SOSYOLOJİ (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOS6001 | Klasik Sosyoloji Kuramları | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | - |
Dersin Amacı: | Bu zorunlu bir ders olup kanonik sosyolojik metinlerin daha iyi anlaşılmasını hedeflemektedir. Okunacak metinler aracılığıyla toplumun, bireyin ve genel olarak toplumsal sorunların ne olduğunu anlamayı umuyoruz. Sosyolojik kuramda toplumsallığı anlamlandırmak temel kaygımız olacaktır. Başka bir deyişle, sosyolojinin kurucu figürlerinin bu kavramlarla nasıl boğuştuklarının ve farklı toplumları nasıl analiz ettiklerinin izini sürmek, çalışmalarımız sırasındaki rotamız olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Birey, toplum ve sosyal sorun dahil olmak üzere ilgili temel kavramların anlamlarını anlamak ve açıklamak. 2. Klasik sosyoloji hakkında eleştirel bir bilgi ve bakış açısına sahip olur. 3. Klasik sosyolojik teorinin sosyal ve politik yaşamın farklı pratik alanlarında nasıl kullanıldığını öğrenmek. 4. Kendi sosyal ve politik çevrelerine klasik sosyolojik metinlerin perspektifinden bakma pratiği kazanırlar. 5. Klasik sosyoloji teorisi üzerine araştırma yapabilme bilgi ve becerisini edinirler. |
Klasik Sosyoloji Kuramları dersi, sosyolojinin temelini oluşturan kuramsal yaklaşımları derinlemesine incelemeyi amaçlar. Karl Marx, Emile Durkheim ve Max Weber gibi kurucu düşünürlerin çalışmalarını ele alarak, modern toplumların yapısal ve kültürel dinamiklerini kavramayı hedefler. Ders, tarihsel bağlamda sosyolojik kuramların gelişimini tartışırken, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine olanak tanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Modern Dünyanın Kökenleri I | McNeill |
3) | Modern Dünyanın Kökenleri II | McNeill ve Gombrich |
4) | Modern Düşüncenin Kökenleri | Ritzer ve Watson |
5) | Batı Modernitesinin Kaynakları | Machiavelli ve Hobbes |
6) | Sosyolojinin Kökenleri I | Ibn Haldun A. Smith & Comte |
7) | Sosyolojinin Kökenleri II | Marx Kapital Birinci Cilt 45-87 sayfalar arası Feurbach üzerine 12 tez |
8) | Sosyolojinin Kökenleri III | Marx 30 Kasım için okunacaklar: 1.Grunrisse’den giriş bölümü üretim, bölüşümle ilişki, ekonomi politiğin yöntemi ve üretim araçları üretim ilişkileri 22 sayfa 2. Fransa’da sınıf mücadeleleri 47-80 arası 33 sayfa 3. Louise Bonopart’ın 18 brumaire 14 - 64 arası 50 sayfa 4.Gotha programının eleştirisi 20-50 arası 30 sayfa. Toplam 135 sayfa |
9) | Sosyolojinin Kökenleri IV | Weber Meslek Olarak Bilim; meslek Olarak siyaset; Ekonomi ve Tolum Ara Sınav Kağıdı Teslimi/Açık Kaynak Sınavı |
10) | Sosyolojinin Kökenleri V | Weber Ekonomi ve Toplum; Protestan etiği ve Kapitalizmin Ruhu |
11) | Sosyolojinin Kökenleri VI | Durkheim Sosyolojik Yöntemin kuralları; Toplumda İş Bölümü |
12) | Sosyolojinin Kökenleri VII | Durkheim İntihar |
13) | Sosyolojinin Kökenleri VIII | Freud: Totem ve Tabu; Uygarlığın Rahatsızlıkları Nietzsche: İyi ve kötünün ötesi Ecce Homo |
14) | Sosyolojinin Kökenleri IX Sunumlar | Simmel: Bireysellik ve Kültür; Paranın Felsefesi Makale Sunumları & Final Makalesi Önerisi / Açık Kaynak Sınavı Konusu |
Ders Notları / Kitaplar: | Niccolo Machiavelli, Prens. İbn Haldun, Mukaddime. Thomas Hobbes, Leviathan. John Locke, İkinci İnceleme. Adam Smith, Ulusların Zenginliği. J.J. Rousseau, Eşitsizliğin Kökeni Üzerine Söylem. Immanuel Kant, Ahlak Metafiziğinin Temeli. Émile Durkheim, Toplumda İşbölümü, İntihar ve Dini Hayatın Temel Biçimleri. Robert C. Tucker, Marx-Engels Seçkisi. Max Weber, Sosyoloji Yazıları ve Protestan Etiği ya da Kapitalizmin Ruhu. Georg Simmel, Para, Lüks ve Kapitalizm. Georg Ritzer, Klasik Sosyolojik Kuram. William McNeill, Dünya Tarihi. E.H. Gombrich, Sanatın Öyküsü. Peter Watson, Fikirler Tarihi. Randall Collins and Michael Makowsky Toplumun Keşfi |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 30 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Proje | 2 | 40 | 80 |
Rapor Teslimi | 1 | 21 | 21 |
Toplam İş Yükü | 225 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 5 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 3 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 1 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 3 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme. | 2 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | 3 |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 5 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 5 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 3 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 3 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 3 |