YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD4117 | Spor ve Medya | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. MELİS ÖZBEK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. MELİS ÖZBEK |
Dersin Amacı: | Bu ders, spor endüstrisi ile medya dünyası arasındaki ilişkilerin derinlemesine anlaşılmasını amaçlar. Spor medyasının tarihsel ve güncel önemini inceleyerek, çeşitli medya kanallarını keşfederek ve etik sorunlar ile zorlukları araştırarak, öğrenciler medyanın spor kültürü üzerindeki etkisini analiz etmek için eleştirel düşünme becerileri geliştireceklerdir. NMD4117, medya ve iletişim bağlamında spor ve medya arasındaki dinamik ilişkiyi inceler. Öğrenciler, medyanın spor üzerindeki etkisini ve sporun medya üzerindeki etkisini değerlendireceklerdir. Ders kapsamında spor yayıncılığı, spor gazeteciliği, sporun politik ekonomisi, siyaset, spor medyasındaki sosyal ve kültürel teoriler, spor etkinliklerinde medyanın rolü ve yeni medyanın spor iletişimindeki yeri gibi çeşitli konular ele alınır. Spor haberi yazımı, konuk konuşmacılar ve saha gezileri, öğrencilere spor gazeteciliğinde pratik uygulamalar sunar ve eğitim sonrasında kariyerlerini yönlendirmelerine yardımcı olur. Teorik tartışmalar, vaka çalışmaları ve pratik ödevler aracılığıyla, öğrenciler spor ve medya arasındaki karmaşık ilişkiyi kapsamlı ve eleştirel bir şekilde anlama fırsatı elde edeceklerdir. Dersin öğretme yöntemi: ders anlatımı, konuklu oturum, okumalar, yazılı sınavlar, tartışmalar, vaka çalışmaları, haber yazımı, proje sunumlar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Çağdaş toplumda spor ve medya arasındaki ilişkiye dair eleştirel bir anlayış geliştirecek. 2) Spor anlatılarını, kültürü ve taraftar katılımını şekillendirmede medyanın rolüzü analiz edebilecek. 3) Spor yayıncılığında ve gazetecilikte kullanılan çeşitli medya platformlarını ve teknolojilerini keşfedecek. 4) Toplumsal cinsiyet, ırk ve kimlik kavramlarını öğrenmek ve spor medyasının bunların temsilindeki rolüne dair eleştirel bir anlayış geliştirecek. 5) Sporun siyaset ile ilişkisini doğru tanımlamak ve medyanın rolünü analiz edecek. 6) Sporda çağdaş sosyal ve kültürel tartışmalara dair eleştirel bir anlayış geliştirecek. 7) Küreselleşme ekseninde spor medyasındaki dinamikleri keşfetmek ve doğru bağlamda analiz edebilecek. 8) Medya söylemlerinin spor ekseninde siyasi, kültürel ve sosyal sonuçlarını inceleyecek. 9) Spor gazeteciliğindeki gelecek trendleri keşfedecek. 10) Spor gazeteciliğine yönelik kavramları öğrenecek. 11) Spor haber yazımında beceriler geliştirecek. |
Bu ders, spor endüstrisi ile medya dünyası arasındaki önemli ilişkiyi derinlemesine anlamayı hedeflemektedir. Öğrenciler, spor medyasının tarihsel ve çağdaş önemini inceleyerek, farklı medya kanallarını keşfederek ve etik sorunlar ile zorlukları araştırarak medyanın spor kültürü üzerindeki etkisini analiz etme konusunda eleştirel düşünme becerilerini geliştireceklerdir. NMD4117 dersi, medya ve iletişim bağlamında spor ve medya arasındaki dinamik ilişkiyi araştırmaktadır. Öğrenciler, medyanın spor üzerindeki etkisini ve sporun medya üzerindeki etkisini inceleyeceklerdir. Ders kapsamında, spor yayıncılığı, spor gazeteciliği, sporun politik ekonomisi, politika, spor medyasında sosyal ve kültürel teoriler, spor etkinliklerinde medyanın rolü ve spor iletişimindeki yeni medya teknolojileri gibi çeşitli konular ele alınacaktır. Spor haber yazımı, konuk konuşmacı oturumları ve saha gezileri, öğrencilere spor gazeteciliğinde pratik uygulamalar sunarak eğitim sonrası kariyerlerini şekillendirmelerine yardımcı olacaktır. Teorik tartışmalar, vaka çalışmaları ve uygulamalı ödevler aracılığıyla, öğrenciler spor ve medya arasındaki karmaşık etkileşimi kapsamlı ve eleştirel bir şekilde anlama fırsatı elde edeceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Spor ve Medyaya Giriş: Spor ile medyanın ilişkisini anlamak | Bernstein & Blain. (2002). Sport and the Media the Emergence of a Major Research Field. Rojas-Torrijos & Nölleke. (2023). Rethinking Sports Journalism. Journalism and Media 4: 853–860. How sports and the media influence our beliefs https://www.youtube.com/watch?v=tAooiEvnqpE |
3) | Spor Medyasının Dünya'da ve Türkiye'de tarihsel gelişimi | History of Sports Media: https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Sports_journalism |
4) | Basılı Medyadan Yeni Medyaya: Spor Medyasında Trendler | English, P. (2016). Twitter’s diffusion in sports journalism: Role models, laggards and followers of the social media innovation. New media & society, 18(3), 484-501. Perreault, G., & Bell, T. R. (2022). Towards a “digital” sports journalism: Field theory, changing boundaries and evolving technologies. Communication & Sport, 10(3), 398-416. The Future of Sports How Technology is Changing the Game: https://www.youtube.com/watch?v=zZRQx9S9DXk&list=PLUks-hLYMOHyubtZB-k4tfWCtVxuDwG5Z&index=7 |
5) | Spor Muhabirliği ve Yayıncılığı | Sports journalism or sports broadcasting? (Chapter 3) In: Boyle, R. (2006). Sports Journalism: Context and Issues, SAGE. Konuklu Özel Oturum: Dersten önce daha fazla detay paylaşılacaktır. |
6) | Spor, Medya ve Küreselleşme | Maguire, JA. (2011). The global media sports complex: key issues and concerns, Sport in Society, 14:7-8, 965-977. euronews focus - Benefits of hosting big sporting events: https://www.youtube.com/watch?v=_4xeDtrLg5M |
7) | Spor ve Siyaset: Yumuşak Güç, Markalaşma ve Sportswashing | Brannagan, P. M, & Giulianotti, R. (2018). The soft power–soft disempowerment nexus: the case of Qatar. International affairs, 94(5), 1139-1157. Herman, E. & Chomsky N. (2002). A propaganda model. In: Manufacturing Consent. The Political Economy of the Mass Media. (Chapter 1). Skey, M. (2023). Sportswashing: Media headline or analytic concept?. International review for the sociology of sport, 58(5), 749-764. Why is the World Cup important to Qatar? https://www.youtube.com/watch?v=xyjnDBoJY7k&t=36s |
8) | Ara sınav | |
9) | Workshop: Spor haberi üretiminde temel unsurlar | Reinardy, S., & Wanta, W. (2015). The essentials of sports reporting and writing. Routledge. |
10) | Toplumsal Cinsiyet, Spor ve Medya | Bernstein, A., & Kian, E. T. M. (2013). Gender and sexualities in sport media. Routledge handbook of sport communication, 319-327. Hall, S. (1997). The Work of Representation. #MoreThanMean - Women in Sports ‘Face’ Harassment https://www.youtube.com/watch?v=9tU-D-m2JY8 |
11) | Irk, Spor ve Medya | Is there a “Neo-Racism”?, Etienne Balibar (1991). Chapter 1. Hylton, K. (2008). Introduction – defining key terms. IN: ‘Race’ and sport: critical race theory. Routledge., pp. 1-22. Sports journalists stereotype athletes by race -- and we do too: https://www.youtube.com/watch?v=sx6XggsyRNQ |
12) | Final Proje Planı Sunumları | Öğrenciler final proje planlarını sınıfta sunacaklardır. |
13) | Spor Taraftarlığı ve Medya | Güncel taraftarlık, spor ve medya ekseninde grup tartışmaları |
14) | Dönemin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Selected Course Resources: Boyle, R. (2006). Sports Journalism: Context and Issues. London: Sage. Jarvie, G. (2013). Sport, culture, and society: an introduction. Routledge. Reinardy, S., and W. Wanta. 2015. The Essentials of Sports Reporting and Writing. New York: Routledge. |
Diğer Kaynaklar: | Additional readings and videos will be announced weekly on Itslearning. Also, any additional article or audio-visual course material is going to be provided by the instructor in the Resources tab of Itslearning. Ek okumalar ve videolar her hafta Itslearning üzerinde duyurulacaktır. Ayrıca, ek makaleler veya video ders materyalleri, Itslearning'in "Resources" sekmesi üzerinden eğitmen tarafından sağlanacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 131 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | 5 |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | 4 |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | 5 |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | 2 |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | 3 |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | 2 |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | 1 |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | 4 |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | 1 |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. | 1 |