SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV1915 | Film ve Televizyona Giriş I | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrencilere video yapımının temel prensiplerini öğretmektir. Yapım öncesi hazırlık, yapım süreci ve yapım sonrası montaj aşamasındaki teknikleri kullanarak öğrenciler dijital video yapımı tecrübesi kazanacaklardır. Kameralar, kamera hareketleri, ışık, ses ve montaj konuları işlenecektir. Teorik konularda tartışmalar ve çeşitli film gösterimleri öğrencilerin video teknolojisini kavramasına, sevmesine ve sinemasal bir anlatım aracı olarak tanımalarına yardımcı olacaktır. Estetik ve kavramsal açılardan video ve sinemanın temel unsurları tartışmalar, projeler, ödevler ve sunumlar aracılığıyla işlenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Video ve film yapımı için gerekli olan temel kamera tekniklerini, ayarlarını, görsel kompozisyon ve yönetmenlik için gereken becerileri edinir. 2. Sinema tarihi, optik illüzyonlar, tripod ve kamera çeşitleri, kamera hareketleri ve açıları hakkında bilgi edinir 3. Montaj teknikleri, görüntüleme teknikleri, çözünürlük, resim kalitesi gibi konuları öğrenir 4. Anlatım tekniklerinin yapılarını, ışıklandırma yöntemlerini, ışık ve renk konularının temellerini inceleyebilir 5. Fotoboard ve storyboard hazırlayabilmek için gereken dengeli kompozisyonun nasıl kurulacağını öğrenir 6. Ses kayıt cihazlarını öğrenir ve sesin sinema ve video için anlamını inceleyebilir 7. Hikaye anlatımında kullanılan yapı ve yöntemlerin senaryo yazımı ve TV programcılığı için nasıl kullanıldığını öğrenir 8.Ses ve görsel tasarımın yapı taşlarını ödevler aracılığıyla kavrar 9. Montaj tekniklerinin çeşitlerini, görsel ve bazı özel efektleri öğrenir 10. Görsel bir dil oluşturmak için gereken estetik, kavramsal ve kompozisyon gibi temel unsurların incelenmesi aracılığıyla gereken becerileri edinir. |
Öğrenciler görsel ve işitsel bir projenin yapısını oluşturacak ve sinopsis yazmayı öğrenecekler. Video ve film yapımı için gerekli olan temel kamera tekniklerini, ayarlarını, görsel kompozisyon ve yönetmenlik için gereken becerilerin öğrenilmesi önplanda tutulacaktır. Montaj teknikleri, görüntüleme teknikleri, çözünürlük, resim kalitesi gibi konuların işlenmesi sözkonusu olacaktır. Anlatım tekniklerinin yapılarını, ışıklandırma yöntemlerini, ışık ve renk konularının temellerini incelenecektir. Fotoboard ve storyboard hazırlayabilmek için gereken dengeli kompozisyonun nasıl kurulacağının öğrenilmesi sağlanacaktır. Hikaye anlatımında kullanılan yapı ve yöntemlerin senaryo yazımı ve TV programcılığı için nasıl kullanıldığının öğrenilmesi, ses ve görsel tasarımın, yapı taşlarının ödevler aracılığıyla kavranması sağlanacaktır. Senkronizasyon, yazı yerleştirme, görsel, özel efektler, ses ayarları, v.b. gibi teknik bilgiler verilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin genel olarak içeriğinin öğrencilerle paylaşılması | Öğrenciler yapmak istedikleri projeye yönelik fikirlerini geliştirecekler |
2) | Medya Estetiği: Sabit Görüntü, Kompozisyonun bileşenleri Benzerlik, karşıtlık, alan, çizgi, şekil, ton, renk | Okuma Bruce Block "The Visual Story" (pp.1-167) |
3) | Medya Estetiği, Hareketli Görüntü Kompozisyon Bileşenleri, Ritim ve Hareket | Okuma Block (pp.167-221) |
4) | Fotograf ve filmin erken tarihi. | Okuma Wyver (pp.5-19) |
5) | Film Dili, anlatı yapısı. | Okuma: Bordwell & Thompson (pp.318-337) ödev: Moonrise Kingdom (2013) filminin anlatı yapısının analizi. |
6) | Film Türleri, Western, Korku, Müzikal | Okuma: Thompson & Bordwell (pp.318-337) |
7) | Sinematografi Atölye Çalışması: Kamera | |
8) | Kamera çeşitleri film formatları. Kamera hareketleri. Alan derinliği. Çerçeve, açılar ve ölçekler | |
9) | Sinematografi Atölye Çalışması: Işık | Seçilen bir sahnenin ışık analizi |
10) | Kurgu Atölyesi | Bir sekansın montaj analizi. |
11) | Ara Sınav Projesi Sunumları ve Değerlendirme | Ara sınav projesi çekim ve montajı |
12) | Montaj teorileri. Post Prodüksiyon safhaları. | |
13) | Prodüksiyon Zinciri. Film ekiplerinin görevleri, yapım aşamaları | |
14) | Projelerin ve ödevlerin kontrolleri. Değerlendirme. Düzeltilmesi gereken proje, ödev, sunum ve çalışmaların detaylı olarak üzerinden geçilir. | Projelerin hazırlanması ve bilgisayarlara yüklenmesi. Sunumların ve sunulan proje ve ödevlerin son hallerine getirilmesi, düzeltmelerin yapılması ve değerlendirilmesi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Course Reader will be provided. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Katz, Steven D. (1991), Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen, Focal Press 2. Pincus, Edward & Asher, Steven (2008), The Filmmaker’s Handbook, 3. A Comprehensive Guide For The Digital Age (includes New High Definition Formats) Plume / Penguin Putnam Inc. 4. Zettl, Herbert (2010), Sight Sound Motion, Wadsworth Publishing 5. Eisenstein, Sergei (1969), Film Form & The Film Sense, Harvard Books 6. Arnheim, Rudolf (1989), Film As Art, University of California Press |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 3 | % 10 |
Ödev | 4 | % 20 |
Projeler | 1 | % 30 |
Final | 4 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 3 | 6 | 18 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 12 | 72 |
Proje | 1 | 5 | 5 |
Ödevler | 4 | 8 | 32 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 173 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 4 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 4 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 5 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 5 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 5 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 5 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 5 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 4 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 5 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 4 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 5 |