MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5507 | Mimarlıkta Döngüsel Ekonomi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HATİDZA ÇAPKIN |
Dersin Amacı: | Bu ders döngüsel ekonominin temel kavramlarını ve ilkelerini tanıtmaktadır; mimari ve yapılı çevredeki önemini vurguluyor; ve gerçek hayattaki mimari projelerde döngüsel ekonomi ilkelerinin uygulanmasına ilişkin vaka çalışmalarını örneklendiriyor. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler: • Döngüsel ekonomi kavramını ve bunun yapılı çevreyle olan ilişkisini değerlendirebilir. • Yapılı çevredeki döngüsel tasarım ilkelerini ve metodolojilerini analiz edebilir. • Döngüsel ekonomi ilkelerini örnekleyen yenilikçi bina projelerinin vaka incelemelerini analiz edebilir ve değerlendirebilir. • Döngüsel ekonomi ilkelerini yapılı çevreye yönelik önerilere uygulayabilir. |
Doğrusal, al-üret-atık ekonomik modelinin yönlendirdiği yapılı çevre, doğal kaynakların en büyük tüketicisi ve en büyük atık ve CO2 emisyonu üreticisi haline geldi. Döngüsel ekonomi modeli, doğrusal yaklaşımın neden olduğu bu sorunlara çözüm sunmaktadır. Döngüsel ekonomi ilkelerinin benimsenmesi, hem insanların hem de gezegenin mevcut ve gelecekteki ihtiyaçlarını karşılayan daha sürdürülebilir, dayanıklı ve eşitlikçi bir yapılı çevre yaratmak için şarttır. Bu ders yapılı çevrenin ilkelerini ve uygulamalarını döngüsel ekonomi bağlamında incelemektedir. Tasarımcıların, mimarların ve şehir plancılarının israfı en aza indiren, kaynak verimliliğini en üst düzeye çıkaran ve yenileyici tasarım ilkelerini teşvik eden sürdürülebilir çözümleri nasıl tasarlayıp uygulayabileceklerini inceliyor. Dersler, vaka çalışmaları, tartışmalar ve pratik alıştırmaların bir kombinasyonu sayesinde öğrenciler, yapılı çevrenin döngüsel ekonomi ilkelerini geliştirmedeki rolüne ilişkin kapsamlı bir anlayış kazanacaklardır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Döngüsel ekonomiye giriş | |
2) | Yapılı çevrede döngüsel ekonomi: ilkeler, stratejiler ve araçlar | Okumalar |
3) | R Çerçevesinin Analizi: Yeniden Kullanım, Onarım, Geri Dönüşüm | Vaka çalışmaları üzerine araştırma |
4) | Döngüsel zihniyet: günlük yaşamda döngüsel ekonomi | Vaka çalışmaları üzerine araştırma |
5) | Döngüsellik Düzeyleri: kentsel, bina, ürün, malzeme | Okumalar |
6) | Binalarda döngusellik ölçülmesi | Okumalar |
7) | Döngüsellik için dijital teknolojiler | Okumalar |
8) | Döngüsel/Reversible Tasarım Stratejileri | Sunum raporunun hazırlanması |
9) | Sunumlar (grup) | |
10) | Binanın yeniden kullanımı: vaka çalışmaları | Vaka çalışmaları üzerine araştırma |
11) | Döngüsel binalar: vaka çalışmaları | Vaka çalışmaları üzerine araştırma |
12) | Döngüsel bileşenler: vaka çalışmaları | Vaka çalışmaları üzerine araştırma |
13) | Döngüsel yapılı çevrede ortaya çıkan eğilimler ve fırsatlar | Okumalar |
14) | Sunumlar (bireysel) |
Ders Notları / Kitaplar: | • McDonough, W., & Braungart, M. (2002). Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things. North Point Press. • WGBC (2022) The Circular Built Environment Playbook. Circularity Accelerator (avaılable onlıne:https://worldgbc.org/wp-content/uploads/2023/05/Circular-Built-Environment-Playbook-Report_Final.pdf) • Durmisevic, E. (2019). Circular economy in construction design strategies for reversible buildings. BAMB, Netherlands (available online: https://www.bamb2020.eu/wp-content/uploads/2019/05/Reversible-Building-Design-Strateges.pdf) • SEDA (2005). DfD Design for Disassembly in the built environment: a guide to closed-loop design and building. (available online: https://www.lifecyclebuilding.org/docs/DfDseattle.pdf) |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 132 |
Sunum / Seminer | 2 | 6 |
Rapor Teslimi | 1 | 12 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 195 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | 4 |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | 3 |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | 5 |
4) | Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir. | 4 |
5) | Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir. | 1 |
6) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | 2 |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar. | 3 |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | 4 |
9) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. | 5 |