SOSYOLOJİ (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOS6022 | Siyaset Sosyolojisi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | - |
Dersin Amacı: | Doktora düzeyinde Siyasi Sosyoloji, siyaset ile toplum arasındaki dinamik ilişkinin derinlemesine incelenmesidir. Bu ders, siyasi sosyolojideki kuramsal temelleri ve deneysel araştırmaları incelemeyi amaçlar; toplumsal yapılar, güç dinamikleri ve sosyal hareketlerin siyasi süreçleri ve sonuçları nasıl etkilediğini analiz eder. Öğrenciler, karmaşık politika-toplum etkileşiminin kapsamlı bir anlayışını elde etmek için eleştirel tartışmalara, bağımsız araştırmalara ve kuramsal analize katılır. Ders kapsamında ele alınan merkezi temalar, siyasi güç teorileri ve modern devlet, devlet oluşumu, devrimler, sosyal hareketler, siyasi partiler, sınıf, ırk ve etnisite gibi toplumsal çatlamalar, cinsiyet, din, siyasi ideoloji, milliyetçilik ve küreselleşme gibi konuları içerir. Öğrenciler, sınıf, ırk ve etnisite, cinsiyet, din ve milliyet gibi toplumsal çatlamaların siyasallaştırılmasını; değişen toplumsal değer ve tutumları; ve siyasi katılımı ve iştiraki (katılım oranı ve protesto siyaseti gibi) inceleyeceklerdir. Aynı zamanda ders, toplumsal güç ve katılımı da ele alırken farklı toplumlardaki insanların siyasi tutumlarını, siyasi hafızalarını, kültürel kalıplarını ve davranışlarını odaklanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Siyasi sosyolojideki temel teorileri, kavramları ve yöntemleri derinlemesine anlama. 2. Siyasi sosyolojinin ana teorik perspektiflerini anlama. 3. Toplumsal kurumların, sınıfın, cinsiyetin, ırkın ve etnisitenin siyasi davranışları ve yapıları şekillendirmedeki rolünü inceleme. 4. Küreselleşme, sosyal hareketler ve toplumsal değişimin siyasi sistemlere etkisini keşfetme. 5. Katılım ve siyasi angajmanı, siyasi sistemleri, siyasi kültürü ve toplumsal sermayeyi anlama. 6. Sosyal hareketleri temel düzeyde anlama ve sosyal hareketler üzerine teorik perspektifleri inceleme. 7. Siyasi sosyoloji alanındaki temel konuları ve tartışmaları ve bunların çağdaş araştırmayı nasıl şekillendirdiğini anlama. 8. Teorik bilgiyi (ders sırasında öğrenilenleri) deneysel verilere ilişkilendirme yeteneği kazanma, siyasi güç ve toplumsal eşitsizliklerin kesişimini analiz etme. 9. Bir siyasi sosyoloji araştırma projesi tasarlamak için bir araştırma sorusu tanımlayarak ve ayrıntılı araştırma metodolojisi, kuramsal çerçeve ve literatür taraması içeren bir proje yazarak yetenek kazanma. |
Bu ders, iktidar, otorite ve kurumların sosyal yapıları, kültürel normları ve kolektif eylemi nasıl şekillendirdiğine ve bunlar tarafından nasıl şekillendirildiğine odaklanarak toplum ve devlet arasındaki etkileşimi inceler. Siyasi gücün dağılımında ve ideolojilerin oluşumunda sınıf, ırk, cinsiyet ve diğer eşitsizlik eksenlerinin dinamiklerini eleştirel bir şekilde araştırır. Siyaset sosyolojisi, teorik çerçeveleri ve ampirik metodolojileri entegre ederek, hızla değişen küresel düzende yönetişim, meşruiyet ve direnişin karmaşıklıklarına dair içgörüler sağlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | Ders Programı İncelemesi Oryantasyon Bu ders neden yapılıyor? Siyasi sosyoloji nedir? |
2) | Modül 1: Siyaset Sosyolojisine Giriş Siyaset sosyolojisinde teorik çerçeveler ve yaklaşımlar | Siyaset sosyolojisinin teorileri (Ders Kitabı Bölüm I) Siyaset sosyolojisinde tanım, kapsam ve temel kavramlar Alanın tarihsel genel bakışı ve önemli katkıda bulunanlar Sartori, G. (1969). From the sociology of politics to political sociology. Government and Opposition, 4(2), 195-214. Eğribel, E., & Özcan, U. (2019). Sosyoloji-Siyaset İlişkisi Üzerine Genel Bir Giriş. Sosyologca, (17). |
3) | Modül 1 (devamı): | Siyaset sosyolojisinde teorik çerçeveler ve yaklaşımlar (Ders Kitabı Bölüm I) |
4) | Modül 2: Sosyal Kurumlar ve Siyasi Davranış | Aile, eğitim ve dinin siyasi tutumları şekillendirmedeki rolü Vatandaşların siyasi katılımına olan etkisi ile siyasi sosyalizasyon Devlet ile sivil toplum arasındaki ilişki Göktürk, G., & Coşkun, İ. 1946-1980 YILLARI ARASINDA SİYASET SOSYOLOJİSİ AÇISINDAN CUMHURİYET HALK PARTİSİ. (Ders Kitabı Bölüm II) |
5) | Modül 3: Sınıf, Eşitsizlik ve Siyaset | Teorilerin sınıfı ve siyasi analize olan ilgileri Ekonomik eşitsizliklerin siyasi katılım ve politika yapımına etkisi Sınıf mücadeleleri, sosyal hareketler ve siyasi değişime olan etkileri Therborn, G. (2014). The killing fields of inequality. John Wiley & Sons. Sartori, G., & KARAMUSTAFAOĞLU, T. (2011). Demokrasi teorisine geri dönüş. Liberal Düşünce Dergisi, (62), 39-48. |
6) | Modül 4: Siyasette Cinsiyet, Irk ve Etnisite | Kesişimsellik ve siyasi dinamikleri anlama açısından önemi Cinsiyet ve siyaset: Kadınların siyasi temsili ve güçlenmesi Etnisite, milliyetçilik ve siyasi kimlikler üzerindeki etkileri ve çatışmaları (Ders Kitabı Bölüm IV) *Araştırma konusunun ve araştırma sorusunun sözlü sunumu; Araştırma önerisinin ve geri bildiriminin sınıfta sözlü sunumu (her bir öğrenci için 5 dakika). |
7) | Ara sınav | |
8) | Modül 5: Küreselleşme ve Uluslararası Siyaset | Küresel kurumların ve çok uluslu şirketlerin siyaseti şekillendirmedeki rolü Uluslararası toplumsal hareketler ve küresel yönetim üzerindeki etkileri Göç, mülteciler ve ulusal ve uluslararası siyaset üzerindeki etkileri (Ders Kitabı Bölüm V) |
9) | Modül 6: Güç, Devlet ve Siyasi Sistemler | Gücün teorileri ve toplum içindeki dağılımı Devlet olarak bir siyasi kurum ve vatandaşlarla ilişkisi Siyasi sistemlerin ve yönetim modellerinin karşılaştırmalı analizi (Ders Kitabı Bölüm III) *Ödev 1: Araştırma Konusu ve Araştırma Sorusunun, Kaynakça, Teori ve Metodoloji Fikirlerinin Sözlü Sunumu ve Sınıfta Geri Bildirim (Her bir öğrenci için 15 dakika). PowerPoint (PPT) Kullanılacak. |
10) | Modül 7: Toplumsal Hareketler ve Siyasi Değişim | Toplumsal hareketlerin doğası ve dinamikleri Protesto siyaseti, sosyal medya ve yeni siyasi aktivizm biçimleri Toplumsal hareketlerin politika sonuçları üzerindeki etkisi (Ders Kitabı: Bölüm II, Bölüm 16) Araştırma önerisi teslimi ve Sözlü sunum (devam) |
11) | Modül 8: Siyasi Şiddet ve Çatışma | Siyasi şiddet ve terörizmi anlamak Etnik ve dini çatışmalar: nedenleri ve sonuçları Barış yapma ve çatışma çözme stratejileri Krueger, A. B., & Maleckova, J. (2002). Education, poverty, political violence and terrorism: Is there a causal connection? Baysal, B., Karakaş, U., & Lüleci-Sula, Ç. (2019). Uluslararası Siyaset Sosyolojisi ve Güvenlik: Küresel Terörizm, Sınır Güvenliği ve Vatandaşlık Örnekleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 74(4), 1203-1231. |
12) | Modül 9: Siyaset ve Kültür | Kültürün siyasi inançları ve uygulamaları şekillendirmedeki rolü Kültürel siyaset, kimlik siyaseti ve politika kararları üzerindeki etkileri Medya, iletişim ve siyasi etki (Ders Kitabı Bölüm II, Bölüm 5 ve 7) Harris, L., & Harrigan, P. (2015). Social media in politics: The ultimate voter engagement tool or simply an echo chamber?. Journal of Political Marketing, 14(3), 251-283. |
13) | Modül 10: Siyaset Sosyolojisinde Yükselen Eğilimler | Teknolojik gelişmeler ve siyasi süreçlere etkileri Çevresel zorluklar ve politik tepkilerle bağlantıları Siyasi sosyolojide geleceğe yönelik perspektifler Gallego, A., & Kurer, T. (2022). Automation, digitalization, and artificial intelligence in the workplace: implications for political behavior. Annual Review of Political Science, 25, 463-484. Kraft, M. E. (2021). Environmental policy and politics. Routledge. |
14) | Final Proje Sunumları | Sınıfta araştırma projesinin sözlü sunumu ve tartışma (her öğrenci için 20 dakika) |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Kitabı: Janoski, T., Alford, R. R., Hicks, A. M., & Schwartz, M. A. (Eds.). (2005). The handbook of political sociology: States, civil societies, and globalization. Cambridge University Press. Available at http://www.obinfonet.ro/docs/apocal/apocarex/handbook-of-political-sociology.pdf Vergin, N. (2003). Siyasetin Sosyolojisi: Kavramlar, Tanımlar ve Yaklaşımlar. İstanbul: Bağlam Yayınları. Giddens, A., & Birkan, T. (2000). Siyaset, sosyoloji ve toplumsal teori: toplumsal düşüncenin klasik ve çağdaş temsilcileriyle hesaplaşmalar. Metis Yayınları. Heper, M. (1977). Türk kamu bürokrasisinde gelenekçilik ve modernleşme: siyaset sosyoloji açısından bir inceleme (Vol. 138). Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Ek okumalar sağlanacaktır. Ders notları, Itslearning kütüphanesi ve TEAMS kütüphanesinde sağlanır. Diğer gerekli okumalar öğrencilerle Itslearning aracılığıyla paylaşılır. Eğer herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim görevlisi ile iletişime geçin. TEXT BOOK: Janoski, T., Alford, R. R., Hicks, A. M., & Schwartz, M. A. (Eds.). (2005). The handbook of political sociology: States, civil societies, and globalization. Cambridge University Press. Available at http://www.obinfonet.ro/docs/apocal/apocarex/handbook-of-political-sociology.pdf Additional Readings will be provided Course notes are provided on Its-learning library and on TEAMS library |
Diğer Kaynaklar: | Ek okumalar sağlanacaktır. Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 65 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 35 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 2 | 40 | 80 |
Proje | 1 | 66 | 66 |
Ara Sınavlar | 1 | 60 | 60 |
Rapor Teslimi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 300 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 4 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 3 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 3 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 4 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme. | 3 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | 2 |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 5 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 3 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 5 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 4 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 3 |