MÜZİK TEKNOLOJİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MTK2105 | Ses Sentezleme I | Güz | 2 | 2 | 2 | 5 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YAHYA BURAK TAMER |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere ses sentezlemenin temellerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Ses sentezlemenin iyi kavranabilmesi için sesin fiziksel özellikleri ve duyum gibi temel konuların kavranması gerekmektedir. Bu nedenle ders içeriği sesin fiziksel özellikleri, oluşumu, duyum gibi konulardan başlayıp sayısal ses işleme, frekans, genlik ve tını gibi konularla devam etmektedir. Ses sentezleyicilerin tarihi bu enstrümanların mekanik, elektronik ve sayısal dönemleri üzerinden ele alınmaktadır. Fiziksel enstrümanlar olarak üretilmiş olan ses sentezleyicilerin ses oluşturma ve işleme modülleri bulunmaktadır. Bu modüller ders kapsamında Pure Data programı üzerinden anlatılmaktadır. Bu sayede öğrencilerin modülleri devre oluşturur gibi görsel tabanlı bir ses tasarımı programı üzerinden öğrenmeleri hedeflenmektedir. Bu dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma (bireysel yapılan ses sentezleme projesi ödevleri), tartışma (verilen örneklerin en verimli çözümünün sınıfça tartışılması), problem çözme (örnek ses sentezleme projelerinde ortaya çıkan problemlere çözüm üretme), proje hazırlama (bireysel yapılan ses sentezleme projeleri) ve uygulama şeklindedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Ses, duyum, tını, sayısal ses işleme gibi temel konuları öğrenir. 2) Ses sentezleyicilerin tarihi hakkında bilgi sahibi olur. 3) Ses sentezleyicilerin ses oluşturma modüllerini öğrenir ve bunları Pure Data üzerinde programlayabilir hale gelir. 4) Ses sentezleyicilerin ses işleme modüllerini öğrenir ve bunları Pure Data üzerinde programlayabilir hale gelir. 5) Ses tasarımının temellerini kavramış olur. 6) Bu dersin öğretim yöntemleri anlatım, bireysel çalışma (bireysel yapılan ses sentezleme projesi ödevleri), tartışma (verilen örneklerin en verimli çözümünün sınıfça tartışılması), problem çözme (örnek ses sentezleme projelerinde ortaya çıkan problemlere çözüm üretme), proje hazırlama (bireysel yapılan ses sentezleme projeleri) ve uygulama şeklindedir. |
Sentezleyicilerin Tarihi I Sayısal Ses Temelleri, Pure Data'ya Giriş Frekans, Genlik, Tını, Pure Data'da Obje, Mesaj, Sayı, Liste, Sembol ve Yorum Osilatör, LFO, Filtre, Zarf, Amplifikatör, Pure Data'da Bang, Toggle ve Matematiksel İşlemler Sinüs, Testere, Kare ve Üçgen Dalga, Gürültü Çeşitleri, Pure Data'da Osilatör ve Ses Çıktısı Eklemeli Sentezleme, Amplifikatör Modülasyonu, Pure Data'da Eklemeli Sentezleme Uygulaması Tremolo, Ring Modülasyonu, PWM Frekans Modülasyonu, Kare Dalga, PWM, Pure Data'da Frekans Modülasyonu Uygulaması Doğru Akım Öteleme, Normalizasyon, Limitleme Filtreleme II, Pure Data'da Filtreleme Uygulaması Zaman Bazlı Efektler, Pure Data'da Gecikme Uygulaması |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, Ders İşleyişi Bilgilendirmesi | |
2) | Sentezleyicilerin Tarihi I, Sayısal Ses Temelleri, Pure Data'ya Giriş | |
3) | Sentezleyicilerin Tarihi II, Frekans, Genlik, Tını, Pure Data'da Obje, Mesaj, Sayı, Liste, Sembol ve Yorum | |
4) | Osilatör, LFO, Filtre, Zarf, Amplifikatör, Pure Data'da Bang, Toggle ve Matematiksel İşlemler | |
5) | Ödev I | |
6) | Sinüs, Testere, Kare ve Üçgen Dalga, Gürültü Çeşitleri, Pure Data'da Osilatör ve Ses Çıktısı | |
7) | Eklemeli Sentezleme, Amplifikatör Modülasyonu, Pure Data'da Eklemeli Sentezleme Uygulaması | |
8) | Tremolo, Ring Modülasyonu, PWM | |
9) | Frekans Modülasyonu, Kare Dalga, PWM, Pure Data'da Frekans Modülasyonu Uygulaması | |
10) | Doğru Akım Öteleme, Normalizasyon, Limitleme | |
11) | Ödev II | |
12) | Antialising, Filtreleme I, Pure Data'da Filtreleme Uygulaması | |
13) | Filtreleme II, Pure Data'da Filtreleme Uygulaması | |
14) | Zaman Bazlı Efektler, Pure Data'da Gecikme Uygulaması |
Ders Notları / Kitaplar: | Synthesizer Teknolojileri ve Programlama, Ufuk Önen & Teoman Pasinlioğlu, 2011, Çitlembik Yayınları |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 5 | 3 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 4 | 40 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Müzik teknolojisi disiplininde uzmanlık elde etmek | 4 |
2) | Müzik yapımının tüm aşamalarında pratik ve teorik üretimler yapabilmek | 4 |
3) | Müzik bilgi erişim uygulamaları tasarlayabilmek | |
4) | Müzikal akustik alanında alt yapı sahibi olmak | 3 |
5) | Ses sentezleme ve programlama alanlarında pratik ve teorik uygulama yapabilmek | 5 |
6) | Canlı ses sistemleri uygulamalarında uzmanlık elde etmek | |
7) | Bireysel olduğu kadar farklı disiplinlerden oluşan takımlar içinde diğerleriyle işbirliği yaparak çalışabilmek | 2 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini fark etmek ve öğrenmeye devam etmenin yanı sıra teknolojik çevredeki değişimlere uyum sağlayabilmek | 4 |
9) | Güncel teknoloji ile uyumlu, yaratıcı prodüksiyon anlayışları geliştirebilmek | 4 |
10) | Müziği ve müzik prodüksiyonlarının analitik ve estetik açılardan değerlendirebilmek | 5 |