Gotik Lolita ve Pastel Gotik, Witch House ve Nu Gotik, Health Goth ve Getto Gotik.
12) Sunum hazırlığı: İstanbul Bağcılar’daki gençlik altkültürüne ilişkin saha araştırması verilerinin aktarılması.
13) Öğrenci sunumları.
14) Öğrenci sunumları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PowerPoint Sunumları. Ders konusuyla ilgili notlar her dersten sonra öğrencilerle paylaşılacaktır.
PowerPoint Presentations. Notes on the course topic will be shared with students after each lesson.
Diğer Kaynaklar: *Abercrombie, N., Hill, S. ve Turner, B. (1994). The Penguin Dictionary of Sociology. London: Puffin Books.
*Adorno, T. (2001). The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture (Routledge Classics) 2nd Edition. London: Routledge.
*Bal, H. (2006). Kent Sosyolojisi. Bursa: Sentez Yayınları.
*Byrine, D. (2001). Understanding the Urban, New York: Palgrave.
*Davis, F. (1997). Fashion, Culture and Identity, USA: University of Chicago Press.
*Fiske, J. (2012). Understanding Popular Culture (Volume 4) 1st Edition. London: Routledge.
*Fogg, M. (2014). Fashion: The Whole Story. London: Prestel Publishing.
*Gelder, K. (1997). The Subcultures Reader, London: Routledge.
*Güvenç, B. (2015). İnsan ve Kültür. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
*Hebdige, D. (1979). Subculture The Meaning of Style 1st Edition. London: Routledge.
*Lull, J. (2000). Media, Communication, Culture: A Global Approach. Cambridge: Polity Press.
*Tekelioğlu, O. (2006). Pop Yazılar Varoştan Merkeze Yürüyen Halk Zevki. İstanbul: Telos Yayıncılık.
*Woodward, I. (2013). Understanding Material Culture. London: Sage Publications.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 5 65
Sunum / Seminer 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek
13) Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek