YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0518 | Genel Türk Tarihi`ne Giriş | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Dersin Amacı: | Ders; Türklerin İç Asya'da tarih sahnesine çıktıkları ilk devirlerden itibaren, İslam Öncesi Türk Tarihinden başlamak üzere genel Türk tarihini anlatmayı amaçlamaktadır. Türklerin anayurdu ve onların yayılma sahalarını ele alarak coğrafi, siyasi, askeri, ekonomik, dini ve kültürel ilişkileri incelenecektir. Türk tarihinin farklı bölge ve zamanlardaki seyrinin karşılaştırmalı olarak irdelenmesiyle dünya tarihi ve kültürleri içindeki yeri ve önemi anlatılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Türk kültür tarihinin geçmişten günümüze geçirdiği evreleri sıralar; 2) Türk devletlerinin medeniyet ve teşkilat yapılarını tanımlar; 3) Türk tarihi ve kültürünü dönemlendirerek karşılaştırır; 4) Türk kültürünün İnsanlığın ortak uygarlığına katkısını değerlendirir; 5) Tarihsel süreç içerisinde Türk topluluklarını yaşadıkları ülkeleri ve kültürel alanları tespit eder; "6) Türk kültürünü oluşturan unsurları (sanat, bilim, edebiyat, mitoloji, inanç vb.) analiz eder;" 7) Tarihte kurulan Türk devletlerini sıralar; 8)Türk Kültürünün başka kültürlerle etkileşimini analiz eder; 9)Türk kültürünü biçimlendiren coğrafi, sosyal, siyasal, kültürel, dinsel, mitolojik, iktisadi faktörleri açıklar. |
Türkistan'da, başlangıçtan XIII. yüzyıla dek Türk siyasi hayatı, devlet teşkilatı, Türk Göçleri, Sebepleri ve Sonuçlarıinanç ve kültür hayatı, sanatı (el sanatları, mimari, müzik, antropoloji) ve Türk sözlü kültürü. Türklerin Anadolu'yu yurt edinmesi. Türk askeri teşkilatı ve kültürü. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, bireysel çalışma, okuma, tartışma, konuk ve dijital kaynakların kullanımıdır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Herodot'un Göçebeleri: İskit, Samat ve Amazonların siyasi tarihi, bu toplukluların Türk halkı ile ortak özellikleri. | Ders Notları |
2) | Tanrı'nın Kırbacı:Kavimler Göçü, Attila ve Avrupa Hunları'nın Batı ve Doğu ile siyasi münasebetleri, Avrupa Hunları'nın Avrupa'da nasıl kayboldukları. | ders notları |
3) | Çin'in Muharip Komşuları: Tarihte ilk Türk devletinin kuruluşu, Çin-Türk münasebetleri, Uygurların kültürel değişimi. | ders notları |
4) | Museviliği Seçmiş Türk Hanedanı: Hazarların, Karadeniz'in kuzeyine gelişi, Doğu Roma İmparatorluğu ile münasebetleri, Arap orduları ile savaşları, Museviliği seçmeleri. | ders notları |
5) | Losing Oneself on the Steppe: Despite the strong military organizations of the Kuman-Kipchak, Pecheneg, and Uz communities, their failure to establish states and its consequences. | ders notları |
6) | Türklerin İslamiyete Geçişi: Türklerin İslamiyet'e geçmelerinin siyasi sebepleri, Ahmed Yesevi, medrese kültürü. | ders notları |
7) | Alper Tunga'nın Dirilişi: Büyük Selçuklu Devleti'nin kuruluşu, gelişimi ve bıraktığı mirası. | ders notları |
8) | Ara sınav haftası | |
9) | Yeni Yurt: Türkler'in Anadolu'yu yurt edinmesinin sebepleri ve süreci. Anadolu'nun Türkleşmesi'nin kültürel ve mimari yönü. Ticari arka planı. | ders notları |
10) | Mavi Kurt ve Felaketi: Cengiz Han'ın Asya'daki siyasi tarihi ve ardılları. Moğolların, Türkleşme süreci. Cengiz Yasası. Pax-Mongola. | ders notları |
11) | Ok, Demir ve At: Türk askeri teşkilatı, kültür ve Türk askeri taktikleri. | ders notları |
12) | Türk Sanatı: Türkistan'da ve Türkiye'de Türk mimarisi, kurganlar, el sanatları, Türk giyim kuşamı. | ders notları |
13) | Efsane mi Gerçek mi?: Türk efsaneleri ve mitolojisi (Oğuz Kağan Destanı, Ergenekon Destanı ve Türeyiş Destanı) ile Orhun Kitabeleri, Yenisey Yazıtları ve Diğer Yazıtlar | ders notları |
14) | Baharat mı Kumaş mı?: İpek Yolu'nda Türk hakimiyeti, İpek Yolu'ndaki kültürel alışveriş ve İpek Yolu'nun kültür haritası. |
Ders Notları / Kitaplar: | "1) The Great Seljuk Empire - A.C.S. Peacock 2) The Huns, Rome and the Birth of Europe - Hyun Jin Kim 3) The Black Sea - Charles King 4) The travels of Marco Polo - L.F. Benedetto 5) Göktürk İmparatorluğu/ Ali Kemal Meram 6) The Silk Roads : A History of the Great Trading Routes Between East and West - Geordie Torr " |
Diğer Kaynaklar: | "1) İlhami Durmuş, “İskit İmparatorluğu’nun Yıkılış Nedenleri”, Akademik Bakış, 1-2, 2008, s. 199-21 2) Şerif Baştav, “Attila ve Hunlar”, Tarihte Türk Devletleri, I, Ankara 1987, s. 37-55 3) Omeljan Pritsak, “Hazar Hakanlığı’nın Museviliğe Geçişi”, (trc. A. T. Özcan), Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 13, 2007, s. 15-43. 4) Sadi Yang Chao Chun, “Türkiye ve Çin Arasındaki Kültür Mübadelesinin Tarihi Geçmişi”, (trc. T. Özkaya), Erdem, 5-15, 1989, 749-772. 5) Saadettin Gömeç, “Türk Tarihinde Peçenekler”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53, 2013, s. 251-266. 6) Ali Sevim, Erdoğan Merçil, Selçuklu Devletleri Tarihi, Ankara 2014, s. 19-173. 7) Kemal Eraslan, “Ahmed-i Yesevi”, Erdem, 7-21, 1995, 799-820. 8) Osman Turan, “Selçuklu Kervansarayları”, Belleten, 1946, 10-39, 1946, s. 471-496. 9) Tahir Erdoğan Şahin, “İpek Yolu: Tarihsel Geçmişi, Kültürü ve Türk Dünyası İçin Önemi”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, 39-67, 2020, s. 71-97. 10) Mehmet Alparslan Küçük, “İslam Öncesinde ve Sonrasına Türk Geleneğinde Bir Yaşam Stili: Okçuluk”, International Journal of Cultural and Social Studies, 4, 2018, s. 178-191. 11) Oktay Aslanapa, “Türk Halı Sanatı”, Erdem, 3, 1987, 99-109. 12) W. Bang, Reşit Rahmeti Arat, Oğuz Kağan Destanı, 1936, İstanbul. 13) Nebi Bozkurt, “İpek Yolu”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, 22, 369-373." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Küçük Sınavlar | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 115 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. |