SPORCU BESLENMESİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SPB5002 | Egzersiz Fizyolojisi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR |
Dersi Veren(ler): |
PINAR TAYFUR |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, insan vücudunun egzersizle olan ilişkisini daha derinlemesine anlamak üzerine odaklanmaktadır. Hücre fizyolojisi, enerji sistemleri ve metabolizmanın düzenlenmesi gibi temel konular, öğrencilerin egzersiz sırasında vücuttaki biyolojik süreçleri anlamalarına yardımcı olacaktır. Ayrıca, iskelet kası adaptasyonları, nöral kontrol ve endokrin sistemin yanıtları gibi daha spesifik konular, egzersizin vücutta nasıl bir etki yarattığını açıklığa kavuşturacaktır. Güncel literatür desteği ise bu bilgilerin bilimsel bir çerçevede pekişmesini sağlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Hücrenin yapısını ve fonksiyonlarını tanımlayabilir. Hücre sinyal iletim yollarını tanımlayabilir. Biyokimyasal enerji sistemlerini, metabolizmanın düzenlenmesi, farklı egzersizlerde enerji kaynakları ve yakıt seçimini etkileyen faktörleri ve aralarındaki ilişkileri açıklayabilir. İskelet kasının makro ve mikro yapısını, fonksiyonlarını, kayan filamentler teorisini ve kas kontraksiyonunun aşamalarını tanımlayabilir. İskelet kasının başlıca biyokimyasal ve mekanik özellikleri ile kas lifi tipi ve spor performansı arasındaki ilişkileri tartışabilir. İskelet kasının antrenmana uyumlarının temellerini açıklayabilir. Metabolizmanın nöral ve hormonal kontrolünü açıklayabilir. Akut ve kronik egzersize hormonal yanıtları açıklayabilir. |
Bu ders; hücre fizyolojisi, sinyal iletimi, enerji sistemleri, farklı egzersizlerde enerji kaynakları ve metabolizmanın düzenlenmesi; iskelet kası ve egzersize adaptasyonları; hareketin nöral kontrolü; endokrin sistemin akut ve kronik egzersize yanıtları konularını içermektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hafta Vücut iç koşullarının kontrolü | |
2) | Hücrenin yapısı ve fonksiyonları; Hücre sinyal iletim yolları | |
3) | Enerji sistemleri | |
4) | Enerji sistemleri | |
5) | Egzersiz metabolizması | |
6) | Egzersiz metabolizması | |
7) | Egzersize hormonal yanıtlar | |
8) | Egzersiz sırasında, endokrin sistemin yakıt seçimine etkileri | |
9) | Ara sınav 1 | |
10) | Hareketin nöral kontrolü | |
11) | Hareketin nöral kontrolü | |
12) | İskelet kası: Yapı ve fonksiyonları | |
13) | İskelet Kası: Antrenmana uyumların temelleri | |
14) | Öğrenci seminer sunumları | |
15) | Öğrenci seminer sunumları | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Powers KS, Howley TE (2012). Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance. (8th edition) New York: McGraw Hill. 2. Wilmore JH, Costill DL, Kenney WL (2008). Physiology of sport and exercise. Human Kinetics Europe Ltd. 3. Brooks GA, Fahey TD, White TP, Baldwin KM, (2004). Exercise Physiology; Human energetics and its application. (4th edition) New York: McGraw Hill. 4. Katch VL, McArdle WD, Katch FI (2010). Essential Exercise Physiology; 4th (International Edition) Lippincott Williams and Wilkins. 5. ACSM (2012). ACSM?s Advanced Exercise Physiology; (2nd edition) Lippincott Williams and Wilkins. 6. Kraemer W, Fleck S, Deschenes M (2012). Exercise Physiology: Integrating Theory and Application. (1st edition) Lippincott Williams and Wilkins. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Powers KS, Howley TE (2012). Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance. (8th edition) New York: McGraw Hill. 2. Wilmore JH, Costill DL, Kenney WL (2008). Physiology of sport and exercise. Human Kinetics Europe Ltd. 3. Brooks GA, Fahey TD, White TP, Baldwin KM, (2004). Exercise Physiology; Human energetics and its application. (4th edition) New York: McGraw Hill. 4. Katch VL, McArdle WD, Katch FI (2010). Essential Exercise Physiology; 4th (International Edition) Lippincott Williams and Wilkins. 5. ACSM (2012). ACSM?s Advanced Exercise Physiology; (2nd edition) Lippincott Williams and Wilkins. 6. Kraemer W, Fleck S, Deschenes M (2012). Exercise Physiology: Integrating Theory and Application. (1st edition) Lippincott Williams and Wilkins. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer | 7 | 2 | 14 |
Ödevler | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 194 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 1 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 1 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 3 |
4) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 2 |
6) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 2 |
7) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | 1 |
8) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 2 |
9) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | 2 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 3 |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 2 |