SAHNE SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
STG3013 | Çağdaş Tiyatro Akımları | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BÜLENT SEZGİN |
Dersin Amacı: | Dersin amacı Avrupa ve Dünyada 1900'ler sonrasında sahne sanatları tiyatro alanında ortaya çıkan avangart ve post-avangart tiyatro akımlarını incelemektir. Tiyatro sanatında gelişen akımın yarattığı değişimlerin incelenmesi sahne sanatları öğrencilerinin çağdaş metinleri ve liderlik anlayışları için oldukça önemlidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: 1) Çağdaş tiyatronun kavramsal ve teorik çerçevesine dair temel bilgileri edinir. 2) Çağdaş tiyatro kuramları hakkında fikir sahibi olur. 3) Çağdaş tiyatronun öncü sanatçılarını tanır. 4) Çağdaş tiyatro dramaturjisinin yapısal öğelerini tanır. 5) 20. yüzyıl başından itibaren ortaya çıkan çeşitli çağdaş tiyatro akımları hakkında bilgi sahibi olur. 6) Çağdaş tiyatro akımlarının günümüz tiyatrosu üzerindeki etkilerini değerlendirme becerisi edinir. |
Dersin amacı, 1900'ler sonrasında Avrupa ve dünyada sahne sanatları alanında ortaya çıkan avangart ve post-avangart tiyatro akımlarını incelemektir. Bu akımların tiyatro sanatında yarattığı değişimlerin incelenmesi, sahne sanatları öğrencilerinin çağdaş metinleri ve liderlik yaklaşımlarını anlamaları açısından önem taşır. Bu dersin öğretim yöntemleri anlatım, okuma, işbirliğine dayalı öğrenme, tartışma ve bireysel çalışma şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, dersin içeriğine ve işlenişine ait bilgilerin aktarılması, tiyatro kuramlarına giriş | |
2) | Antik Yunan'dan 1900'lere tiyatronunn gelişimi tarihsel analiz | |
3) | Öncü (avantgarde) tiyatronun temel ilkeleri | |
4) | Sürreealizm, dadaizm, gerçeküstücülük ve futurizm akımlarının tiyatroya etkisi | |
5) | Politik avangartlar, Piscator ve Brecht | |
6) | Vahşet Tiyatrosu ve Antonio Artaud | |
7) | Absürd Tiyatro Düşüncesi | |
8) | Ara sınav | |
9) | Absürd Tiyatro'da Yazarların Oyun Üslupları, Beckett, Ionesco | |
10) | Yoksul Tiyatro ve Jerry Grotowski | |
11) | Kültürlerarası Tiyatro, Barba ve Brook | |
12) | 1968 sonrasında alternatif tiyatro ve performans kavramı, Richard Schechner | |
13) | Ezilenlerin Tiyatrosu, Augusto Boal | |
14) | Post-modern ve post-dramatik tiyatro kavramı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Artaud, A., Tiyatro ve İkizi, çev. Bahadır Gülmez, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1993., Brook, P., Açık Kapı: Oyunculuk ve Tiyatro Üzerine Düşünceler, çev. Metin Balay, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 2004. Candan, A., Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1997.Esslin, M., Absürd Tiyatro, çev. Güler Siper, Dost Kitabevi, Ankara: 2011.Innes, C., Avant-Garde Tiyatro 1892-1992, çev. Beliz Güçbilmez, Aziz V. Kahraman, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara: 2010. Karacabey, S., Modern Sonrası Tiyatro ve Heiner Müller, Deki Yayınevi, Ankara: 2007.Boal, A., Ezilenlerin Tiyatrosu, çev. Necdet Hasgül, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul: 2014. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Ödevler | 1 | 11 | 11 |
Ara Sınavlar | 1 | 19 | 19 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. | 4 |
2) | Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. | 5 |
3) | Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | 5 |
4) | Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | 4 |
5) | Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | 4 |
6) | Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | 4 |
7) | Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. | 3 |
8) | Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. | 4 |
9) | Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. | 2 |
10) | Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. | |
11) | Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. | 3 |
12) | İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. | 4 |
13) | Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. | 3 |
14) | Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. | 4 |
15) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |