SPORCU BESLENMESİ (TÜRKÇE,TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SPB5009 Farklı Sporlara Özel Beslenme Stratejileri Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR
Dersin Amacı: Bu ders, farklı spor türlerinin enerji sistemleri ve fizyolojik gereksinimlerine göre değişen besin öğesi ihtiyaçlarını inceleyerek; patlayıcı güç, dayanıklılık, hız, kombine performans gibi farklı spor disiplinlerine özel beslenme stratejilerinin planlanmasını ve uygulanmasını kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler;
Farklı spor türlerinin enerji sistemlerini ve fizyolojik taleplerini açıklayabilecektir.
Spor türüne göre değişen makro ve mikro besin gereksinimlerini ayırt edebilecektir.
Spor branşlarına özel beslenme stratejilerini planlayabilecektir.
Enerji ve besin öğesi ihtiyaçlarına göre uygun diyet programları geliştirebilecektir.
Performansa yönelik beslenme planlarını vaka temelli örneklerle uygulayabilecektir.

Dersin İçeriği

Patlama ve güç, dayanıklılık, güç ve dayanıklılık, güç ve hız, kombine güç ve
dayanıklılık sporlarında enerji ve besin öğesi kullanımının nasıl değiştiği, bu değişen gereksinimleri karşılayacak beslenme planlarının hesaplanıp uygun diyetlerin yazılması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Spor türlerine göre performans özellikleri ve enerji sistemleri İzlence ve ders notları
2) Patlayıcı güç gerektiren sporlarda (ör. halter, sprint) enerji metabolizması Ders notları
3) Patlayıcı güç sporları için beslenme gereksinimleri ve örnek diyetler Ders notları
4) Dayanıklılık sporlarında (ör. maraton, triatlon) fizyolojik ihtiyaçlar Ders notları
5) Dayanıklılık sporcuları için enerji dengesi ve hidrasyon Ders notları
6) Dayanıklılık sporlarına özel makro ve mikro besin stratejileri Ders notları
7) Kombine güç ve dayanıklılık gerektiren sporlarda (ör. futbol, basketbol) ihtiyaçlar Ders notları
8) Güç ve hız gerektiren sporlarda (ör. tenis, kısa mesafe yüzme) beslenme planlaması Ders notları
9) Kadın ve genç sporculara özel stratejiler Ders notları
10) Vücut ağırlığı ve kompozisyon yönetimi Ders notları
11) Spor türüne göre takviye kullanımı Ders notları
12) Örnek vaka analizleri ve bireysel plan hazırlama Örnek vaka hazırlığı
13) Spor türüne özel beslenme önerileri Ders notları
14) Ders notları Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin öğretim üyesi tarafından paylaşılacaktır.
Will be shared by course's instructor.
Diğer Kaynaklar: Maughan, R. J., & Burke, L. M. (2002). Handbook of Sports Medicine and Sciense-Sports nutrition. UK: IOC og.
Haff, G (01/01/2008). Essentials of sports nutrition and supplements (1-58829-611-3, 978-1-58829-611-5).

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 10
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Sunum / Seminer 1 7 7
Rapor Teslimi 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 4
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 4
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 2
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 3
6) Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 2
7) Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. 2
8) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 3
9) Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 4
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 3
12) Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 4