MÜZİK (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MSC5014 | Müzik Teorisi II | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DOĞUŞ ÇİÇEK |
Dersin Amacı: | Bu ders, müzik teorisinin içkin olduğu armonik, melodik, ritmik ve form analizlerinin çeşitli eserlerde detaylı incelenmesini sağlamanın yanı sıra, yirminci yüzyıla doğru ortaya çıkan yeni teorileri ve bu teoriler ışığında müzikal yapıtları inceleme yöntemlerini öğrenciye aktarmayı hedefler. Aynı eserin farklı analiz yöntemleriyle anlamlandırılmasına dair çalışmalar yaptırarak öğrencinin müzik eserleri karşısında çok yönlü bir bakış açısı elde etmesini amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenciler bu dersi başarıyla tamamlayarak: Müzik teorisinin detaylarını öğrenir. Teorinin farklılaştığı tarihsel süreçleri içselleştirir. Yeni teorik yaklaşımlarla eser analizi yapma fırsatı bulur. Eser analizine daha geniş bir çerçeveden bakar. Teorinin form, ritm, armoni, melodik yapılanma gibi içkin alanlarını detaylı analiz ederek müzik eserlerinin anlamlandırılmasında derin bir görü kazanır. Aynı müzikal yapının farklı teorik yaklaşımlarla açıklanabileceğini öğrenerek müzik eserlerine tarihsel ve aynı zamanda yenilikçi bir yaklaşım benimseyebilme olanağına sahip olur. |
Fonksiyonel analiz 15-19. yüzyıllar arası farklı formların açıklanması ve komplikasyonların anlamlandırılması 18. ve 19. yüzyıllarda ritim teorisi 12 Ton teorisi 20. yüzyılda ritm Schenker analizine giriş Schenker analizinde kullanılan yöntem ve araçlar. Analizin örnekleri ve uygulaması Riemann ve Neo-Riemann analizi örnekleri ve uygulaması Post-tonal teoriye giriş Mental bir egzersiz olarak müzik: John Cage ve Edgard Varèse örnekleri üzerinden inceleme Analiz yöntemleri karşılaştırması ve örnekler üzerinden karşılaştırmalı uygulama |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Müzik Teorisi I dersinde aktarılan temel konuların tekrarı ve tamamlanması | |
2) | 20. yüzyılda ortaya çıkan teorik yaklaşımlar. Analiz yöntemlerinin değişimi ve nedenleri | |
3) | 12 Ton Müziği ve besteci/eser örneklemeleri üzerinden müziğin dönüşümü | |
4) | Schenker analizine giriş ve seçilmiş bir eser üzerinden karşılaştırmalı çalışma | |
5) | Schenker analizinde kullanılan yöntem ve araçlar | |
6) | Schenker analizinde kullanılan yöntem ve araçlar ve seçilmiş bir eser üzerinde uygulama | |
7) | Aynı eserin fonksiyonel ve Schenker analizi ile analitik açıdan anlamlandırılması | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Yeni-Riemann analizine giriş | |
10) | Yeni-Riemann analizi örnekleri ve eser üzerinde uygulama | |
11) | Post-tonal teoriye giriş | |
12) | Mental bir egzersiz olarak müzik: John Cage ve Edgard Varèse örnekleri üzerinden inceleme | |
13) | Neo-Klasisizm ve Neo-Romantizm: Ton merkezinin geri dönüşü ve popüler müziğin yükselişinde kullanımı | |
14) | Analiz yöntemleri arasında karşılaştırmalı analiz ve uygulama Dönem konularının tekrarı Final sınavına hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | Ek içerik, ders sırasında eğitmen tarafından sağlanacaktır. Any additional material will be presented by the instructor during class. |
Diğer Kaynaklar: | Christensen, T. (Ed.). (2002). The Cambridge History of Western Music Theory. Cambridge: Cambridge University Press. http://doi.org/10.1017/CHOL9780521623711 KOSTKA, S: "Tonal Harmony With an Introduction to Twentieth-Century Music"; FORTE, A (1982). "Introduction to Schenkarian Analysis", W. W. Norton & Co. FUX, J., J.: "Gradus ad Parnassum" Any additional material will be presented by the instructor during class. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 10 | 140 |
Ödevler | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 195 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Müzik alanında nazari ve uygulamalı yetkinliğin artması. | 5 |
2) | Müzikoloji çalışmalarını değerlendirebilme ve üretebilme yetisinin kazanılması. | 3 |
3) | Müzik teorisi, armoni ve form bilgisi konularında yetkinlik kazarak, bu bilginin analiz ve üretim alanında kullanılabilmesinin sağlanması. | 5 |
4) | Müzik alanına içkin olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. Alt-disiplinleri bir arada değerlendirebilme. | 4 |
5) | Müzik alanında hakim olan evrensel ölçütleri takip edebilme becerisi kazanma ve uluslararası platformlarda yer alabilecek donanıma sahip olma. | 5 |
6) | İcra bilgilerinin yanında akademik araştırma ve ürün ortaya koyma yöntemleri konusunda bilgiler edinebilme. Proje, makale, bildiri gibi farklı ürünlerde eserler verme. | 2 |