Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Genel giriş: Doğaçlama kavramına farklı yaklaşımlar. Kompozisyon ve icra ayrımının silikleşmesi. Dünya Müzik Kültürleri çerçevesinde doğaçlamanın farklı alımlanışları.
|
|
2) |
Geleneksel müzik kültürlerinde doğaçlama – 1: Orta Afrika Polifonisi ve Poliritmiğinde; Endonezya Gamelan müziğinde “doğaçlama” sayılan öğelerin ardındaki sistematik. “Varyant” kavramına giriş. “Tümel Katılım” tabanlı aktarım pratikleri.
|
|
3) |
Geleneksel müzik kültürlerinde doğaçlama – 2: Hint Müzik kültürlerinde Raga ve Tala’lar üzerinden işleyen doğaçlama pratikleri. Gharana kavramı üzerinden aktarım pratikleri.n çok kullanılan akor kalıplarının öğrenilmesi
|
|
4) |
Geleneksel müzik kültürlerinde doğaçlama – 3: Klasik Türk Müziğinde makamlar ve usûller üzerinden işleyen doğaçlama pratikleri: “Taksim” kavramı. Meşk kavramı üzerinden aktarım pratikleri.
|
|
5) |
Geleneksel müzik kültürlerinde doğaçlama – 4: Ortadoğu ve Türk Halk Müziği geleneklerinde doğaçlama öğeleri—açışlar, “hayâllemeler,” uzun havalar. “İrfan” ve “El alma” üzerinden aktarım pratikleri.
|
|
6) |
Geleneksel müzik kültürlerinde doğaçlama – 5: Avrupa Sanat Müziğinde Doğaçlama; Sequenza’lardan barok elaborasyonlara; süslemelerden varyasyonlara; “kadans” kavramı. Tretezler üzerinden aktarım pratikleri.
|
|
7) |
Caz müziğinde doğaçlama: Kalıplar, diziler, form öğeleri, vs. üzerinden eleştirel bir yaklaşım.
|
|
8) |
Vize haftası/Genel Değerlendirmeler
|
|
9) |
Cazın ötesi: Yapılandırılmış Doğaçlama – Serbest Doğaçlama Kavramları.
|
|
10) |
Yeni Müzikte “açık formlar”: “Raslamsallık” ve “Belirlenmemişlik” Kavramları.
|
|
11) |
Farklı ses sistemleri ve enstrümanlar üzerinden kültürlerarası doğaçlama stratejileri. “Conduction” kavramı.
|
|
12) |
Doğaçlamada politiklik: Kanıksanmış hiyerarşilere karşı varoluşsal bir kurgu biçimi olarak doğaçlama. Toplumsal cinsiyet, sınıf, ırk perspektifleri üzerinden eleştirel yaklaşımlar.
|
|
13) |
Bilimsel tabanlı yenice yaklaşımlar: Mbase: Macro – Basic Array of Structured Extemporizations), generic algorhytms, neuroscience, modellemeler, yapay zekâ, ... |
|
14) |
Sosyal/toplumsal aspekt: Grup dinamikleri. İndividualizm – Kolektivizm düalitesi. Doğaçlamanın yaşama izdüşümleri.
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Şevket Akıncı, Öteki Caz, Pan, 2021
Derek Bailey, Doğaçlama. Çev.: Ali Bucak, Pan, 1998
David Borgo, Sync or Swarm: Improvising Music in a Complex Age, Bloomsbury Academic, 2006
Umberto Eco, Açık Yapıt, Çev.: Tolga Esmer, Can Yay., 2016
Semih Fırıncıoğlu (haz.), John Cage. Seçme Yazılar, Pan Yay., 2012 |
Diğer Kaynaklar: |
Dersin yürütücüsü danışmanlığında hazırlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerinden bölümler
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ana dalına bağlı olarak müzik alanında icra bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme. |
5 |
2) |
Müzik alanına içkin olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. Alt-disiplinleri bir arada değerlendirebilme. |
3 |
3) |
Müzik alanında yetkin teknik bilgilerini özgünleştirebilme. |
4 |
4) |
Müzik alanında hakim olan evrensel ölçütleri takip edebilme becerisi kazanma ve uluslararası platformlarda yer alabilecek donanıma sahip olma. |
2 |
5) |
Müzik alanındaki teorik ve pratik birikimini sanat teorisi ve estetik alanlarındaki kavramsal ve soyut düşünme becerileri ile birlikte değerlendirebilme. |
1 |
6) |
Eser üretimi ve icrasının gerektirdiği çalışma sürecini tasarlayabilme ve zaman yönetimi yapabilme becerisini kazanma. |
5 |
7) |
Müzik tarihine hakim olarak, kendi ana dalı ve diğer disiplinler arasındaki tarihsel ve toplumsal ilişkiler hakkındaki farkındalığı arttırma |
1 |
8) |
Sanatsal eleştirinin eser ile ilgili soyutlama becerilerini kazanma ve bunu kendi pratikleri üzerinde değerlendirebilme. |
2 |
9) |
Yaratıcı düşüncenin müzik alanındaki karşılıklarını bulma ve geliştirme hakkında tecrübe sahibi olma. |
5 |
10) |
Konser ve konsept etkinlikler gibi farklı alanlarda projeler yapabilme, bunun organizasyonu ve pratiği ile ilgilenebilme. Öncesi ve sonrasındaki gereklerini yerine getirebilme. |
1 |