ECZACILIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW1156 | Çocuk Hukuku ve Çocuk Psikolojisi | Bahar | 0 | 0 | 0 | 1 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ MERAKLI YAYLA |
Dersin Amacı: | Özel hukuk alanında uzmanlaşma |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. I. Uluslararası hukukta çocuğun tanımı ve yürürlükteki uluslararası andlaşmalar kapsamında çocuğun barış ve savaş zamanında korunmasına yönelik hususî düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur. II. Birleşmiş Milletler Çocuk haklarına Dair Sözleşme’de yer alan temel ilkeleri bilir. Sayısal dünyada çocuk haklarının temel kavramları ve bilgi teknolojileri ile donanmış çağda çocuk hakları ile ilgili yaşanabilecek ihlaller hakkında bilgi sahibi olur. III. Çocukların ceza adalet sistemindeki statüsü, bu anlamda suça sürüklenen çocuk ve mağdur çocuk kavramları ile ceza muhakemesi hukuku bakımından çocuklarla ilgili muhakeme işlemlerinin nasıl yürütüldüğü konularında bilgi sahibi olur. IV. Çocuğun hak ehliyeti ve fiil ehliyetini bilir, somut olaya uygulayabilir.Soybağına ilişkin çocuğun hakları ve yükümlülüklerini bilir, açıklayabilir. Miras hukuku açısından çocuğu koruyan önelemleri bilir, uygulayabilir. V. Çocuklarla ilgili yabancı unsurlu uyuşmazlıklarda uygulanacak hukuk öğrenilir. Yabancı mahkeme kararları ve milletlerarası anlaşmalar yoluyla uluslararası alanda çocuğun statüsü kavranır. Yabancı çocukların Türk vatandaşlığını nasıl kazanacağı, yabancı çocukların Türkiye'de ikamet izinleri konusunda bilgi sahibi olur. VI. "Çocuk işçi" kavramını; Uluslararası Çalışma Örgütünün 138 ve 182 sayılı Sözleşmeleri başta olmak üzere çeşitli uluslararası belgeler ile Türk İş Hukuku mevzuatını karşılaştırmak suretiyle tanımlar. Çocuk işçiliği ile mücadele kapsamında ILO, UNICEF, BM vb. uluslararası örgütler ile ülkemizin benimsediği faaliyetler, eylem ve programlar hakkında bilgi sahibi olur. Çalışan çocukların hukuki statüleri, hak ve borçları hususlarında temel seviyede hukuki bilgi edinir. Türk Sosyal Güvenlik Hukuku perspektifinden çocukların konumlarını çeşitli açılardan inceler. VII. Çocuk hukukuna ilişkin yargılamada çocuğun dava ehliyetini nasıl kullanacağını ve davada nasıl temsil edileceğini tespit eder. Özel hukuka ilişkin yargılamada çocuğun hukuki dinlenilme hakkının kapsamını, sınırlarını ve bu hakkın ne şekilde temin edileceğini açıklar. Çocuk teslimine ve çocukla kişisel ilişki kurulmasına ilişkin ilâm ve tedbir kararlarının nasıl icra edileceğini değerlendirir. |
Uluslararası Sözleşmelerde Çocuk Hakları ve Silahlı Çatışmalarda Çocuk Çocukların Temel Hakları ve Dijital Dünyada Çocuk Hakları İdare Hukuku Kapsamında Çocuk Hakları ve Kurumsal Çerçevesi Medeni Hukuk Açısından Çocuk Hakları Milletlerarası Özel Hukuk Açısından Çocuk Hakları Vatandaşlık Hukuku Açısından Çocuk Hakları İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Sisteminde Çocuk Hakları Çocuk Ceza Hukuku Medeni Usul Hukuku Açısından Çocuk Hakları Ara Sınav Haftası Nedeniyle Ara Sosyal Bilimlerde Çocuğun Konumu ve Çocukluk Algısının Dönüşümü . (Sosyoloji Bölümü Çocuk Katılımı ve Çocuk Hakları Perspektifinden Çocukluk Çalışmaları (Sosyoloji Bölümü) Gelişim Psikoloji Perspektifinden Çocuk Hakları (Psikoloji Bölümü) Psikolojik açıdan Çocuk İhmali ve İstismarı (Psikoloji Bölümü) |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uluslararası Sözleşmelerde Çocuk Hakları ve Silahlı Çatışmalarda Çocuk | |
2) | Çocukların Temel Hakları ve Dijital Dünyada Çocuk Hakları | |
3) | İdare Hukuku Kapsamında Çocuk Hakları ve Kurumsal Çerçevesi | |
4) | Children's Rights in terms of Civil Law | |
5) | Milletlerarası Özel Hukuk Açısından Çocuk Hakları | |
6) | Vatandaşlık Hukuku Açısından Çocuk Hakları | |
7) | İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Sisteminde Çocuk Hakları | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Çocuk Ceza Hukuku | |
10) | Medeni Usul Hukuku Açısından Çocuk Hakları | |
11) | Sosyal Bilimlerde Çocuğun Konumu ve Çocukluk Algısının Dönüşümü . (Sosyoloji Bölümü | |
12) | Çocuk Katılımı ve Çocuk Hakları Perspektifinden Çocukluk Çalışmaları (Sosyoloji Bölümü) | |
13) | Gelişim Psikoloji Perspektifinden Çocuk Hakları (Psikoloji Bölümü) | |
14) | Psikolojik açıdan Çocuk İhmali ve İstismarı (Psikoloji Bölümü) |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Akyüz, Emine. Çocuk Hukuku, Pegem Akademi, Ankara 2021. • Çeliker, Aysel /Erdem, B. Bahadır. Milletlerası Özel Hukuk, Beta, İstanbul 2022. • Çınar, Ali Rıza. Çocuk Ceza Hukuku, Yetkin Yayınevi, Ankara, 2020. • Dinç, İstemi Ceysu. İş Sözleşmesi ile Çalışan Çocukların Hukuki Durumu, Yetkin, Ankara 2020. • Dural, Mustafa / Öğüz, Tufan / Gümüş, M. Alper. Aile Hukuku, Filiz Kitabevi İstanbul 2023. • Erdem, Mehmet/Makaracı, Aslı. Aile Hukuku, Seçkin Yayıncılık, İstanbul 2020. • Fendoğlu, Hasan Tahsin. Çocuk Hakları Hukuku, Vedat, 2014; • Kökkılınç, Ayşe Gül. Çocuk İşçinin İş İlişkisi, Legal, İstanbul 2023. • Nalbant Arabacı, Esma. İdare Hukukunda Çocuğun Korunması, Yetkin Yayınevi, Ankara, 2021. • Pekcanıtez, Hakan/Atalay, Oğuz /Özekes, Muhammet. / Sungurtekin Özkan, Meral. İcra ve İflas Hukuku, On İki Levha Yayınevi, 2023. • Şanlı, Cemal. Milletlerarası Özel Hukuk, Beta, İstanbul, 2023. • Tanrıver, Süha. Medeni Usul Hukuku, C. I, Yetkin Yayınevi, Ankara, 2021. • Tüm Usul Hukuku Kitapları • Vandenhole, Wouter. / Erdem Türkelli, Gamze. / Lembrechts, Sara. Children's Rights: A Commentary on the Convention on the Rights of the Child and its Protocols, Edward Elgar, 2019. Vaghri, Z., Flores, R.L., Mojtabavi, S. (2020). Promoting Healthy Child Development: A Child Rights Perspective. In: Nastasi, B.K., Hart, S.N., Naser, S.C. (eds) International Handbook on Child Rights and School Psychology. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37119-7_12 Moss, F. (2015). Child Neglect: Assessment and Prevention. Nova Science Pub Juarez-Olguin, H. (2018) Child Abuse: Harm and Solutions. Nova Science Pub Diğer Kaynaklar • United Nations Convention on the Rights of the Child, General Comment No:25(2021) on Children’s Rights in Relation to the Digital Environment. Moss, F. (2015). Child Neglect: Assessment and Prevention. Nova Science Pub Juarez-Olguin, H. (2018) Child Abuse: Harm and Solutions. Nova Science Pub • Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1989) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Toplam İş Yükü | 26 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. | |
2) | Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. | |
3) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. | |
4) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. | |
5) | Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. | |
6) | Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. |