MÜZİK (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MSC5014 Müzik Teorisi II Bahar 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DOĞUŞ ÇİÇEK
Dersin Amacı: Bu ders, müzik teorisinin içkin olduğu armonik, melodik, ritmik ve form analizlerinin çeşitli eserlerde detaylı incelenmesini sağlamanın yanı sıra, yirminci yüzyıla doğru ortaya çıkan yeni teorileri ve bu teoriler ışığında müzikal yapıtları inceleme yöntemlerini öğrenciye aktarmayı hedefler. Aynı eserin farklı analiz yöntemleriyle anlamlandırılmasına dair çalışmalar yaptırarak öğrencinin müzik eserleri karşısında çok yönlü bir bakış açısı elde etmesini amaçlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenciler bu dersi başarıyla tamamlayarak:

Müzik teorisinin detaylarını öğrenir.
Teorinin farklılaştığı tarihsel süreçleri içselleştirir.
Yeni teorik yaklaşımlarla eser analizi yapma fırsatı bulur.
Eser analizine daha geniş bir çerçeveden bakar.
Teorinin form, ritm, armoni, melodik yapılanma gibi içkin alanlarını detaylı analiz ederek müzik eserlerinin anlamlandırılmasında derin bir görü kazanır.
Aynı müzikal yapının farklı teorik yaklaşımlarla açıklanabileceğini öğrenerek müzik eserlerine tarihsel ve aynı zamanda yenilikçi bir yaklaşım benimseyebilme olanağına sahip olur.

Dersin İçeriği

Fonksiyonel analiz
15-19. yüzyıllar arası farklı formların açıklanması ve komplikasyonların anlamlandırılması
18. ve 19. yüzyıllarda ritim teorisi
12 Ton teorisi
20. yüzyılda ritm
Schenker analizine giriş
Schenker analizinde kullanılan yöntem ve araçlar. Analizin örnekleri ve uygulaması
Riemann ve Neo-Riemann analizi örnekleri ve uygulaması
Post-tonal teoriye giriş
Mental bir egzersiz olarak müzik: John Cage ve Edgard Varèse örnekleri üzerinden inceleme
Analiz yöntemleri karşılaştırması ve örnekler üzerinden karşılaştırmalı uygulama

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Müzik Teorisi I dersinde aktarılan temel konuların tekrarı ve tamamlanması
2) 20. yüzyılda ortaya çıkan teorik yaklaşımlar. Analiz yöntemlerinin değişimi ve nedenleri
3) 12 Ton Müziği ve besteci/eser örneklemeleri üzerinden müziğin dönüşümü
4) Schenker analizine giriş ve seçilmiş bir eser üzerinden karşılaştırmalı çalışma
5) Schenker analizinde kullanılan yöntem ve araçlar
6) Schenker analizinde kullanılan yöntem ve araçlar ve seçilmiş bir eser üzerinde uygulama
7) Aynı eserin fonksiyonel ve Schenker analizi ile analitik açıdan anlamlandırılması
8) Ara Sınav
9) Yeni-Riemann analizine giriş
10) Yeni-Riemann analizi örnekleri ve eser üzerinde uygulama
11) Post-tonal teoriye giriş
12) Mental bir egzersiz olarak müzik: John Cage ve Edgard Varèse örnekleri üzerinden inceleme
13) Neo-Klasisizm ve Neo-Romantizm: Ton merkezinin geri dönüşü ve popüler müziğin yükselişinde kullanımı
14) Analiz yöntemleri arasında karşılaştırmalı analiz ve uygulama Dönem konularının tekrarı Final sınavına hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ek içerik, ders sırasında eğitmen tarafından sağlanacaktır.

Any additional material will be presented by the instructor during class.
Diğer Kaynaklar: Christensen, T. (Ed.). (2002). The Cambridge History of Western Music Theory. Cambridge: Cambridge University Press. http://doi.org/10.1017/CHOL9780521623711

KOSTKA, S: "Tonal Harmony With an Introduction to Twentieth-Century Music";

FORTE, A (1982). "Introduction to Schenkarian Analysis", W. W. Norton & Co.

FUX, J., J.: "Gradus ad Parnassum" Any additional material will be presented by the instructor during class.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Ödevler 5 2 10
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 195

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Müzik alanında nazari ve uygulamalı yetkinliğin artması. 5
2) Müzikoloji çalışmalarını değerlendirebilme ve üretebilme yetisinin kazanılması. 3
3) Müzik teorisi, armoni ve form bilgisi konularında yetkinlik kazarak, bu bilginin analiz ve üretim alanında kullanılabilmesinin sağlanması. 5
4) Müzik alanına içkin olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. Alt-disiplinleri bir arada değerlendirebilme. 4
5) Müzik alanında hakim olan evrensel ölçütleri takip edebilme becerisi kazanma ve uluslararası platformlarda yer alabilecek donanıma sahip olma. 5
6) İcra bilgilerinin yanında akademik araştırma ve ürün ortaya koyma yöntemleri konusunda bilgiler edinebilme. Proje, makale, bildiri gibi farklı ürünlerde eserler verme. 2