ECZACILIK
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1016 Sağlık Psikolojisine Giriş Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR
Dersin Amacı: Bu dersin amacı sağlık psikolojisi ile ilgili temel kavramlar (Sağlık, hastalık ve iyilik hali ile ilgili biyolojik, psikolojik ve sosyal kavramlar) konusunda bilgi kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;
1. Sağlık psikolojisinin tarihsel gelişimini özetler.
2. Sağlık ve hastalığın psikososyal temellerini tanımlar.
3. Sağlık ve hastalık kavramları ile ilgili işlevsel ve işlevsel olmayan tutumları değerlendirir.
4. Beslenme ve sağlık psikolojisi ilişkisini değerlendirir.

Dersin İçeriği

Bu ders sağlık psikolojisine giriş, temel kavramlar, ssağlık davranışları, stres ve hastalık ve hastalık psikolojsine ilişkin süreçleri içermektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Sağlık Psikolojisine Giriş-Tarihçe
3) Sağlık Psikolojisi İçin Temel Kavramlar: Sağlık, Hastalık ve Stres Kavramı
4) Sağlık Davranışları- Sağlığı İyileştiren ve Tehdit Eden Davranışlar
5) Sağlık Davranışları
6) Sağlık Davranışı Değiştirme Modelleri
7) Sosyal Destek ve Sağlık-Psikolojik Sağlamlık-1
8) Ara sınav
9) Stres ve Hastalık
10) Ağrı
11) Kronik Hastalıkla yaşamak ve bu sürecin yönetimi
12) İlerleyen ve ölümcül hastalıklarda psikolojik konular
13) Sağlık durumunu ölçme: Ölüm oranları,hayat kalitesi ve stigma
14) Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Okyayuz, Ü. (Ed.) (2013). Sağlık Psikolojisi: Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
2. Taylor, S. E. (2018). Health psychology (10th ed.). McGraw-Hill Education. ISBN: 9781259922077
Diğer Kaynaklar: 1. Okyayuz, Ü. (Ed.) (2013). Sağlık Psikolojisi: Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
2. Taylor, S. E. (2018). Health psychology (10th ed.). McGraw-Hill Education. ISBN: 9781259922077

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 6 66
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 119

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır.
2) Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır.
3) Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır.
4) Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir.
5) Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir.
6) Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır.