HUKUK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0444 | Çerkezce II | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Çerkesce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersin Amacı: | "Başlangıç düzeyinde Çerkesçe bilen öğrencilerin, Çerkes dili becerilerini bir üst düzeye yükseltmeleri için tasarlanmıştır. Bu dersi başarıyla bitiren öğrencilerin, • Çerkesçenin dil yapısına özgü temel kural, söz ve kalıplarını bilmeleri; bunları ayırt etmeleri ve kullanmaları; • Belirli konulardaki görüş, düşünce, açıklama ve önermeleri, Çerkezcenin dil yapısına uygun kural ve söz kalıplarıyla ifade etmeleri; • Çerkesçenin temel dil bilgisi kurallarını bilmelerinin yanı sıra yapısını da tanımaları; • Basit bir dille yazılmış kısa Çerkesçe metinleri (300 kelimelik) ana hatları ile okuyup anlamaları; • Derste edindikleri kazanımlarla günlük yaşamlarını sürdürebilecek, ihtiyaçlarını karşılayabilecek yeterlilikte Çerkesçe konuşabilmeleri; • Afiş, poster, broşür, duyuru gibi ilanları genel hatlarıyla anlamaları; bilinen bir konu ya da alan hakkında yazılmış bir metinde ihtiyaçları olan bilgiyi bulabilmeleri amaçlanmıştır. Ayrıca bu programın sonunda öğrencilerin Çerkes kültürünü daha yakından tanımaları, kültürlerarası iletişimsel yetilerini geliştirmeleri amaçlanmıştır. " |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenme Kazanımları: Bu dersi alan öğrenciler dersin sonunda: 1) Geçmişte yaptıklarını ve içinde bulunduğu durumları kronolojik olarak anlatabilir. 2) Nesneler, insanlar ya da durumlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları ifade edebilir. 3) İstek ve ricalarını basitçe dile getirebilir. 4) Anlatımlarında yaygın kelime gruplarını kullanabilir. 5) Çerkesçe kelime dağarcığını genişletir. 6) Çerkesçede sözcük türetme yollarını fark edebilir. 7) Çevresindeki tabelaları, uyarı, ilan gibi duyuruları; basit yönergeleri anlayabilir. 8) Gelecekteki planlarından söz edebilir. 9) Alışkanlık ve hobilerinden daha ayrıntılı olarak söz edebilir. 10) Kendisinin ya da başkasının yetenek ve becerilerinden bahsedebilir. 11) Rica, olasılık, izin anlamı içeren cümleleri ana hatlarıyla anlayabilir ve kullanabilir. 12) Kişisel ilgi alanları ve bildiği konular üzerine Çerkezce metinler (yaklaşık 200 kelime) yazabilir. 13) Çerkes kültürü hakkında ayrıntılı bilgiler edinir. |
Başlangıç düzeyinde Çerkesçe bilen öğrencilerin, Çerkes dili becerilerini bir üst düzeye yükseltmek için tasarlanan derstir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | "Geçmiş Zaman: Fiil Cümleleri (Olumlu - Olumsuz- Soru) " | |
2) | Geçmiş Zaman Ad Cümleleri: (Olumlu – Olumsuz - Soru) | |
3) | "Karşılaştırma (-Den daha) Üstünlük (en) Benzetme: gibi, kadar " | |
4) | "Belirtme Durumu: I Çünkü-bu nedenle-ve" | |
5) | "Emir kipi Bence /Sence Bana/ Sana/Ona göre" | |
6) | "mAk istemek İstek Kipi Olumlu-Olumsuz İstek Kipi Soru" | |
7) | "Gelecek Zaman: Fiil (olumlu – olumsuz – soru) Gelecek Zaman: Ad (olumlu – olumsuz – soru) " | |
8) | "Geniş Zaman (Olumlu) " | |
9) | "Geniş Zaman: (Olumsuz - Soru) " | |
10) | "Yeterlik Kipi: Yeterlik Fiili Geniş Zaman Olumlu ve Olumsuz (yetenek, potansiyel anlamında)" | |
11) | "Yeterlik Kipi: (İzin /rica /ihtimal /öneri /teklif /yeterlik)" | |
12) | Konuşma Sınavı | |
13) | "PROJE SUNUMU" | |
14) | "PROJE SUNUMU" |
Ders Notları / Kitaplar: | Altan A. Adığebze (Çerkesçe), Nalçik, 1996. Bekanova M., Razgovornıy kabardinski (Konuşma Dili Çerkesçe), Nalçik, 2009. Kumahov M.A., Kabardino-Çerkesski Yazık (Kabardey-Çerkes Dili), Kabardey-Balkar Cumhuriyeti İnsan Araştırmaları Enstitüsü, Nalçik, 2003. Vatanartıran S. (ed.), Çerkesçe Ders Kitabı, 5-8 Sınıflar (Modül 1-4), Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 2012. |
Diğer Kaynaklar: | Topçu M., Çerkesçe-Türkçe/Türkçe-Çerkesçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara, 2023. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 15 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | |
2) | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |
3) | Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. | |
4) | Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. | |
5) | Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | |
7) | En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. | 5 |
8) | Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. | |
9) | Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. | |
10) | Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. | |
11) | Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir. | |
12) | Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. | |
13) | Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda yetkinlik sahibidir. | |
14) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır. | |
15) | Mesleki ve etik sorumluluk yetkinliğine sahiptir. | |
16) | Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. | |
17) | Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir. | |
18) | Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. |