REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG5118 Grupla Psikolojik Danışma Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ARZU BUYRUK GENÇ
Dersin Amacı: Bu derste, yüksek lisans öğrencileri çeşitli grupla psikolojik danışma kuramları, grup sürecinin temelleri, terapötik faktörler, liderlik özellikleri, üye rolleri ve davranışları ile mesleki ve etik konular hakkında bilgi edineceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Gruptaki terapötik faktörleri tanıma ve açıklama becerisi.
- Grupla psikolojik danışma kuramlarını bilmek
- Grupla psikolojik danışmanın aşamalarını ayırt edebilme
- Bir grup liderinin sahip olması gereken özellikleri (bireysel ve profesyonel) bilmek
- Üyelerin rol ve davranışlarını tanıma becerisi
- Grupla psikolojik danışmada gizlilik, bilgilendirilmiş onam gibi etik konuları bilmek.

Dersin İçeriği

-Vaka Çalışması
-Teknoloji Destekli Öğrenme
-Okuma
-Simülasyon
-Bireysel Çalışma
-İşbirliğine Dayalı Öğrenme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders programının tanıtılması ve öğrencilerle toplantı
2) Grup Çalışmasına Giriş
3) Grup Liderliği
4) Grup üyelerinin türleri
5) Yalom: Terapötik Faktörler
6) Grubun gelişimindeki erken aşamalar
7) Grubun gelişimindeki erken aşamalar
8) Grubun gelişimindeki sonraki aşamalar
9) Grubun gelişimindeki sonraki aşamalar
10) Grupla Psikolojik Danışmada Etik Konular
11) Adlerian Grup Danışmanlığı
12) Gruplarda Gestalt Terapisi
13) Gruplarda Transaksiyonel Analiz
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Corey, G. (2016). Theory and Practice of Group Counseling (9th Ed.). Cengage Learning.
2. Corey, M.S., Corey, G. ve Corey, C. (2014). Groups: Process and Practice. (8th Edition) Pasific Grove Brooks/Cole.
3. Yalom, I. (2018). The theory and practice of Group Therapy (5th Edition). Basic Books, NewYork
4. Tate, C: (2022). Group: How one therapist and a circle of strangers saved my life.
5. Yalom, I (1983). Inpatient psychotherapy. Basic Books.
6. Morton, L., Yalom, I & Miles, M.B. (1973). Encounter groups: first facts.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 50
Sunum 1 % 20
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 1 15 15
Ödevler 3 25 75
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 205

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışana uygun amaç belirleyebilir, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini gösterebilir. 4
2) Psikolojik danışmanlar bireysel ve grupla danışma süreçlerini planlama, yürütme ve değerlendirme becerisi kazanır. 5
3) Psikolojik danışmanlar, bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. 2
4) Psikolojik danışmanlar, mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. 2
5) Psikolojik danışmanlar, danışanlarının gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. 1
6) Psikolojik danışmanlar, teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. 1
7) Psikolojik danışmanlar, araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. 1
8) Psikolojik danışman uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, çalıştığı kurumun personeline, psikolojik danışma hizmeti alan bireye ve vasilerine refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. 5
9) Psikolojik danışmanlar mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. 5
10) Psikolojik danışmanlar, bireylere ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, yaşamda karşılaşılan sorunlar ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar. 3
11) Psikolojik danışmanlar alanındaki güncel gelişmeleri takip eder, mesleki gelişim için sürekli öğrenme tutumu sergiler. 1