GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CUL3413 Yiyecek Kültürü ve Küreselleşme Güz 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KEREM İLASLAN
Dersin Amacı: Dersin amacı yemek tarihi ve kültür ilişkisini açıklamak, kültürlerin yeme-içme davranışlarını ne yönde etkilediğini ve günümüzde nasıl değiştiğini ortaya koymaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız:
1. Kültür ve gastronomi kavramlarının bağlantısını kurabilmek
2. Yemek kültürünün tarihsel gelişimini açıklayabilmek
3. Kültürün yeme-içme davranışlarına olan etkisini açıklayabilmek
4. Yemek kültürünün değişimini anlayabilecek ve geleceğine yönelik öngörülerde
bulunabilmek

Dersin İçeriği

İlk insanlardan modern zamana kadar olan süreçte kültürün gelişimini sağlayan en önemli sebeplerden biri,
insanoğlunun yaşamını sürdürebilmesi için gıdaya erişim çabalarıdır. Bu süreçte insanlar bir yandan doğayı
gözlemlerken bir yandan da doğanın koşulları ile mücadele etmek zorunda kalmışlardır. Yemek üretmek için ateş,
çanak, çömlek gibi çeşitli aletler ve araçlar üretmişlerdir. Bu derste geçmişte oluşan bu kültürün anlaşılarak
öğrencilerin geleceğe dair perspektifler oluşturmaları sağlanacaktır. Gastronomi-kültür kavramları tarihsel bir
süreçte incelenerek günümüz uygulamaları ile ilişkiler kurulacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yemek Kültürüne Giriş
2) Tarihimizde Yemek Kültürü
3) Osmanlı Döneminde Yemek Kültürü
4) Cumhuriyet Döneminde Yemek Kültürü
5) Toplumlarda Yemek Kültürü: Geçmiş ve Günümüzde
6) Toplumlarda Yemek Kültürü: Yeri ve Önemi
7) Yemek Kültürü: Türleri
8) vize
9) Ramazan Bayramı Tatili
10) Sanat ve Yemek Kültürü
11) Küreselleşme ve Yemek Kültürü
12) Türk Yemek Adetleri ve Küreselleşme
13) Gelecekte Yemek Kültürü
14) Dönem Konuları Değerlendirme& Fikir Teatisi
15) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma 5
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 4
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 3
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. -Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2
7) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 1
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 3
9) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve sorumluluk alabilme. 3