SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV1916 | Film ve Televizyona Giriş II | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUNA TETİK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi TUNA TETİK |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilerin film yapımının başlangıç aşamalarını öğrenirlerken devamlılık kuralları ve yönetmenlik kuralları gibi altı önemli film yapım tekniğini nasıl uygulayıp, uygulamalı projelerle bu yetileri nasıl geliştirebileceklerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Dönem sonunda öğrencilerin hikaye fikrini sinematik tekniklerle filmleştirmesi, çekimleri set öncesinde görselleştirip çekim hazırlıklarının tamamlanması, film çekimi, ve temel kurgu mantığının kurulması gibi noktalarda uygulamalar vasıtasıyla bilgi ve beceri sahipleri olmaları hedeflenmektedir. Öğrencilerin aynı zamanda; kamera kullanımı ve film yapımına dair teknik bilgi sahibi olmaları planlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Öğrenceler senaryo ve yapım hazırlık dosyalarını çekim diyagramları vasıtasıyla görselleştirebilecek yetide olacaktır. 2. Öğrenciler tüm çekim öncesi hazırlık aşamalarını (çekim diyagramı, beat sheet, ve storyboard gibi) hazırlayabilir ve film yapım süreçlerine uygulayabilir seviyede olacaktır. 3. Öğrenciler filmi oluşturan birimler ve sahne yapısının kurulumu hakkında bilgi sahibi olacaktır. 4. Öğrenciler temel kamera hareketlerini, kamera formatlarını ve lenslerle ilgili bilgileri öğrenecektir. 5. Öğrenciler devamlılık ve yönetmenlik kurallarını kendi projelerine yansıtabileceklerdir. 6. Öğrenciler çekilmiş bir sahneyi analiz edip, o sahnede kullanılmış çekim diyagramını, çekim açılarını ve kamera ile ilgili detayları inceleyebilecektir. 7. Öğrenciler yönetmenlik kurallarını ve tekniklerini çekim sonrası süreçlere Adobe Premiere programı vasıtasıyla yansıtabilir seviyede olacaktır. 8. Öğrenciler çekim öncesi süreçlerin gereksinimleri ile ilgili pratik bilgileri edinip bu hazırlıkları film yapımında kullanabileceklerdir. |
Dersler film gösterimi ve analizleri, yazma için pratik egzersizler, kısa kurmaca filmlerin hazırlanması, çekilmesi ve montajlarının yapılması ve öğrencilerle işleriyle ilgili birebir görüşmelerden oluşmaktadır. Dersler dışında öğrenciler sinopsisler, storyboardlar, çekim şemaları hazırlarlar ve projeler çekip montaj yaparlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | FTV 1916 Dersine Giriş. Ders İzlencesinin Açıklanması. Microsoft Remote Desktop (Azure) Sistemine Erişim. | |
2) | Film Yapımının Birimleri. Kamera Açıları. Kamera Hareketleri. | |
3) | Kamerada Ayarlanabilen Düzenlemeler: lensler, fps, aspect ratio. | |
4) | Çekim Diyagramı. Devamlılık Kuralları. Yönetmenlik Kuralları. | |
5) | Çekim Diyagramı, Beat Sheet, klaketin kullanımı. | |
6) | Senaryo metnine yönetmen gözüyle yaklaşım. Metnin görselleştirilmesi ve storyboard. | |
7) | Tüm çekim öncesi planlamaların analizi. | |
8) | Bir sahneyi [Nuri Bilge Ceylan, Üç Maymun, 2008] çekim diyagramı, kamera açıları, senaryo, çekim açıları vasıtasıyla analiz etmek. | |
9) | Proje 1’in gösterimi, Öğrenci sunumları ve geri bildirimler. | |
10) | Projelerin tekrar değerlendirilmesi süreci ve kurguya dair geri bildirim. | |
11) | Proje 2’nin açıklanması ve gerekliliklerin açıklanması. Proje 2’nin dağıtımı. | |
12) | Proje 2’nin gösterimi, sunumlar ve geri bildirim alma süreci. | |
13) | Sinemada çağdaş film yapım yolları. | |
14) | Final projesinin açıklanması ve dönem içi konuların kısa tekrarı. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing. 2004. Dir: Wendy Apple. 78/52. 2017. Dir: Alexandre O. Philippe. Hitchcock/Truffaut. 2015. Dir: Kent Jones. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Projeler | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 10 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 90 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Proje | 2 | 30 | 60 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 1 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 3 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 3 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 5 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 5 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 4 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 5 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 5 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 2 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 4 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 5 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 3 |