FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1639 Gıdayı Anlamak Bahar
Güz
3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEYNEP TACER CABA
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere gıdanın temel kavramlarını öğretmektir. Öğrenciler bu derste temel gıda bileşenlerinin vücuttaki yolculuğuna tanıklık edecekler ve edindiklari bilgiler ile daha bilinçli tüketiciler olacaklardır. Gıda hijyeni ve gıdaların sürdürülebilirliği, yapıları ve duyusal özellikleri ile gıda ambalajlama hakkında temel bilgi sahibi olacaklardır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Sağlıklı gıdalar hakkında bilgi sahibi olur.
Temel gıda gruplarını kavrar ve birbiri ile kıyas yapabilir.
Gıda ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
Gıda bilimi bilgilerini yenilikçi, etik ve eleştirel olarak değerlendirir ve analiz eder.
Gıda ve reaksiyonların ilişkisini kavrar.
Sürdürülebilir bir gıda sisteminin sağlık, sosyal ve çevresel sonuçlarını değerlendirebilir.
Gıda hijyeni hakkında genel kavramları öğrenir.
Gıda yapısını anlar, uygun ölçüt setine dayalı olarak gıdanın duyusal özelliklerine etkisini öğrenir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında öğrenciler sağlıklı gıda kavramını tanıyacaklardır. Gıda grupları arasından, karbohidratları, yağ ve proteinleri öğreneceklerdir. Su ve mikronutrienlerden vitamin ve mineralleri tanıyacaklardır. Gıdaların enerji içerikleri, kaliteli gıda kavramı ve gıda hijyeni hakkında bilgi sahibi olacaklardır. Gıdaların sürdürülebilirliği, yapıları ve duyusal özellikleri ile gıda ambalajlama hakkında fikir yürütebileceklerdir.
Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, bireysel çalışma, örnek inceleme, okuma, tartışma, gözlem ve dijital kaynakların kullanımıdır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve tanıtım
2) Gıda nedir? Sağlıklı ve sağlıklı olmayan gıda nelerdir? Sağlıklı gıda tasarımı
3) Gıda grupları: Karbohidratlar
4) Gıda grupları: Proteinler
5) Gıda grupları:Yağlar
6) Gıda grupları: Su
7) Gıda grupları: Vitaminler ve Mineraller, Gıda ve Enerji
8) Ara Sınav Haftası
9) Gıda hijyeni
10) Kaliteli gıda nasıl olur?
11) Gıda yapısı ve duyusal özellikler
12) Sürdürülebilir gıda sistemleri
13) Gıda ambalajlama ne amaçlarla yapılır? Çeşitler nelerdir? Gıda etiketlerinin prensipleri
14) Gıda sistemlerindeki bazı reaksiyonlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gibson, M. Food science and the culinary arts. Academic Press, 2018.
Lecture notes.
Diğer Kaynaklar: Gibson, M. Food science and the culinary arts. Academic Press, 2018.
Ders notleri

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 3 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 4 48
Küçük Sınavlar 2 15 30
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 121

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 2
2) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 1
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 4
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. 1
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 1
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 1
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 1
8) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. 5
9) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. 1
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 1
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 1
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 5