SOSYOLOJİ (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC6005 | Kültürel Çalışmalar | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | - |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, Kültürel Çalışmalar alanına bir giriş sunmaktır. Ders içeriği bu alanın doğuşunu, gelişimini, temel araştırma konularını, yaklaşımları ve metodolojileri ele almak üzere tasarlanmıştır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kültürel Çalışmalar alanındaki ana kuramlar ve yaklaşımlar hakkında kavrayış sergilemek 2. Kültürel Çalışmalar alanında araştırma projesi tasarlayıp yürütmek; uygun yöntemlerle veri toplamak ve nitel yöntemlerle bu veriyi analiz etmek 3. Karmaşık kültürel olguları analiz ederken, verileri değerlendirirken, sağlam temelli savlar geliştirirken eleştirel düşünmek 4. Kültürel pratikleri sosyo-politik bağlamda inceleme yetisi kazanmak 5. Kültürel üretim ve güç ilişkileri üzerine eleştirel düşünme yetisi geliştirmek 6. Dijitalleşmenin kültürel üretim ve tüketim üzerindeki etkileri anlamak 7. Sanat ve dijital medya arasındaki etkileşimi kavramak |
Kültürel Çalışmalar alanındaki bu doktora dersi, hızla küreselleşen dünyada kültür, güç ve kimlik arasındaki etkileşimi araştırmaktadır. Eleştirel teori ve disiplinlerarası yöntemler aracılığıyla öğrenciler, kültürel metinleri, uygulamaları ve kurumları analiz ederek bunların tarihsel ve sosyopolitik bağlamlarını ortaya çıkarır. Program, kültürel üretimin karmaşıklığını ve toplum üzerindeki dönüştürücü etkisini sorgulayan özgün araştırmaları teşvik eder. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Kültür | Özçetin, B. (2010). İdeoloji, İletişim, Kültür: Bir Stuart Hall Değerlendirmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (13), 139-159. Hall, S. (1997). Culture and power. Radical Philosophy, 86(27), 24-41. |
2) | Kültürel Çalışmaların Doğuşu | Hall, S. (1990). The emergence of cultural studies and the crisis of the humanities. October, 53, 11-23. |
3) | Kültür Üretimi, Sosyo-politik Bağlam ve İktidar | Apaydın, G. E. (2001). Popüler kültür ve iktidar sorunu. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (4). Şah, U. (2020). Eleştirel söylem analizi: Temel yaklaşımlar. Kültür Araştırmaları Dergisi, (7), 210-231. |
4) | Kültürel Çalışmalar Alanında Araştırma | Johnson, Richard vd (2022) “Yöntem ve Araştıran Öz” ve “Araştırma Süreci: Evreler ve Stratejiler” Kültürel Çalışmalar Pratiği. Nevşehir: Kapadokya Üniversitesi Yayınları, s. 46-88. |
5) | Yöntemler | Stokes, Jane (2022) “Metinleri Araştırmak:Medya ve Kültür Içeriğini Analiz Etme Yaklaşımları ” Medya ve Kültür Çalışmaları Nasıl Yapılır? Nevşehir: Kapadokya Üniversitesi Yayınları, s. 117-164. Ödev 1 |
6) | Kültür Endüstrisi | Bourdieu, Pierre (2023) “Sembolik Mallar Piyasası” Kültür Üretimi: Sembolik Ürünler, Sembolik Sermaye, Istanbul: İletişim, s. 53-134. Ödev 1 teslim |
7) | Şarkiyatçılık & Garbiyatçılık | Said, Edward (1999) “Giriş” Şarkiyatçılık: Batı’nın Şark Anlayışları, Istanbul: Metis, s. 11-37. Ahıska, Meltem (2009) “Garbiyatçılık: Türkiye’de Modernliğin Grameri” Dönemler ve Zihniyetler, Istanbul: İletişim, s. 1039-1065. Ödev 2 |
8) | Kültür Çevirisi | Asad, Talal (2014) “Britanya Sosyal Antropolojisinde Kültürel Tercüme Kavramı” Dinin Soykütükleri: Hıristiyanlıkta ve İslamda İktidarın Nedenleri ve Disiplin Istanbul: Metis, s. 193–224. Araştırma Önerisi Sunumu ve Geri Bildirim (Konu, Sorunsal, Teori ve Metod) |
9) | Kimlik | Calhoun, Craig (2014) “Kimlik ve Tanınma Politikası” (132) Hall, Stuart (2014) “Kimliğe İhtiyaç Duyan Kim?” (277) Bhabha, Homi (2014) “Kültürün İki Aradalığı” (377) Kimlik Politikaları, Fırat Mollaer, Doğu Batı Yayınları |
10) | Edebiyat | Gürbilek, Nurdan (2010) “Erkek Yazar, Kadın Okur”, “Etkilenen Okur, Etkilenmeyen Yazar”, “Kadınsılaşma Endişesi”, “Doğu’nun Cinsiyeti” Kör Ayna, Kayıp Şark, Metis, s. 17-98. Ödev 2 Teslim |
11) | Müzik | Stokes, Martin (1998) Türkiye’de Arabesk Olayı, İletişim, s. 17-42. Şıvgın, Zeynep Merve (2017) “Modern Türk Kimliğinin Çelişkili Görünümleri: Eurovision Şarkı Yarışması Bir İnceleme (1975-2013)” Kültür ve İletişim (39), s. 35-59. |
12) | Maddi Kültür | Cengiz, Alim Koray (2013) “Dolmuş İçi ve Dışı Nesneler ve Yazılar Aracılığıyla Kimliğin İfşası” Antropoloji (25) 89-116. Durakbaşa, Ayşe ve Dilek Cindoğlu (2003) “İki Elde Bir Sehpa” Kültür Fragmanları: Türkiye’de Gündelik Hayat, Kandiyoti, Deniz ve Ayşe Saktanber (der.) Metis, s. 293-307. |
13) | Dijital Kültür ve Yapay Zeka | Akboğa, İ. (2021). SÜPER AKILLI TOPLUM: FÜTÜRİZM VE DİJİTAL KÜLTÜR (Doctoral dissertation, Salim DURUKOĞLU). |
14) | Öğrenci sunumları | Proje raporu sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | Johnson, Richard; Deborah Cahmbers, Parvati Raghuram ve Estella Tincknell. 2022. Kültürel Çalışmalar Pratiği. Nevşehir: Kapadokya Üniversitesi Yayınları. Stokes, Jane. 2022. Medya ve Kültür Çalışmaları Nasıl Yapılır? Nevşehir: Kapadokya Üniversitesi Yayınları. Kandiyoti, Deniz ve Ayşe Saktanber (2003) Kültür Fragmanları: Türkiye’de Gündelik Hayat, Istanbul: Metis. Ada, Serhan ve H. Ayça İnce. (2009) Türkiye’de Kültür Politikalarına Giriş, Istanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları During, Simon (der.) (1999) The Cultural Studies Reader, London and New York: Routledge. |
Diğer Kaynaklar: | Johnson, Richard; Deborah Cahmbers, Parvati Raghuram ve Estella Tincknell. 2022. Kültürel Çalışmalar Pratiği. Nevşehir: Kapadokya Üniversitesi Yayınları. Stokes, Jane. 2022. Medya ve Kültür Çalışmaları Nasıl Yapılır? Nevşehir: Kapadokya Üniversitesi Yayınları. Kandiyoti, Deniz ve Ayşe Saktanber (2003) Kültür Fragmanları: Türkiye’de Gündelik Hayat, Istanbul: Metis. Ada, Serhan ve H. Ayça İnce. (2009) Türkiye’de Kültür Politikalarına Giriş, Istanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları During, Simon (der.) (1999) The Cultural Studies Reader, London and New York: Routledge. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 80 | 80 |
Proje | 1 | 120 | 120 |
Rapor Teslimi | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 300 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 4 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 3 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 2 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 4 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme. | 4 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | 3 |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 5 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 4 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 5 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 4 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 3 |