SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP0444 Çerkezce II Bahar
Güz
3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Çerkesce
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü:
Dersin Amacı: "Başlangıç düzeyinde Çerkesçe bilen öğrencilerin, Çerkes dili becerilerini bir üst düzeye yükseltmeleri için tasarlanmıştır.
Bu dersi başarıyla bitiren öğrencilerin,
• Çerkesçenin dil yapısına özgü temel kural, söz ve kalıplarını bilmeleri; bunları ayırt etmeleri ve kullanmaları;
• Belirli konulardaki görüş, düşünce, açıklama ve önermeleri, Çerkezcenin dil yapısına uygun kural ve söz kalıplarıyla ifade etmeleri;
• Çerkesçenin temel dil bilgisi kurallarını bilmelerinin yanı sıra yapısını da tanımaları;
• Basit bir dille yazılmış kısa Çerkesçe metinleri (300 kelimelik) ana hatları ile okuyup anlamaları;
• Derste edindikleri kazanımlarla günlük yaşamlarını sürdürebilecek, ihtiyaçlarını karşılayabilecek yeterlilikte Çerkesçe konuşabilmeleri;
• Afiş, poster, broşür, duyuru gibi ilanları genel hatlarıyla anlamaları; bilinen bir konu ya da alan hakkında yazılmış bir metinde ihtiyaçları olan bilgiyi bulabilmeleri amaçlanmıştır.
Ayrıca bu programın sonunda öğrencilerin Çerkes kültürünü daha yakından tanımaları, kültürlerarası iletişimsel yetilerini geliştirmeleri amaçlanmıştır. "

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları: Bu dersi alan öğrenciler dersin sonunda:
1) Geçmişte yaptıklarını ve içinde bulunduğu durumları kronolojik olarak anlatabilir.
2) Nesneler, insanlar ya da durumlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları ifade edebilir.
3) İstek ve ricalarını basitçe dile getirebilir.
4) Anlatımlarında yaygın kelime gruplarını kullanabilir.
5) Çerkesçe kelime dağarcığını genişletir.
6) Çerkesçede sözcük türetme yollarını fark edebilir.
7) Çevresindeki tabelaları, uyarı, ilan gibi duyuruları; basit yönergeleri anlayabilir.
8) Gelecekteki planlarından söz edebilir.
9) Alışkanlık ve hobilerinden daha ayrıntılı olarak söz edebilir.
10) Kendisinin ya da başkasının yetenek ve becerilerinden bahsedebilir.
11) Rica, olasılık, izin anlamı içeren cümleleri ana hatlarıyla anlayabilir ve kullanabilir.
12) Kişisel ilgi alanları ve bildiği konular üzerine Çerkezce metinler (yaklaşık 200 kelime) yazabilir.
13) Çerkes kültürü hakkında ayrıntılı bilgiler edinir.

Dersin İçeriği

Başlangıç düzeyinde Çerkesçe bilen öğrencilerin, Çerkes dili becerilerini bir üst düzeye yükseltmek için tasarlanan derstir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "Geçmiş Zaman: Fiil Cümleleri (Olumlu - Olumsuz- Soru) "
2) Geçmiş Zaman Ad Cümleleri: (Olumlu – Olumsuz - Soru)
3) "Karşılaştırma (-Den daha) Üstünlük (en) Benzetme: gibi, kadar "
4) "Belirtme Durumu: I Çünkü-bu nedenle-ve"
5) "Emir kipi Bence /Sence Bana/ Sana/Ona göre"
6) "mAk istemek İstek Kipi Olumlu-Olumsuz İstek Kipi Soru"
7) "Gelecek Zaman: Fiil (olumlu – olumsuz – soru) Gelecek Zaman: Ad (olumlu – olumsuz – soru) "
8) "Geniş Zaman (Olumlu) "
9) "Geniş Zaman: (Olumsuz - Soru) "
10) "Yeterlik Kipi: Yeterlik Fiili Geniş Zaman Olumlu ve Olumsuz (yetenek, potansiyel anlamında)"
11) "Yeterlik Kipi: (İzin /rica /ihtimal /öneri /teklif /yeterlik)"
12) Konuşma Sınavı
13) "PROJE SUNUMU"
14) "PROJE SUNUMU"

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Altan A. Adığebze (Çerkesçe), Nalçik, 1996. Bekanova M., Razgovornıy kabardinski (Konuşma Dili Çerkesçe), Nalçik, 2009. Kumahov M.A., Kabardino-Çerkesski Yazık (Kabardey-Çerkes Dili), Kabardey-Balkar Cumhuriyeti İnsan Araştırmaları Enstitüsü, Nalçik, 2003. Vatanartıran S. (ed.), Çerkesçe Ders Kitabı, 5-8 Sınıflar (Modül 1-4), Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 2012.
Diğer Kaynaklar: Topçu M., Çerkesçe-Türkçe/Türkçe-Çerkesçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara, 2023.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 15
Ödev 2 % 10
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 5
2) Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. 4
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 3
4) Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. 5
5) Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. 2
7) Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 2
8) Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. 2
9) Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. 3
10) Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 2