MÜZİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MSC1181 Müzik Teorisi I Güz 2 0 2 2

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DOĞUŞ ÇİÇEK
Dersin Amacı: Öğrencilerin temel müzik teorisi kurallarını, terminolojisini ve müziğin teorik ve pratik olarak işleyiş biçimini anlamalarını sağlamak. Bu ders ile öğrenciler, müzik teorisinin temel unsurları olan notaları, aralıkları, tonaliteyi, ölçü birimlerini, temel enstrümantasyon bilgisini, fonksiyonel analizi, kadans yapılarını, süslemeleri ve temel akor yapılarını öğrenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Müziğin temellerini ve terminolojisini öğrenir.
2) Müziği oluşturan yapıtaşlarını deneyimler ve üzerinde çalışır.
3) Müzikal analizin temellerini öğrenir ve uygular.
4) 4 partili yazım tekniğini öğrenir ve uygular.
5) Temel bilgisini armonik çalışmalarda kullanabileceği sağlam bir temel oluşturur.

Dersin İçeriği

Terminoloji, notalar, aralıklar, tonalite, ölçü birimleri, anahtar transpozesi, tonal transpoze, transpoze enstrümanlar, akorlar/akor türleri, derece bilgisi, kadanslar, süslemeler. Bu dersin öğretim yöntemleri anlatım, gözlem, örnek olay inceleme, problem çözme ve uygulama şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel konseptler: sol, fa ve do anahtarları, notasyon, nota isimlendirme, nota ve es değerleri, diyez ve bemol kavramları, kromatik ve diyatonik aralıklar, basit ve bileşik aralıklar.
2) Temel konseptler: Anahtar transkripsiyonu, gamlar (majör, minör çeşitleri, tam-ton gamı, pentatonik çeşitleri) ve derece isimleri.
3) Önceki konularda egzersizler, ölçü birimleri ve kategorileri. Tonaliteye giriş ve tonal transpozisyon egzersizleri.
4) Önceki konularda egzersizler. Yeni konu: Modlar ve mod transpozisyonu.
5) Akor konusuna giriş. Gam dereceleri üzerine akor kurmak.
6) Ara sınav hazırlığı için tüm konuların tekrarı
7) Ara sınav
8) Ara sınav sonuçlarına göre konu tekrarlarının yapılması ve kadans konusuna giriş. Terminoloji listesinin verilmesi.
9) Kadanslar (devam). Yeni konu, Süslemeler. Çarpma, apojetür, mordan türleri.
10) Süslemeler (devam): tril, grupetto. Yeni konu 7'li akorlara giriş. (dominant 7'liler ve çözümleri)
11) Transpoze enstrümanlar ve egzersizleri (Eb, Bb, F enstrüman aileleri)
12) Transpoze enstrümanlar ve egzersizleri (Eb, Bb, F enstrüman aileleri) (devam)
13) Akor yürüyüşü konusuna giriş. 4 sesli yazıda parti hareketlerinin tanıtılması.
14) Final sınavı için hazırlık: Dönem boyunca işlenen tüm konuların tekrarı.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: YAVUZOĞLU, Nail; "Uygulamalı Müzik Teorisi - 1", İnkılap Yayınevi, 2015

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ana dalına bağlı olarak müzik alanında icra bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme. 3
2) Müzik alanına içkin olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. Alt-disiplinleri bir arada değerlendirebilme. 2
3) Müzik alanında yetkin teknik bilgilerini özgünleştirebilme. 5
4) Müzik alanında hakim olan evrensel ölçütleri takip edebilme becerisi kazanma ve uluslararası platformlarda yer alabilecek donanıma sahip olma. 5
5) Müzik alanındaki teorik ve pratik birikimini sanat teorisi ve estetik alanlarındaki kavramsal ve soyut düşünme becerileri ile birlikte değerlendirebilme. 2
6) Eser üretimi ve icrasının gerektirdiği çalışma sürecini tasarlayabilme ve zaman yönetimi yapabilme becerisini kazanma. 3
7) Müzik tarihine hakim olarak, kendi ana dalı ve diğer disiplinler arasındaki tarihsel ve toplumsal ilişkiler hakkındaki farkındalığı arttırma 2
8) Sanatsal eleştirinin eser ile ilgili soyutlama becerilerini kazanma ve bunu kendi pratikleri üzerinde değerlendirebilme. 2
9) Yaratıcı düşüncenin müzik alanındaki karşılıklarını bulma ve geliştirme hakkında tecrübe sahibi olma. 3
10) Konser ve konsept etkinlikler gibi farklı alanlarda projeler yapabilme, bunun organizasyonu ve pratiği ile ilgilenebilme. Öncesi ve sonrasındaki gereklerini yerine getirebilme. 1