SAHNE SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
STG1214 Diksiyon ve Ses Eğitimi II Bahar 1 2 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SENEM CEVHER
Dersin Amacı: Diksiyon dersinde; oyunculuk öğrencilerinin oyunculuk icraları esnasında anlaşılır, akıcı, seçilen biçime uygun olarak, sesin uyumu, sözlerin söylenişi, sözcüklerin doğru telaffuzu, vurgu ve tonlamalar, davranış ve beden dilinin kullanımıyla anlam, duygu ve düşüncenin seyirci veya dinleyiciye tercih edilen iletimi üzerinde durulur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Diksiyon dersi, oyuncunun rolünü ve performansını, eserin gerekliliklerine uygun olarak, doğru söyleyiş, anlaşılabilirlik ve duyulabilirlik ile seçilen üslup çerçevesinde aktarabilme becerisini kazandırır. İstanbul Türkçesi temel alınarak, doğru söyleyiş, vurgu ve tonlama alıştırmaları ile diyafram nefesi kullanımı, ses ve beden eğitimi üzerine temel bilgileri içerir.

Dersin İçeriği

Ders, alt metin çalışmaları, metin okumaları gibi uygulamalarla doğru telaffuz, tekerleme ve artikülasyon becerilerini geliştirmeye odaklanır. Bu dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma, grup çalışması, uygulama, rol yapma şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yazı dili ve konuşma dili: Farklılıklar ve temel kurallar
2) Dil zekası ve konuşma kurgulamak
3) Konuşmada vurgu, ölçüm ve tartım I
4) Konuşmada vurgu, ölçüm ve tartım II
5) Konuşmada tempo, durak ve soluk noktalama I
6) Konuşmada tempo, durak ve soluk noktalama II
7) İletişimde engeller ve verimli etkileşimi sağlamak
8) Ara Sınav
9) Anlatımda duygu, imge ve tonlama I
10) Anlatımda duygu, imge ve tonlama II
11) Ses bükümü ve beden dili ilişkisi
12) Konuşma uygulamaları
13) Konuşma uygulamaları
14) Genel değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Nüzhet Şenbay, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı
Nüzhet Şenbay, Söz ve Diksiyon Sanatı
Yılmaz Öğüt, Sahne Çalışması İçin 100 Monolog Cilt 1
Yılmaz Öğüt, Sahne Çalışması İçin 100 Monolog Cilt 2
Yılmaz Öğüt, Sahne Çalışması İçin 100 Monolog Cilt 3
Yılmaz Öğüt, Sahne Çalışması İçin 100 Monolog Cilt 4
Can Gürzap, Söz Söyleme ve Diksiyon

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 3 27
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. 4
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. 4
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. 2
4) Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. 4
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. 4
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 3
7) Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. 4
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. 3
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. 4
10) Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler.
11) Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. 4
12) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. 4
13) Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. 4
14) Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. 4
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.