LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0443 | Çerkezce I | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Çerkesce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Dersin Amacı: | Çerkesçe bilmeyen öğrenciler için tasarlanmış, temel seviyede Çerkes dili ve kültürünü tanımaya yönelik bilgilerin kazandırılmasını amaçlayan bir programdır. Bu dersi başarıyla bitiren öğrencilerin, kendisi, ailesi ve çevresiyle ilgili temel sözcük ve kalıpları anlamaları; bunları kullanarak kendilerini ifade etmeleri; basit kalıp ve cümleler kullanarak yaşadıkları yerleri ve insanları tanıtmaları; kendi hayatları hakkında (nereli oldukları, hobileri vb.) kısa bilgiler içeren mektup, e-posta vb. metinler yazmaları; basit yazılı metinleri ana hatlarıyla anlamaları; basit düzeyde olmak koşuluyla, söylenenleri anlamaları, karşısındakiyle iletişim kurmaları, gereksinimlerini karşılayabilecek basit sorular sorup bu tür soruları cevaplamaları amaçlanmaktadır. Ayrıca ders süresince öğrencilerin grup ve akran çalışmaları ile rahat bir ortamda uygulama yaparken; Çerkes kültürü ile ilgili bilgiler edinmeleri ve kültürlerarası yetilerini geliştirmeleri amaçlanmaktır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Alfabede yer alan harfleri tanıyabilir, duyduğu harflere ait sesleri çıkarabilir ve harfleri yazabilir. 2. Tanışma ve selamlaşma ile ilgili kalıplaşmış ifadeleri kullanabilir. Kendisini tanıtabilir; nereli olduğunu, nerede oturduğunu ve ne iş yaptığını söyleyebilir. 3. Kendisinin ve başkasının günlük hayatta neler yapmakta olduğunu basitçe anlatabilir. 4. Kısa ve basit metinleri, gördüğü duyuruları ana hatlarıyla anlayabilir. 5. Yaşam alanlarında (ev, iş yeri, okul, restoran, kafe, mağaza vb.) ihtiyaçları doğrultusunda basit sorular sorup bu sorulara cevap verebilir. 6. Soru sözcüklerini kullanarak (Ne, neye, nerede, nereye vb.) günlük hayatta sıkça karşılaştığı (adres, tarih ve saat sorma vb.) konularda basit sorular sorabilir; bilgi alabilir ve bu alanlarla ilgili bilgi aktarabilir. 7. Yüz yüze konuşarak ya da iletişim araçlarını (telefon ve sosyal medya, e-posta) kullanarak birinden bir şey isteyebilir; başkalarının basit isteklerini anlayabilir. 8. Sayılar, fiyatlar ve zamanla ilgili kavramları anlayabilir ve anlatabilir. 9. Günlük hayatta kendisinin ve başkalarının düzenli olarak yaptığı eylemleri ve hobilerini anlayabilir ve anlatabilir. 10. Yapmaktan hoşlandığı veya hoşlanmadığı bir şeyi anlatabilir, kendisine anlatıldığında anlayabilir |
Yeni bir dil yeni bir kültüre açılan kapıdır. Çok dillilik ve çok kültürlülük çağdaş toplumların göz ardı edilemez özelliğidir. Çerkes dilini ve kültürünü öğrenmek, Türkiye’de ve diğer ülkelerde yaşayan büyük Çerkes diasporası ile sosyal, kültürel ve ekonomik ilişkilerde katkı sağlayacaktır |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | " İzlenceyi, dersin işleyişini, dersin yükümlülüklerini ve bu derste başarılı olmak için neler yapması gerektiğini detaylı bir şekilde öğrenir. Alfabeye giriş yapılır." | |
2) | "Alfabe Tanışma, selamlaşma. Bu/Şu/O/ Ne/Kim? Bu ..... mı? Evet/ Hayır değil. Çoğul Eki Sayılar (0-10) Sınıf dili " | |
3) | "Burası/Şurası/Orası neresi? İyelik (Kimin? Benim) Ülkeler, uluslar Günler " | |
4) | "Bulunma Durumu (щытын, щылъын; тетын, телъын; дэтын, дэлъын; щIэтын, щIэлъын) Olumlu x Olumsuz" | |
5) | "Bulunma Durumu (итын, илъын; хэтын, хэлъын; бгъэдэтын, бгъэдэлъын) Olumlu x Olumsuz" | |
6) | Ad Tümceleri Olumsuz – Soru | |
7) | "Şimdiki Zaman – (Tüm kişiler) Olumlu - Olumsuz - Soru" | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Şimdiki Zaman | |
10) | Sıfatlar; Aylar; Mevsimler; Hava | |
11) | Ad Tamlamaları | |
12) | mAk istemek; Sayılar (11-100) | |
13) | Dönem Tekrarı | |
14) | Konuşma Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Altan A. Adığebze (Çerkesçe), Nalçik, 1996. Bekanova M., Razgovornıy kabardinski (Konuşma Dili Çerkesçe), Nalçik, 2009. Kumahov M.A., Kabardino-Çerkesski Yazık (Kabardey-Çerkes Dili), Kabardey-Balkar Cumhuriyeti İnsan Araştırmaları Enstitüsü, Nalçik, 2003. Topçu M., Çerkesçe-Türkçe/Türkçe-Çerkesçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara, 2023. Vatanartıran S. (ed.), Adığece Ders Kitabı, 5-8 Sınıflar (Modül 1-4), Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 2012. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 20 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 4 | 48 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Küçük Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 121 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | 3 |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |